کد خبر: ۳۸۶۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹ 28 February 2017
حضرت زهرا(س) الگوی عملی برای تمام اعصار

خاندان وحی و نبوت به عنوان بهترین اولیاء الهی داری سبک زندگی الهی بودند. و زندگی اهل بیت عصمت و طهارت(علیهمالسلام) راهنمای بسیار روشنی است برای کسانی که بخواهند به بهترین حیات دنیوی و اخروی دست یابند. این مساله آنقدر پر اهمیت است که در برخی احادیث شیعه گی و پیروی از ایشان به التزام و تبعیت عملی از سبک زندگی ایشان در آمده است.
در فرازی از زیارت عاشورا می خوانیم:اللهُمَّ اجْعَلْ مَحْیای مَحْیا مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَمَماتی مَماتَ مُحَمَّد وَآل مُحَمَّد. که همان اشاره به خواست خداوند و دعای شیعه برای قرار گرفتن در مسیر سبک زندگی اهل بیت(ع) است.
از میان معصومین(ع) آن که زندگی پر برکتش به خصوص برای زنان مسلمان همچون خورشیدی نورافشانی می کند، وجود نازنین حضرت فاطمه زهرا(س) است که آشنایی با سبک زندگی آن حضرت بسیار برای ما راهگشا خواهد بود.
سبک زندگی سیاسی
حضرت فاطمه(س) حتی الامکان از ظاهر شدن در انظار عمومی اجتناب می کرد اما این بدان معنی نبود که در مواقع حساس و لازم از انجام وظیفه خود شانه خالی کند.
1) اعتراض به انتخاب ابوبکر و کنار زدن نص قرآن توسط او (کنار زدن علی (ع): خلیفه ابوبکر، عُمر را با گروهی مأمور کرد تا به هر قیمت که باشد کسانی که در خانه علی(ع) و فاطمه(س)بودند و به انتخاب ابوبکر اعتراض داشتند را از خانه‌ی فاطمه (س) بیرون بکشد و از همه‌ی آنان بیعت بگیرد. در این هنگام فاطمه‌ی زهرا (س) به مأمور خلیفه در اعتراض به خلافت ابوبکر و زیر پا گذاشتن حق علی(ع) چنین گفت: گروهی را سراغ ندارم که در وضعیت بدی همچون شما قرار گرفته باشد. شما جنازه‌ی رسول خدا (ص) را در میان ما گذاشتید و از پیش خود درباره‌ی خلافت تصمیم گرفتید. چرا حکومت خود را بر ما تحمیل می‌کنید و خلافت که حق ماست به خود ما باز نمی‌گردانید؟
2)تلاش در گرفتن بیعت برای حضرت علی (ع): پس از غصب خلافت، حضرت فاطمه در جلب بیعت مردم با علی (ع) تلاش بسیار می‌کردند و با بیان فضایل علی (ع) ، فدارکاری‌ها، ایثارها و سخنان پیامبر در مورد علی (ع)، مردم را به بیعت با ایشان دعوت می‌نمودند، به طوری که ایشان در اوایل شب بر چهارپایی سوار می‌شدند و علی (ع) عنان آن را می‌گرفت، آن وقت در محافل انصار می‌گشت و از مجلسی به مجلس دیگر می‌رفت تا مردم را به بیعت با علی (ع) و پشتیبانی از ایشان دعوت کند. ولی جواب همه‌ی آنان این بود: ای دختر رسول (ص)، دیگر کار از کار گذشته است و ما با این مرد بیعت کرده‌ایم، اگر علی هم بر او پیشی می‌گرفت، از بیعت او دست بر نمی‌داشتیم.

تقسیم کار با خدمتگزار
حضرت فاطمه(س) با همه بزرگواری و مقام و منزلتی که در پیشگاه خدا داشت، کار خانه را خود انجام می داد و تا مدتها خدمتکار نداشت. روزی پیامبر(ص) زنی را که در یکی از جنگها اسیر گرفته بود، نزد فاطمه(س) آورد و دست او را در دست آن حضرت گذاشته، فرمود: ای فاطمه! این زن در خدمت توست، او اهل نماز است. سپس درباره او سفارش کرد: فاطمه نگاهی به صورت پیامبر کرد و چنین گفت: کار خانه را تقسیم می کنیم یک روز من کار می کنم، یک روز او.

رفتار با همسایگان
زیباترین شیوه رفتار با همسایه در عمل فاطمه زهرا(س) تجلی داشت. ایشان همیشه همسایگان را بر خود مقدم می دانست و در مناجاتهای شبانه برای آنان دعا می کرد و خیرشان را از خدا طلب می نمود. امام حسن مجتبی(ع) در این زمینه چنین فرمود: مادرم شب جمعه یکسره در حال قیام بوده و تا صبح به رکوع و سجده نرفت و مدام برای مردم دعا می کرد و نام آنان را به زبان می آورد. صبح به ایشان گفتم در دعای دیشب برای خودتان چیزی طلب نکردید؟ آن حضرت جواب داد: اول برای دیگران، پس از آن برای خود.
کمک به فقرا و نیازمندان
نقل شده كه پيامبر اكرم(ص) در عروسى فاطمه زهرا(س) يك دست پيراهن نو به دخترش داده بود تا در شب عروسى بپوشد. هنگامى كه حضرت فاطمه(س) به خانه زفاف رفت و بر سجاده عبادت، در حال مناجات با پروردگار بود، زن مستمندى به در خانه آمد و اظهار نياز كرد و لباسى طلبيد. فاطمه(س) كه در آن وقت دو پيراهن داشت: يكى كهنه و ديگرى نو، به مصداق آيه «لن تنالوا البر حتى تنفقوا مما تحبون؛ (آل عمران/92) هرگز به نيكى دست نمى يابيد و از نيكان نمى شويد، مگر اينكه از آنچه دوست مى داريد، انفاق كنيد.» پيراهن نو را به فقير بخشيد. فرداى آن شب، چون رسول خدا(ص) پيراهن كهنه را در تن او ديد و از علت آن پرسيد، حضرت زهرا(س) عرض كرد: «آن را به فقير دادم و اين روش را از شما آموخته ام.»
والسلام
اردوان جهان کهن
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار