فرماندار شهرستان میبد:
فرماندار میبد اعلام کرد: حضور روزانه حداقل 300 گردشگر خارجی در این شهرستان نشان دهنده ارزش آثار تاریخی و فرهنگی این خطه است.
کد خبر: ۳۹۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸ 26 May 2015
به گزارش تابناک یزد، حسین فلاح در آیین قدردانی از دوستداران میراث فرهنگی ؛ تامین زیرساخت های اقامتی سنتی را از عوامل ماندگاری گردشگران در این شهرستان برشمرد و گفت: اگر زیرساخت های لازم فراهم شود در ماندگاری گردشگران و استفاده آنان از ظرفیت های تاریخی و فرهنگی در میبد موثر خواهد بود.

وی یکی از شاخص های صنعت پاک را توجه به میراث فرهنگی و گردشگری خواند و اظهار کرد : میبد با 700 هکتار بافت تاریخی از شهرهای مهم تاریخی و فرهنگی استان و کشور محسوب می شود که این بافت و تنوع آثار و صنایع دستی همچون کاربافی ،کرباس ،زیلو و سفال سرامیک در کشور بی نظیر است که نیاز به توجه بیشتری دارد .

فرماندار میبد خاطرنشان کرد :درکنار این ظرفیت ها مقوله پایگاه پژوهشی از جایگاه ویژه ایی برخوردار است که به پویایی میراث فرهنگی در زمینه پژوهش و تحقیق کمک شایانی می کند .

فلاح ، از فعالیت موزه فعال در میبد خبر داد و افزود : این موزه ها شامل موزه فرهنگ ، زیلو،سفال ، شهدا، مردم شناسی و علوم طبیعی که به لحاظ کمی و کیفی از ارزش بالایی برخوردار است.

وی با قدر دانی از اقدامات مناسب مردم و مسوولان در احیای بناهای تاریخی و صنایع دستی گفت: اقدامات ارزشمند مردم و مسوولان در احیای صنایع دستی و بناهای تاریخی در سالهای اخیر نشان دهنده توجه به آثار گذشته و حفظ و صیانت از ظرفیت های تاریخی و فرهنگی این شهرستان است.

فلاح با تاکید بر اینکه ظرفیت هایی که امروز در شهرستان میبد وجود دارد در بسیاری از شهرها و استانهای کشور و حتی دنیا وجود ندارد گفت:باید بیش از این به مقوله میراث و احیاء و مرمت و حفظ و صیانت میراث توجه کنیم .

وی با اظهار خرسندی از نهادینه شدن فرهنگ حفظ و صیانت و احیاء آثار و ابنیه های تاریخی در میبد گفت: راه اندازی کارگاههای صنایع دستی و احیای خانه های تاریخی نشانگر نگاه ویژه به مقوله میراث در این شهرستان است که امیدواریم این نگاه همچنان در این شهرستان تقویت شود .

فرماندار میبد خاطرنشان کرد : وجود آسیاب های آبی در گوشه گوشه شهر و موتابی بعنوان یک رشته منحصر به فرد و کاربافی ،زیلو ،سفال و طرح برجسته روی گل همه نشان از تنوع آثار ارزشمند تاریخی در شهرستان میبد است که جایگاه این شهرستان را با همه شهرستانهای دیگر استان و کشور متفاوت کرده است .

سیدعبدالعظیم پویا یکی از دوستداران میراث فرهنگی شهرستان میبد هم با اشاره به تاریخ هفت هزاره شهرستان میبد گفت: این میراث عظیم و آثار گرانقدر که امروز به دست ما رسیده است باید حفظ و به آیندگان انتقال دهیم .

وی با بیان اینکه در عصر امروز ما نسل خوشبختی هستیم که به لحاظ برخورداری از امکانات فرهنگی به بخشی از آرزوهای خود رسیدیم افزود: امروز ما چیزهایی داریم که بسیاری از شهرها ندارند و وجود بیش از 23آسیاب آبی نشان می دهد که شهرستان میبددر گذشته با بهره گیری از انرژی آب در این آسیابها شاهکاری از ابتکار و خلاقیت را در منطقه ایجاد کرده بودند .

پویا با اشاره به توپوگرافی ویژه شهرستان میبدگفت:شهرستان میبد با استفاده از این موقعیت خاص مرکز تامین نیازهای اولیه مردم و آبادی های اطراف بوده و درواقع این آسیاب های آبی کارخانه های پاکی بوده اند که بدون هیچ آلاینده ای فعالیت داشته اند .

این فعال میراث فرهنگی فراموشی و تخریب این آثار با ارزش تاریخی وفرهنگی را امری نابخشودنی دانست و تصریح کرد:مسئولین استان نباید به شهرستان میبد بعنوان یکی از شهرستانهای استان نگاه کنند چرا که این شهرستان به لحاظ برخورداری از آثار تاریخی فراوان و تنوع رشته های صنایع دستی بیش از دیگر شهرستانها به اعتبارات و امکانات و توجه نیاز دارد .

پویا با بیان اینکه در شهرستان میبد مردم هنوز در کنار بزرگترین بنای خشتی جهان که از تاریخ 7هزار ساله برخوردار است زندگی می کنند افزود: تخت جمشید با 2هزار سال پیشینه بنای سنگی است و می تواند 10 هزار سال دیگر پا برجا بماند اما بنای خشتی با 7هزار سال سابقه تاریخی امتیاز بزرگی برای ماست .

در پایان این مراسم از رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری میبد و تعدادی از دوستداران میراث فرهنگی با اهداء لوح تقدیر شد .

درکنار این مراسم نمایشگاه عکسی از قبل و بعد از احیاء و مرمت بناهای تاریخی شهرستان به نمایش در آمد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار