«جوانان و فرصتی برای شورای شهر»، «پاکدستان در لیست شورای شهر قرار می گیرند» و «تاملی جامعه شناختی درباره انتخابات شوراها» از جمله محورهای اصلی تحولات انتخاباتی شورای شهر در روزنامه های دوشنبه 21 فروردین محسوب می شود.
کد خبر: ۴۰۵۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ 10 April 2017
روزنامه «ابتکار» در سرمقاله ای به قلم حامد وکیلی و با عنوان «جوانان و فرصتی برای شورای شهر» به حضور جوانان در انتخابات شورای شهر و روستا اشاره کرد و نوشت: چندی است جامعه شناسان دریافته اند که یک شکاف نسلی عمیق در ایرانِ کنونی رخ داده است. خصوصا میان سیاسیون و مدیران، این شکاف نسلی، بسیار عمیق تر است. به طور خاص، میان جوانان اول انقلاب و جوانان امروز، این شکاف بسیار مشهود است. تفاوت ماهیتی، میان فرصت های این دو نسل وجود دارد. یکی در سقف فرصت بود و دیگری در برهوتِ بی فرصتی. میانگین سن ارباب و اصحاب قدرت در آن سال ها نسبت به اکنون تفاوت چشمگیری دارد. شورای شهر می تواند فرصتی برای جبران خلا فرآیند انتقال قدرت باشد. امکان حضور جوانان در این عرصه می تواند، هم باعث بازسازی اعتماد بنفسِ از دست رفته این نسل شود و هم باعث شود تجربه ای برای این نسل اندوخته شود. به علت ساختار قدرت در ایران، هزینه های خطا در این حوزه نیز از سایر عرصه های قدرت کمتر است. معنای این سخن البته این نیست که شوراهای شهر تبدیل به محل کارآموزی جوانان گردد چرا که آسیب های این حوزه بعضا جبران ناپذیر است اما می تواند با عنایت به مقدورات و ملاحظاتِ قدرت، نقطه عزیمت خوبی برای ترمیم این شکاف به حساب آید. 

** پاکدستان در لیست شورای شهر قرار می گیرند
روزنامه «آرمان» با انتشار عنوان «پاکدستان در لیست شورای شهر قرار می گیرند» در گفت وگو با مرتضی مبلغ فعال سیاسی اصلاح‌طلب، نوشت: قطعا یکی از مهم‌ترین اهدافی که اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها دنبال می‌کنند این است که شورای شهر در جایگاه شایسته خود قرار بگیرد. متاسفانه شورای شهر فعلی چنین نقشی را ایفا نمی‌کند و عملکرد شورای شهر جای مماشات دارد. اعضای فعلی شورای شهر تفحص‌های لازم را نداشتند. در بحث املاک نجومی، حداقل کاری که شورای شهر می‌توانست انجام دهد این بود که شورا در این مورد تحقیق و تفحص کند و این اقدام کمترین کار ممکن بود. متاسفانه این کار هم از سوی شورای شهر تهران صورت نگرفت. در نتیجه شورای شهری باید در تراز شهروندان تشکیل شود تا بر شهرداری نظارت لازم را داشته باشد و اعضای شورای شهر با شجاعت و اصالت لازم مسائل را پیگیری و و سعی‌کنند مشکلات اساسی در مدیریت شهری را با جدیدت جبران کنند. این موارد در برنامه‌ای که از سوی شورای عالی ارئه خواهد شد مورد پیش‌بینی قرارگرفته است و راه حل‌ها در آن به تصویب رسیده که به سمع و نظر مردم خواهد رسید. این مورد نکته مهمی است و همه اصلاح‌طلبان به دنبال آن هستند. آغاز این کار به لیستی که به مردم ارائه می‌شود باز می‌گردد. اگر این لیست مجموعه‌ای را تشکیل دهد که به شکل ارگانیک همه تخصص‌های مربوط به مدیریت شهری را داشته باشند و اعضای شورای شهر نیز از شجاعت، پاکدستی و توانمندی‌های لازم برخوردار باشند و این افراد کسانی باشند که تمام هدف آنها خدمت به جامعه و رفع مشکلات شهری باشد، در صورت اقبال مردم به لیست اصلاحات، اعضای شورای شهر خواهند توانست مدیریت شهری را در تراز جامعه، مردم و شهروندان تهرانی قرار دهند.

** تاملی جامعه شناختی درباره انتخابات شوراها
روزنامه «آفتاب یزد» در یادداشتی به قلم علی نوری جامعه شناس از نظر جامعه شناسی به بررسی انتخابات شوراهای شهر و روستا پرداخت و نوشت: انتخابات به منزله مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود و تاثیرگذاری آنان بر امور است. بی‌تردید هرآنچه خارج از محدوده زندگی فردی اشخاص قرار می‌گیرد، اجتماعی محسوب می‌شود. ه‌طور کلی عوامل جامعه‌شناختی موثر در مشارکت انتخاباتی شامل موارد زیر است: جامعه‌پذیری سیاسی، خانواده، فرهنگ‌سیاسی و طبقه اجتماعی. اما نباید از دیدگاه مبادله‌ای نیز غافل بود، از دیدگاه مبادله گرایان افراد برای شرکت در انتخابات نیاز به تقویت کننده یا پاداش، انگیزه، سود و تایید اجتماعی دارند.در اینجا شرکت در انتخابات به یک معامله تشبیه می شود و در صورتی افراد به آن رغبت پیدا می کنند که در مجموع برایشان سودآور باشد. موضوع دیگری که در انتخابات شوراهای اسلامی شهروروستا محل بحث مردم، کارشناسان و نخبگان است، چگونگی انتخاب بین کاندیداها و رای به آنهاست. برخی معتقدند کسی باید به عنوان نماینده در شورای شهر انتخاب شود که در حوزه شهری تخصص داشته باشد و بر همین اساس رای دادن به افرادی مانند ورزشکاران، هنرمندان و به‌طور کلی سیلیبریتی‌ها را صحیح نمی‌دانند. 

** شهرداری جای سیاسی کاری نیست
روزنامه «نوآوران» با انتشار عنوان «شهرداری جای سیاسی کاری نیست»، در گفت وگو با اعضای شورای شهر تهران، می نویسد: محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران در این خصوص گفت که پایتخت جمهوری اسلامی ایران با جمعیت یازده میلیون نفر و با گستردگی قابل توجه با مجموعه ای از مشکلات بسیار مهم به یک شهردار توانمند با یک تیم متخصص اجرایی نیاز دارد. در اصل تیم اجرایی شهردار باید تمامی ظرفیت خودشان را به جای سیاسی کاری صرف مدیریت و حل مشکلات کنند. همچنین محمد حقانی، عضو شورای شهر تهران به نوآوران بیان کرد که وظایف شهرداری جدای از سیاست کاری است. شهرداری باید به طور مستمر و روزانه به وظایف خود رسیدگی کند. خدمات شهری و رسیدگی به مدیریت شهری نیازی به سیاست ندارد. فکر نمی کنم توسعه مترو، ایجاد فضای سبز و مسائل عمرانی شهر نیازی به سیاست داشته باشد. مدیریت شهری را وارد مسائل سیاسی کردن باعث ایجاد دافعه در نهاد شوراها می شود. در انجام امورات و مشکلات شهری نیازی به جناح بندی و سیاسی سازی نیست. حتی در کارهای اجرایی دیگر دستگاه های دولتی نیز نیازی به سیاسی کاری نیست، اما در شهرداری و شورای شهر تهران نمود سیاسی کاری بسیار است.

** انتخابات با بیکارها
روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان «انتخابات با بیکارها»، حضور افراد فاقد شغل در انتخابات شورای شهر و روستا را بررسی کرد و نوشت: از روزهای ابتدایی سال 96 و با شروع ثبت نام‌ها، انتخابات وارد فاز جدیدی شد. میزان بالای ثبت‌نامی‌ها از اقشار مختلف مردم و حضور طیف‌های متفاوت در این دوره از انتخابات چشم‌گیر بود؛ به گونه‌ای که هنرمندان، ورزشکاران و اهالی رسانه در کنار سیاسیون وارد حوزه انتخابات شدند. این موضوع در شهرستان‌ها رنگ دیگری به خود گرفت چرا که آمارها از حضور افراد «بیکار» تحصیلکرده در انتخابات حکایت دارد. افرادی که انتخابات را یک آزمون استخدامی می‌دانند برای یافتن شغل! براساس آمارها از شهر تهران که امسال تعداد اعضای شورای آن از 31 نفر به 21 نفر کاهش یافته است، برای هر کرسی حدود150 نفر در انتخابات شوراها ثبت نام کردند. این موضوع در شهرستان‌ها نیز برقرار بود و تعداد ثبت نامی‌ها بسیار چشمگیر بود. در این روزها که اسامی صلاحیت افراد ثبت نامی منتشر می‌شود، آمار عجیبی از میزان بیکاری افراد شرکت‌کننده دیده شد؛ براساس آماری که ایلنا از زبان رئیس ستاد انتخابات کهگیلویه و بویراحمد آورده است، بیش از 15 درصد نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا در کهگیلویه و بویراحمد بیکار هستند! سوالی که مطرح می شود این است که چرا تمایل افراد بیکار و فاقد شغل برای حضور در انتخابات شورای شهر و روستا بالا رفته است.

** ریشه های ناکارآمدی شورای اسلامی شهر
روزنامه «جهان صنعت» در سرمقاله ای به قلم غلامرضا کیامهر و با عنوان «ریشه های ناکارآمدی شورای اسلامی شهر» به بازخوانی عملکرد شوراها پرداخت و می نویسد: نزدیک بودن انتخابات شوراهای اسلامی شهرها فرصت مناسبی را برای بازخوانی عملکرد این شوراها از بدو تاسیس تا به امروز فراهم ساخته است. از شورای شهر تهران که در چهار سال گذشته یکسره به میدان جنگ طرفداران دوآتشه شهردار و منتقدان عملکرد مساله‌دار او تبدیل شده بود، بگذریم. کارنامه این شوراها در سایر شهرها خصوصا شهرهای کوچک و به ویژه شمال کشور که بیشتر در منظر دید و داوری مردم قرار دارند و همه ساله پذیرای میلیون‌ها مسافر از سراسر کشور هستند نیز چندان درخشان و قابل دفاع نبوده است. به کلام دیگر کسانی که مانند نویسنده در تعطیلات نوروز امسال چند روزی را در شمال کشور خصوصا شهرهای کوچک واقع در مسیر جاده کناره استان مازندران گذرانده‌اند، ضعف مدیریت شهری را که حاصل ضعف عملکرد نظارتی شوراهای شهر این شهرهاست به وضوح مشاهده کرده‌اند اما متاسفانه به دلیل روحیه تهران‌زدگی حاکم بر روزنامه‌ها و نشریاتی که محل انتشار آنها الزاما تهران است، بیشتر توجه مطبوعات ما بعد از مسایل سیاسی و اقتصادی متوجه موضوعاتی است که به حوزه مدیریت شهری پایتخت مربوط می‌شود و به همین سبب انبوه نابسامانی‌های مرتبط با ضعف شدید مدیریت در سایر شهرها و همان‌طور که گفته شد در شمال کشور کمتر جایی برای طرح و انعکاس در صفحات روزنامه‌ها ندارد. 

** دورخیز وکلا برای کرسی مدیریت شهری
روزنامه «شهروند» در گزارشی با عنوان «دورخیز وکلا برای کرسی مدیریت شهری» حضور پر رنگ وکلا در انتخابات شورای شهر را بررسی کرد و آورده است: تب تند انتخابات شورای شهر تا جایی ادامه داشته که در این دوره، از ورزشکاران و هنرمندان، به حقوقدانان و روزنامه‌نگاران هم رسیده است. در تعریف جامع شورای شهر در اصل ١٠١ قانون آمده است «برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده (روستا)، بخش، شهر، شهرستان یا استان صورت می‌گیرد و به‌منظور جلوگیری از تبعیض و جلب همکاری در تهیه برنامه‌های عمرانی و رفاهی استان‌ها و نظارت بر اجرای هماهنگ آن، شورای عالی استان‌ها مرکب از نمایندگان شوراهای استان تشکیل می‌شود.» شاید با توجه به این تعریف حقوقدانان و وکلا برای حضور در انتخاب شوراها ثبت‌نام کرده‌اند تا بتوانند از بی‌قانونی‌های سهوی و عمدی که ممکن است در تصمیمی‌گیری‌های شورای شهر به وجود آید، جلوگیری کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار