دانشمند برجسته دانشگاه تهران گفت: بر اساس تحقیقات و یافته های علمی تغذیه ناسالم در جامعه صنعتی تنش زا است.
کد خبر: ۳۹۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸ 26 May 2015

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر موسوی موحدی پیش از ظهر سه شنبه در ۱۳ امین همایش بیوشیمی فیزیک تصریح کرد: در مواجه انسان، کره زمین و موجودات آن با صنعت باید سبک درستی برای زندگی انتخاب شود.

وی با استناد به تعریف سازمان بهداشت جهانی از کشور پیشرفته اضافه کرد: امروز کشور صنعتی و اقتصادی کشور پیشرفته محسوب نمی شود بلکه کشوری که سلامت داشته باشد یک کشور پیشرفته است.

استاد تمام گروه بیوفیزیک درمرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران محورهای سلامت در جامعه را شامل سلامت جسمانی، روحی روانی، اجتماعی و معنوی برشمرد.

موسوی موحدی تاکید کرد: تحقیقات نشان می دهد هرکجا رشد فن آوری حادث شده و مختصات اخلاق در آن بررسی شده با رشد فن آوری اخلاق کاهش یافته و بنابراین نمی توان گفت جامعه صنعتی الزاما برخوردار از سلامت است.

وی با ذکر مثالی به ضرورت های انتخاب سبک زندگی صحیح در جوامع صنعتی تاکید کرد و گفت: عمده مشکل در جوامع صنعتی تنش است که در سایه رادیکال های آزاد که مولکول یا یون با الکترون جفت نشده است و به شدت واکنش دارد ایجاد می شود.

استاد دانشگاه تهران تاکید دارد که تنش یا استرس از دیدگاه عموم مردم یک مسئله روحی است در حالی که بر اساس تحقیقات تغذیه ناسالم خود به تولید رادیکال آزاد کمک می کند.

موسوی موحدی با اذعان به اینکه تغذیه امروز یک تغذیه صنعتی است، اضافه کرد: تغذیه صنعتی یعنی غذا روزها و ماه ها در فروشگاه باقی می ماند و برای حفاظت آن از نگه دارنده استفاده می شود.

تمامی نگه دارنده ها اکسیدان دارند

پژوهشگر برجسته بیوشیمی و بیوفیزیک تصریح کرد: تمامی مواد نگه دارنده اسکیدان دارند که به عبارتی همان رادیکال های آزاد است.

وی افزود: حتی خمیردندانی که فرد برای نظافت استفاده می کند به دلیل اینکه کپک نزند نگه دارنده دارد و به نوعی خود خمیردندان ماده اکسیدان که تنش زا است در مواد خود دارا است. و حتی سربات پتاسیم آن ۱۰۰ برابرگلوکز که گفته می شود تولید دیابت می کند است.

موسوی موحدی دود سیکار با چهار هزار و ۶۰۰ ماده مخرب شیمیایی و اشعه تلفن همراه با ۹۶۰ مگاهرتز را مبرا ندانست و تاکید کرد: تحقیقات نشان می دهد قندی شدن پروتئین ها رادیکال آزاد ایجاد کرده و دیابت نوع ۲ ایجادمی کند.

دانشمند برجسته دانشگاه تهران با تاکید به اینکه بیماری دیابت خود بیماری تنش است، اضافه کرد: تمامی این عوارض ایجاب می کند که سبک درستی در زندگی امروز اتخاذ شود.

استفاده از میوه و سبزیجات برای سم زدایی

وی راهکار مقابله با رادیکال های آزاد را مصرف آنتی اکسیدانت دانست و گفت: به عنوان مثال مصرف یک لیوان آب انار می تواند تمامی رادیکال های آزاد را از بدن دفع کند.

موسوی موحدی خنده از ته دل و شادابی و خوشحالی را از دیگر راهکار های مقابله را رادیکال ها دانست و گفت: در دنیا موسسات و مراکز تحقیقاتی شادی با این هدف تشکیل شده است.

وی در استناد به تحقیقات خود و مشکلات سبک زندگی نسل جوان به عدم برخورداری از خواب خوب اشاره کرد و گفت: خواب با استرحات متفاوت است و در خواب سم زدایی و تولید هورمون اتفاق می افتد.

به گفته این پژوهشگر خواب مناسب زمانی است که نور UV نباشد و این نور از زمان غروب آفتاب تا موقع فجر وجود ندارد در حالی که سبک خواب ما کاملا مغایر با این زمان بندی است.

وی با تاکید به خواب هفت ساعته برای برقراری سلامت بدن، اضافه کرد: در عین حال مشکل دوم در نسل جوان تغذیه است و ضروری است مصرف غذای تازه ترویج شود.

استاد دانشگاه تهران با اذعان به اینکه بدن انسان پیرو کره زمین بیشتر از آب تشکیل شده است، اضافه کرد: همچنان که ۷۰ درصد کره زمین آب است، فقط دو گروه میوه و سبزیجات اینقدر آب در بافت خود دارند.

وی مصرف میوه و سبزی را برابر با تولید آنتی اکسیدانت دانست و گفت: توصیه می شود حتی بعد از صرف غذای صنعتی این مواد غذایی برای سم زدایی مصرف شود.

ضرورت آگاه سازی عموم مردم

استاد تمام گروه بیوفیزیک درمرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران در تاکید به عوارض منفی مصرف سیگار افزود: سیگار تولید آدرنالین می کند به مانند وقتی که فرد عصبانی می شود و متاسفانه دیده می شود که اغلب افراد وقتی عصبانی می شوند سیگار می کشند که این فرایند تشدیدمی شود.

موسوی موحدی وظیفه متخصصان را صحبت با عموم مردم دانست و گفت: همایش های علمی صرفا با حضور متخصصان برگزار می شود در حالی که این اطلاعات باید از هر تریبونی در اختیار مردم قرار گیرد.

وی با تاکید به اینکه سلامتی مهمترین برکت الهی است، اضافه کرد: امروز سلامت زیستن نیازمند دانش است و این دانش باید در گروه های مختلف جامعه وارد شود.

چهره ماندگار علمی کشور معتقد است علم محدود به دانشگاه نیست و یک مقوله سیاسی و اجتماعی است و این وظیفه آحاد دانشمندان است که آن را به مردم اطلاع رسانی کنند.

موسوی موحدی بسیاری از مشکلات فعلی را به دلیل ضعف دانش می داند و تاکید دارد به عنوان مثال به برند هلال تاکید می شود اما خمیر دندان ژله ای که ژله ان از استخوان خوک و گاو تولید شده در سطح جامعه به فروش می رسد.

پژوهشگر برجسته بیوشیمی و بیوفیزیک معتقد است جامعه ای که دانش نداشته باشد بدبختی و بیماری نصیب آن می شود و معیار علم حکمت است و حکمت همان امر درست است.

وی به ضرورت نشر دانش تاکید کرد و گفت: بنده همواره به دانشجویانم می گویم که یا مرگ یا نشر دانش و دانش بدون نشر وجود ندارد و ما باید بتوانیم خوب نشر دهمی و عقاید خود را گسترش دهیم.

موسوی موحدی زبانزد بودن ایران با اشعار سعدی و حافظ را از مزایای نشر خوب دانست و گفت: ایران ژن خاصی در دنیا دارد و ضروری است کسب و نشر دانش مورد توجه باشد.

استاد دانشگاه تهران در عین حال از کسب کرسی یونسکو در تحقیقات بین رشته ای دیابت در دانشگاه تهران خبر داد و از اساتید دانشگاهی خواستار همکاری با این مجموعه بر اساس نیازها و مقتضیات شد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار