مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل از کاهش 21 درصدی میزان بارندگی ها در این استان در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۴۷۱۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶ 02 August 2017
به گزارش تابناک : اصغر سلیمان زاده روز چهارشنبه در چهلمین گردهمایی مدیران ارشد آب کشور در شهر سرعین افزود: بارش باران در سال زراعی جدید در استان 280 میلیمتر به ثبت رسیده که این در مقایسه با آمار بلند مدت کاهش نشان می‌دهد.
وی با بیان اینکه در این استان سه هزار و 400 کیلومتر رودخانه وجود دارد گفت: سه حوزه آبریز ارس ، بالهارود و قزل اوزن در استان وجود دارد و در بخش آب ‌های شاخص سه هزار و 132 میلیون مترمکعب و آب زیرزمینی 300 میلیون متر مکعب است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به کاهش روان آب‌ ها بین 30 تا 40 درصد گفت: 2 میلیارد مترمکعب آب سطحی و بیش از 100 میلیون مترمکعب آب زیرزمینی کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه 85 درصد مصرف آب از منابع سطحی و 15 درصد منابع زیرزمینی است، گفت: 92 درصد آب مصرفی استان در بخش کشاورزی و هشت درصد مابقی در بخش صنعت و شرب است.
وی به احداث 48 سد در استان اردبیل با حجم 303 میلیون مترمکعب و بهره‌برداری از پنج شبکه مدرن و نیمه مدرن اشاره کرد و افزود: 13 هزار بهره ‌بردار از این شبکه ها استفاده می‌کنند و بزگترین شبکه آبیاری نیز در مغان با 81 هزار هکتار فعال است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در زمینه طرح ‌های آبرسانی تشریح کرد: از پنج شهرستان استان شبکه آبرسانی مدرن داریم و در برخی شهرستان‌ ها نیز طرح آبرسانی با استفاده از منابع آب تعریف شده در حال اجرا است.
او همچنین از اختصاص یک میلیارد دلار برای مهار آب‌ های مرزی در استان اردبیل خبر داد و گفت: شبکه بزرگ خداآفرین که به مساحت 62 هزار هکتار در حال اجرا است ، فاز اول آن با 36 هزار هکتار در حال انجام است و تاکنون برای اجرای این طرح 306 میلیارد تومان هزینه شده و 10 هزار 500 میلیارد تومان دیگر نیز هزینه خواهد شد.
سلیمان ‌زاده با بیان اینکه در این طرح 92 کیلومتر کانال اجاره شده و بیش از هزار دستگاه ماشین آلات صنعتی در این مجموعه فعال هستند افزود: در این طرح سه هزار نفر مشغول فعالیت هستند که بعد از تکمیل ظرفیت اشتغال به 20 هزار نفر افزایش خواهد یافت.
وی از تکمیل و افتتاح سد احمدبیگو، تازه کند و عمارت و آبگیری این سدها تا پایان امسال خبر داد و گفت: چند سد کوچک نیز در شهرهای مختلف استان اردبیل در حال اجرا است.

بیلان منفی دشت اردبیل به 632 میلیون متر مکعب رسیده است
*****
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل همچنین به اجرای طرح ‌های تعادل‌ بخشی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه دشت اردبیل ، دشت ممنوعه است و بیش از 632 میلیون مترمکعب بیلان منفی را در این دشت شاهد هستیم ضرورت دارد طرح‌ های متعدد برای احیای منابع آب زیرزمینی در دشت اردبیل اجرایی و عملیاتی شود.
سلیمان‌زاده به حفر چهار هزار فقره چاه در استان اشاره کرد و افزود: از این تعداد چاه حفر شده 531 چاه با ظرفیت 9 میلیون مترمکعب غیرمجاز بوده که تاکنون موفق شدیم 391 مورد از این چاه‌ ها را پر کنیم.
چهلمین گردهمایی مدیران ارشد آب کشور از امروز (چهارشنبه) در شهر گردشگری سرعین در 27 کیلومتری غرب اردبیل آغاز شد و به مدت 2 روز ادامه دارد. 
در این همایش شرکت ‌کنندگان علاوه بر آشنایی با توانمندی ‌ها و ظرفیت‌ های منابع آب استان و آب ‌های گرم، از طرح‌ ها و پروژه ‌های در حال اجرای استان بازدید می کنند.
همچنین در این نشست و گردهمایی ظرفیت‌ ها و توانمندی ‌های منابع آب کشور و تنگناها و مشکلات در این حوزه به ویژه موضوع خشکسالی و فرهنگ سازی در این زمینه برای مصرف بهینه منابع آب تبادل نظر می شود.





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار