مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از شناسایی 10 کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان خبر داد.
کد خبر: ۳۸۹۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱ 06 March 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه،  دکتر نادر پرور مدیرکل دامپزشکی استان از شناسایی 10 کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: امیدواریم  با همکاری سایر دستگاه ها از جمله استانداری، فرمانداری،  سازمان برنامه و بودجه، دانشگاه علوم پزشکی، جهاد کشاورزی  و... بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه خوشبختانه هنوز مراکز صنعتی استان کرمانشاه درگیر این بیماری نشده اند، گفت: تمامی کانون های شناسایی شده در روستاهای بخش مرکزی شهرستان کرمانشاه قرار گرفته اند و تنها طیور بومی درگیر این بیماری هستند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه یادآور شد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از آبان ماه سال جاری توسط پرندگان مهاجر به کشور وارد شد که در حال حاضر 22 استان کشور درگیر این بیماری هستندکه استان کرمانشاه نیز از یازدهم آذرماه سالجاری درگیر این بیماری شده است.

دکتر پرور با تاکید بر انجام نظارت های مستمر دامپزشکی در پروسه تولید از مزرعه تا سفره، بیان داشت: دامپزشکی از زمان جوجه ريزی تا انتقال به کشتارگاه و روند کشتار این پروسه را به طور کامل چک می کند و مردم می توانند با اطمینان خاطر مرغ و تخم مرغ مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

وی همچنین با توصیه بر خودداری مصرف کنندگان از خرید مرغ زنده و کشتار غیرمجاز، تصریح کرد: در استان جلسات متعددی در خصوص این موضوع برگزار شده و بیشترین جلسات کارگروه سلامت استان نیز به برخورد با معضل بهداشتی عرضه مرغ و دام زنده پرداخته شده و دستگاه های متولی این موضوع نیز به صورت مستمر این موضوع را پیگیری می کنند.


مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به ایام پایان سال و حضور مسافران نوروزی و افزایش مصرف فرآورده های خام دامی،  از شهروندان خواست که جداً از خرید مرغ زنده خودداری کنند.

دکتر پرور همچنین اظهار داشت: مراکز عرضه غیر مجاز مرغ زنده با ذبح طیور در انظار عمومی، علاوه بر ایجاد تاثیرات منفی روحی بر روان افراد بخصوص کودکان با ایجاد  بوی نامطبوع و تجمع حشرات و جوندگان مسبب آلودگی های زیست محیطی هستند و مردم نباید از ایگونه مراکز غیر معتبر و غیر بهداشتی که هیچ گونه نظارتی بر روند پرورش تا عرضه وجود ندارد، اعتماد کرده و از آنها خرید کنند.

وی در مورد علاىم بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز گفت: تشخیص این بیماری برای مردم  امکان پذیر نیست، لذا توصیه می شود هرگونه بیماری و یا تلفات را به نزدیک ترین شبکه دامپزشکی و یا سامانه تلفنی 1512  و سامانه پیامکی 100010001512 اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اطلاع دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه تاکید کرد که خوشبختانه آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان از قابلیت تشخیصی سریعی برخوردار بوده و در کمتر از 4 ساعت بیماری را تشخیص می دهد.

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی در خصوص استفاده از هورمون در روند رشد و افزایش وزن طیور گوشتی تصریح کرد: استفاده از هورمون در صنعت پرورش طیور کشور به منظور رشد سریع و یا افزایش وزن،  امکان عملی و جایگاه علمی  منطقی ندارد و این ویژگی طیور گوشتی  در وزن گیری بالا تنها با اصلاح نژاد، تغذیه صحیح و رعایت مسائل بهداشتی، میسر شده است.

وی در در پایان با اشاره به اقدامات انجام شده  و حمایت دستگاه های ذیربط  در خصوص کنترل بیماری تب برفکی اظهار کرد: اداره کل دامپزشکی استان با ایجاد تعهدات مالی در راستای تامین و تزریق واکسن و همچنین تشدید مسائل قرنطینه ای بهداشتی در حوزه حمل و پرورش توانسته است به نحو مطلوبی بیماری را در استان کنترل نماید و خوشبختانه تا کنون هیچ کانونی از بیماری تب برفکی در استان گزارش نشده است
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار