مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت:شهر لالجین باید به عنوان شهر سفال ثبت شود که به همین منظور لوگویی برای ثبت ملی لالجین به عنوان شهر سفال طراحی شده است.
کد خبر: ۴۵۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲ 10 June 2015

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به راه اندازی چهار خانه صنایع دستی در استان همدان، گفت: نشان جغرافیایی سفال لالجین به زودی ثبت ملی می شود.

به گزارش مهر، ریحان سروش مقدم در کارگروه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه هفته پیش رو به نام هفته میراث فرهنگی نامگذاری شده است، اظهار داشت: برنامه های مختلفی برای این هفته در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه استان همدان با ۱۲ غرفه رایگان و سه غرفه آزاد در نمایشگاه بین المللی صنایع دستی تهران شرکت کرده است، افزود: استان های مختلف سراسر کشور صنایع دستی خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشتند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه ۱۳۰نفر از صنعتگران استان همدان برای شرکت در نمایشگاه اعلام آمادگی کرده بودند، افزود: ۱۲ غرفه از بین این تعداد انتخاب شد.

سروش مقدم از افتتاح چهار خانه صنایع دستی در شهرستان های تویسرکان، اسد آباد، کبودرآهنگ و فامنین خبر داد و بیان کرد: تنها هفت استان در کشور دارای خانه صنایع دستی است که همدان نیز پیشرو در این حوزه است.

پیشبرد و ترویج صنایع دستی استان همدان از اهداف اصلی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان است وی هدف از تشکیل خانه صنایع دستی را مدیریت و هدایت صنایع دستی استان عنوان کرد و ابراز داشت: پیشبرد و ترویج صنایع دستی استان همدان از اهداف اصلی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان از راه اندازی تور بازدید از کارگاه های صنایع دستی در هفته صنایع دستی خبر داد و گفت: آموزش رایگان صنایع دستی در خانه صنایع دستی از دیگر برنامه های این هفته است.

سروش مقدم برند سازی صنایع دستی استان همدان را با اهمیت برشمرد و گفت: ایجاد اشتغال، توسعه صادرات صنایع دستی و ایجاد بازار کار برای هنرمندان از جمله اهداف دنبال شده برند سازی است.

وی در ادامه سخنانش از برپایی نمایشگاه های صنایع دستی در شهرستان های استان خبر داد و بیان داشت: تقاضای ثبت نشان جغرافیایی سفال لالجین از جمله اقداماتی بوده که در حال پیگیری است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان در این خصوص عنوان داشت: شهر لالجین باید به عنوان شهر سفال ثبت شود که به همین منظور لوگویی برای ثبت ملی لالجین به عنوان شهر سفال طراحی شده است.

سروش مقدم صنایع دستی را معرف فرهنگ و هویت استان همدان مطرح کرد و افزود: رونق صنایع دستی موجب اشتغالزایی، ایجاد امنیت اقتصادی، قطع وابستگی و غیره می شود.

وی صنایع دستی را از مهمترین بخش های گردشگری استان همدان معرفی کرد و ادامه داد: صنایع دستی به عنوان میراث معنوی استان همدان مطرح بوده و رویکرد دولت تدبیر و امید بر تولید صنایع دستی دانش بنیان است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان جایگاه سوغات همدان در جذب گردشگر را مهم دانست و عنوان داشت: سوغات همدان چه از لحاظ خوراکی و چه هنری می تواند هر گردشگری را به سوی خود جذب کند.

سروش مقدم یکی از اشکالات هنرمندان صنایع دستی استان را کپی برداری از روی طرح های خارجی عنوان کرد و گفت: ارائه طرح جدید متانسب با فرهنگ ایرانی همدانی از مهمترین نکات در صنایع دستی است که باید به آن توجه شود.

ثبت ملی روستاهای ویژه صنایع دستی استان همدان وی در قسمت دیگری از سخنانش به ثبت ملی روستاهای ویژه صنایع دستی استان همدان اشاره کرد و افزود: ۵۰ درصد مردم این روستا ها به حرفه صنایع دستی مشغول هستند که باید به عنوان یک جاذبه جدید به کشور معرفی شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان ابراز داشت: ثبت ملی روستاهای صنایع دستی به توسعه صنایع دستی و تامین اعتبار برای آنها کمک خواهد کرد.

سروش مقدم از افزایش ۳۶ درصدص صادرات صنایع دستی استان همدان در سال گذشته خبر داد و گفت: صادرات صنایع دستی استان همدان هفت درصد صادرات را که ۱۵ میلیون دلار است به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه بیان داشت: افزایش ۲۶ درصدی فروش صنایع دستی طی سال گذشته و افزایش ۴۰ درصدی فروش صنایع در بازارچه های صنایع دستی از دیگر اقدامات است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان در مورد مشکلات صنعتگران گفت: ضرورت ایجاد بیمه صندوق صنایع دستی، عدم پرداخت تسهیلات و گران بودن مواد اولیه و افزایش تعرفه واردات مواد اولیه و تامین بازار کار از جمله مشکلات هنرمندان صنایع دستی است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار