وزیر کشور در مشهد از اولویت اداره کلانشهرها گفت
وزیر کشور در مشهد با بیان اینکه اداره کلان‌شهرها در کوتاه مدت به عنوان یک اولویت در دولت است وعده داد: عملیات کلنگ زنی خط ٣قطارشهری مشهد نیمه شعبان امسال آغاز شود.
کد خبر: ۳۵۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸ 17 May 2015
اداره کلانشهرها در دولت اولویت دارد

به گزارش تابناک از خراسان رضوی، دولت یازدهم در نخستین سفر خود به استان خراسان رضوی مصوبه‌ای داشت که براساس آن وعده ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید را به شهروندان شهر مشهد برای بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی این شهر داده بود؛ وعده‌ای که نیمی از آن روزگذشته همزمان با مبعث رسول اکرم(ص) با حضور وزیر کشور محقق شد تا یک صد دستگاه اتوبوس ۳ محوره برای خط ۳ بی‌آرتی مشهد مهیا شود. عبدالرضا رحمانی فضلی همچنین در سفر روز گذشته خود برنامه‌های دیگری چون شرکت در بازدید از کمربند سبز و طرح جداسازی آب شرب از بهداشتی این محدوده را نیز در دستور کار قرار داد.

عبدالرضا رحمانی فضلی در مراسم رونمایی از صد دستگاه اتوبوس سه محوره  بی آر تی مشهد که در بازار خودرو مجیدیه برگزار شد، ضمن تبریک بعثت پیامبر(ص)، بابیان این که هرکسی در هر موقعیتی باید بخشی از رسالت خود را انجام دهد، گفت: خوشبختانه در مدیریت شهری مشهد فضای همکاری و همدلی خوبی به وجود آمده که امیدواریم این جو همکاری، همدلی و هم‌زبانی بین مسؤولان این شهر تداوم داشته باشد.

وی با اشاره به این که شهرداری‌ها نهادهای مهم، تأثیرگذاری هستند، ادامه داد: حفظ رضایت مردم و ارائه خدمات به آنان در شهری بزرگ در ابعاد مختلف کار آسانی نیست زیرا ما وارث شهرهایی هستیم که از اصول و قاعده مهندسی پیروی نمی‌کند.

نظام شهرسازی در کشور بی قاعده است

رحمانی فضلی با یادآوری این که نظام شهرسازی در کشور بی قاعده عمل می‌کند، اظهار کرد: شهرهای ما از اصول و قاعده مناسبی که در بستر تاریخی خوبی شکل‌گرفته باشند، تبعیت نمی‌کند؛ وقتی روند شکل‌گیری شهرها در ایران را پیگیری می‌کنیم، به برخی از مقاطع و تحولاتی می رسیم که باقاعده شهرسازی علمی همخوانی ندارد.

وی افزود: ما وارث نظام شهرسازی غلط بودیم زیرا اساس آن بر تفکرات سیاسی شکل گرفت؛ رشد نا مطلوب کلان‌شهرها، خالی شدن روستاها از جمعیت و عدم توازن و تعادلی که به ما رسیده است باعث دشوار شدن اداره چنین شهرهایی شده است.

وزیر کشور به موانع قانونی در مسیر شهرسازی علمی اشاره و خاطرنشان کرد: از طرفی نیز با قوانین ضعیف، اختیارات کم و تمرکز در مرکز برای اختیارات، مناسبات و روابط غیر مطلوب در بین نهادهای مدیریتی شهر و همچنین توزیع نامطلوب امکانات، مدیریت را دشوار می‌کند.

وی بابیان این که اداره چنین شهری، به کار و تلاشی بلند مدت نیاز دارد، عنوان کرد: دولت تدبیر و امید با توجه به حساسیتی که در برنامه‌ریزی کلان و ایجاد توسعه و توازن در مدیریت کلان‌شهرها، بنا دارد نگاهی ساختارگرایانه در برنامه‌ریزی‌های بلند مدت و میان مدت داشته باشد.

رحمانی فضلی به لزوم رسیدن شهرداری‌ها به جایگاه اصلی خود اشاره و بیان کرد: اداره کلان‌شهرها در کوتاه مدت به عنوان یک اولویت در دولت قرار گرفت که بر این اساس، کمیسیون کلان‌شهرها در دولت شکل گرفت؛ این کمیسیون بنا دارد با اولویت آسیب‌شناسی مسائل کلان‌شهرها با حضور وزارت کشور، وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان محیط زیست به عنوان متولیان اصلی این کمیسیون، اقدام کنند.

شهرداری باید محور مدیریت یکپارچه شهری باشد

وی افزود: لایحه مدیریت یکپارچه شهری به این کمیسیون ارائه شده زیرا اگر نتوانیم شهر را به طور یکپارچه مدیریت کنیم، این عدم هماهنگی و سردرگمی‌ها ادامه خواهد داشت.

وزیر کشور با تأکید بر این که شهرداری باید محور مدیریت یکپارچه شهری قرار گیرد، خاطرنشان کرد: کسانی که تفکراتی ارباب‌ورعیتی در اداره کشور دارند، با این موضوع مخالف هستند، نتیجه این امر مشخص است و تجربه آن به شکل علمی این موضوع را تأیید می‌کند.

وی با اشاره به لزوم ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها، عنوان کرد: درآمدهای پایدار یکی از معضلات شهرهای بزرگ به شمار می‌روند، ازآنجایی‌که دولت‌ها نیز بودجه عمومی قابل توجهی به شهرداری‌ها اختصاص نداده اند، باید به دنبال درآمدی پایدار بود که اگر این چنین نشود، فضا فروشی و تراکم فروشی که در مدیریت علمی شهری در تناقض است گسترش می یابد.

مشهد، شهری خاص در حوزه اجتماعی است

عبدالرضا رحمانی فضلی ادامه داد: باید همه کمک کنند تا مشهد به جایگاه مناسبی برسد، وقتی در موقعیت‌های اجتماعی کل کشور را بررسی می‌کنیم، اوضاع اجتماعی شهر نسبت به تمام کشور باوجود حاشیه شهر، اتباع غیر مجاز، مهاجرت‌ها و ۲۷ میلیون زائر، شهری خاص در حوزه اجتماعی است.

محدودیتی در فروش اوراق مشارکت برای مشهد وجود ندارد

وی افزود: باید تلاش کنیم در حوزه اجتماعی، فرهنگی و توسعه‌ای، نگاه ویژه ای به این شهر داشته باشیم که رییس جمهور عنایت خاصی به مشهد داشته و بر حساسیت شهر تأکید داشتند.

وزیر کشور همچنین در این گزارش که صبح توس منتشر کرد هدف اصلی دولت در توجه به مشهد را باز گذاشتن دست شهرداری در خدمات‌رسانی عنوان کرد و گفت: در سال گذشته برای مشهد محدودیتی در فروش اوراق مشارکت قائل نبوده و نخواهیم بود زیرا این شهر هرچه بتواند جذب سرمایه داشته باشد، در توسعه آن نقش مؤثری خواهد داشت.

 کلنگ زنی خط 3 قطار شهری در نیمه شعبان

همچنین وزیر کشور در حاشیه رونمایی از یکصد دستگاه اتوبوس شهری در جمع خبرنگاران از آغاز عملیات کلنگ زنی خط ٣قطارشهری مشهد همزمان با نیمه شعبان خبر داد و گفت: این مراسم با حضور یکی از مقامات کشوری انجام خواهد شد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان اعتباری که وزارت کشور برای آغاز به کار پروژه بزرگ خط ٣ قطار شهری مشهد تخصیص خواهد داد، گفت: اعتبارات این خط را به تناسب نیاز و وظیفه ای که داریم تامین می کنیم.
عبدالرضا رحمانی فضلی از کلنگ زنی خط ٣ قطار شهری مشهد در نیمه شعبان امسال خبر داد و افزود: راه اندازی این خط، نقش زیادی در کاهش ترافیک و آلودگی هوای اولین کلانشهر ایران خواهد داشت.
وی همچنین با اشاره به مدیریت خوبی که در خراسان رضوی با محوریت استاندار و در شهر مشهد با محوریت شهردار انجام می شود، متذکر شد: طبق مصوبه برنامه پنجم توسعه، به ٣ شهر کشور به عنوان شهرهای زیارتی باید نگاه ویژه ای داشت و شهر مشهد نیز با پذیرایی بیش از ٢٥ میلیون در سال در راس این شهرها قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
باسلام باصد دستگاه مشکل حل نمیشود چاره جویی نمایید شهرستانها را در یابید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار