رئیس پژوهش سرای دانش آموزی وزارت آموزش و پرورش:
رئیس گروه امور پژوهش سرای دانش آموزی دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: ۶۲۸ پژوهش سرا در کشور فعالیت می کند که ۳۲۸ پژوهش سرا در دولت یازدهم تاسیس شده است.
کد خبر: ۴۹۳۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵ 14 September 2017
به گزارش تابناک قزوین به نقل از خبرنگار مهر، محمدرضا متولی باشی نائینی رئیس گروه امور پژوهش سرای دانش آموزی در دفتر آموزش متوسطه نظری در سفر به قزوین برای شرکت در مراسم اختتامیه المپیاد علوم و فنآوری نانو در گفتگو با خبرنگار مهر به سوالاتی در خصوص دستاوردهای تاسیس پژوهش سراها و اولویت های امسال پاسخ داد.

* فعالیت پژوهش سراهای دانش آموزی تا چه میزان به تحقق اهداف آموزش و پرورش کمک می کند؟

تحقق اهداف آموزش و پرورش با توجه به تنوع علایق و تفاوت توانمندی های دانش آموزان و نیز کثرت جمعیت دانش آموزی کشور، مستلزم دسترسی به ظرفیت های مناسبی از امکانات و منابع است؛ اما محدودیت های موجود، عمدتاً انجام برنامه های اساسی و مبتنی بر گستره استعدادها و تفاوت های فردی دانش آموزان را با مشکل مواجه می کند به گونه ای که در عمل، رویکرد برنامه ها به پوشش عمومی دانش آموزان معطوف می شود.

برنامه ریزان، مدیران و مجریان برنامه های آموزش و پرورش در تعامل با دانش آموزان وقتی با نیازهایی از آنان مواجه می شوند که امکانات موجود قادر به تأمین آنها نیست ایجاد زمینه هایی علاوه برشرایط موجود برای افراد علاقه مند و مستعدی که با روحیه تحقیق و پژوهش در تعمیق و توسعه آموخته های خود اهتمام دارند، ضروری است لذا تأسیس پژوهش سراهای دانش آموزی به عنوان یکی از راهکارها، برای تأمین اهداف پیش بینی شده در نظر گرفته شده است.

پژوهش سرای دانش آموزی در شکوفایی استعدادهای چه جایگاهی دارد؟

پژوهش سراهای دانش آموزی، محلی مناسب برای حضور دانش آموزان است و در واقع مراکزی علمی، پژوهشی هستند که زیر نظر آموزش و پرورش به منظور شناسایی و فراهم کردن زمینه رشد و هدایت استعدادها و پرورش خلاقیت های فردی و گروهی دانش آموزان و گسترش فرهنگ مطالعه، تحقیق و پژوهش در بین آنان، تاسیس شده و به صورت هیئت امنایی اداره می شوند.

فعالیت پژوهش سرای دانش آموزی به چه صورت است و چه حمایت هایی از افراد تحت پوشش انجام می شود؟

پژوهش سراهای دانش آموزی در چارچوب اهداف و وظایف آموزش وپرورش در زمینه های علمی، پژوهشی و آموزشی از جمله آموزش روش های مبتنی بر پژوهش، طراحی و انجام پروژه های تحقیقی، پژوهشی و فناوری دانش آموزی و برگزاری جشنواره ها، مسابقات علمی، پژوهشی و فناوری، فعالیت دارند.

حمایت مالی و معنوی از دانش آموزان برای حضور در جشنواره ها و برنامه های علمی و پژوهشی داخلی و خارجی، آزمایش و تجربه ایده های پژوهشی دانش آموزی، حمایت از کاربست و تولید ایده ها و یافته های علمی و پژوهشی و تجاری سازی آنها و تعامل اثر بخش پارک های علم و فناوری و مراکز رشد، ازدیگر فعالیت های پژوهش سراهای دانش آموزی است.

* در حال حاضر چه تعداد پژوهش سرا در کشور فعالیت می کند؟

در حال حاضر ۶۲۸ پژوهش سرای دایر در کشور داریم که در دولت یازدهم ۳۲۸ واحد به تعداد قبلی یعنی ۳۰۰ واحد اضافه شده و با توجه به فضا، امکانات و تجهیزات دارای شرایط متفاوتی است چون مناطق فضاهای متفاوتی دارند و برخی مناطق برخوردار و برخی نیمه برخوردارند.

در شهرهای بزرگ پژوهش سراها دارای امکانات و نیروی مناسب و تجهیزات خوبی است و تمام ظرفیت ها در اختیار دانش آموزان قرار دارد و از نظر عملکردی می توانند یکسان باشند و در این راستا دانش آموزان توانمندی از مناطق محروم برخواسته اند که با کمترین امکانات توانسته اند استعداد خود را شکوفا کنند.

* اولویت شما در سال جاری در چه محورهایی است؟

اولویت ما در پژوهش سراها در سال جاری توسعه کیفی است از ۷۲۰ منطقه آموزشی در سراسر کشور تاکنون  ۶۲۸ واحد پژوهش سرا دایر شده چون همه شرایط لازم را نداشتند اما امسال کیفی سازی را در دستور کار داریم تا با نظارت جدی سطح عملکرد پژوهش سراها تقویت شود تا تفاوت عملکرد پژوهش سراها زیاد نباشد و یکی در سطح پایین و یکی در سطج بالا قرار نگیرد.

این فضاها در واقع مکمل آموزشی هستند لذا دانش آموزان باید در اوقات فراغت و بر اساس علایق به این مکانها مراجعه کنند و ما نیز به سهم خود امکانات لازم را مهیا کرده ایم تا دانش آموزان بر اساس علاقه و انگیزه خود از این فضاها استفاده کنند.

* اعتبارات اختصاص یافته به پژوهش سراها چه میزان است و آیا می تواند جوابگوی نیازها باشد؟

پس از چندین سال وقفه امسال ۳ تا ۵ میلیارد تومان اعتبار به پژوهش سراها اختصاص یافته که کافی نیست اما با تصویب اساسنامه آنها زمینه کمک بیشتر فراهم شده و تلاش می کنیم این مراکز به صورت هیئت امنایی اداره شود و از امکانات بومی برای تقویت فعالیتهای خود استفاده کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار