معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: حاشیه نشیان چابهار بدون امکانات رفاهی روزگار سختی را می گذرانند به طوری که مشاهده وضع اسفبار هزاران نفر ساکن این منطقه بدترین شکل زندگی روستایی را در ذهن تداعی می کند.
کد خبر: ۳۳۴۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۷ 26 November 2016
ایرنا «سید ابوالفضل رضوی» پس از بازدید از مناطق حاشیه نشینی چابهار در جمع رؤسای شوراهای اسلامی استانها و شهرهای کشور در سرسرای منطقه آزاد چابهار اظهار کرد: با وجود سفرهای متعدد به نقاط مختلف کشور هنوز در هیچ نقطه ای وضع بد زندگی خانوارها را به مانند مناطق حاشیه نشین چابهار مشاهده نکرده ام.
وی، ساماندهی و ارائه امکانات رفاهی نظیر برق، فضای آموزشی، آب، طرح هادی، بهداشتی، مشخص شدن وضع مالکیت اراضی و غیره را خواستار شد.
رضوی گفت: از چند نوجوان حاشیه نشین چابهار سوال کردم که در آینده می خواهید چکار شوید؛ متأسفانه به دلیل مشکلات فراوان، هیچ آرزویی نداشتند و این در جامعه خیلی بد است.
وی ادامه داد: روستاییان سیستان وبلوچستان در انجام کارها مشارکت زیادی دارند و باید در تغییر وضع زندگی و استفاده از تسهیلات دولتی با همکاری هم مشکلات را به حداقل برسانند.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری بیان کرد: برای اشتغال خانوارهای روستاهای کشور تسهیلات اشتغالزایی با کارمزد تک رقمی و در برخی مناطق سه درصد و در نقاط مرزی هیچ کارمزدی دریافت نمی شود.
رضوی تصریح کرد: یک و نیم میلیون دلار برای ایجاد شغل با کارمزد چهاردرصد از صندوق توسعه ملی درخواست شده است تا شاهد تحول در روستاهای کشور باشیم.
این مقام نهاد ریاست جمهوری، یکی از مشکلات مهم کشور را کم آبی دانست و افزود: مساله آب در کشور جدی است و باید سریعاً رسیدگی شود.
وی گفت: برای طرح های کشاورزی تسهیلات پنج تا هفت درصد و برای غیر کشاورزی هفت تا 9 درصد در نظر گرفته شده است و دولت تدبیروامید با توجه ویژه به روستاها در نظر دارد به مناطق محروم خدمت کند.
رضوی افزود: سیستان وبلوچستان به لحاظ وسعت، بزرگترین استان کشور است و بیشترین جمعیت آن یعنی 51 درصد روستایی هستند.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: طبق مصوبه دولت جهادکشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی با هماهنگی و مسؤولیت فرماندار همان شهرستان باید مشاوره و آموزش های مجانی را به قشرهای مختلف مردم ارائه کنند.
رضوی گفت: سالانه 30 هزار میلیارد تومان پول لباس در بازار لباس ایران معامله می شود که اگر نیمی از این مبلغ از چین و ترکیه گرفته شود 220 هزار شغل می توان ایجاد کرد.
معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز اظهار کرد: خدمات بی شماری را نظام مقدس جمهوری اسلامی در این استان انجام داده است اما به دلیل عمق زیاد محرومیت، هنوز از نظر زیرساخت ها و امکانات رفاهی مناطقی مانند چابهار با مشکلات جدی رو به رو هستند.
احمدعلی موهبتی افزود: دولت تدبیر و امید پس از گذشت 33 سال اقدامات لازم را برای توسعه بندر شهید بهشتی با بدترین وضع مالی آغاز کرده است و با اقدامات شبانه روزی و 3 شیفت کاری بزودی ظرفیت بندر به هشت و نیم میلیون تن خواهد رسید.
وی ادامه داد: راه آهن چابهار- زاهدان نیز بسرعت در حال کار است و بیش از هزار دستگاه ماشین آلات، اقدامات راهسازی را انجام می دهند.
موهبتی، توجه ویژه به کاهش محرومیت ها و رساندن شاخص های انسانی و توسعه ای شهرستان چابهار را خواستار شد و افزود: کاهش مشکلات حاشیه نشینی، استاندارد سازی فضای آموزشی، بی آبی، بهداشت و درمان، عزم جدی مسؤولان کشوری را می طلبد.
وی بیان کرد: مجتمع پتروشیمی چابهار با سرمایه گذاری حدود 20 میلیارد دلار در حال کار است که می تواند موجب اشتغال و توسعه در منطقه شود.
فرماندار ویژه چابهار ادامه داد: 120 هیأت سرمایه گذاری خارجی با حضور در چابهار از فرصت های سرمایه گذاری و ظرفیت تجاری و اقتصادی و گردشگری دیدن کرده اند.
فرماندار چابهار بیان کرد: 63 درصد جمعیت شهری چابهار یعنی بیش از 50 هزار نفر در مناطق حاشیه نشینی زندگی می کنند و بدترین وضع زندگی را بدون برق، فضای آموزشی و آب دارند.
موهبتی افزود: چابهار بدترین وضع بهداشتی را در سالهای گذشته داشته است؛ به طوری که بیشترین مرگ مادران باردار از چابهار بوده است.
وی گفت: آموزش و پرورش چابهار از نظر نیروی انسانی با مشکلات جدی و کمبود حدود 900 معلم مواجه است و هر معلم در کلاس بطور متوسط آموزش و تربیت 38 دانش آموز را برعهده دارد.
وی بیان کرد: مدارس و معلمان در شهرستان چابهار دو شیفته هستند و کلاس های درس نیز با مشکلات جدی میز و نیمکت، امکانات سرمایشی و گرمایشی مواجه هستند و هنوز در برخی کلاسها از هوشمندسازی خبری نیست.
وی ادامه داد: در چابهار شاخص های فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز 48 سانتی مترمربع است که در کشور بدترین وضع آموزشی را دارد.
فرماندار چابهار گفت: با وجود همجوار با آب های اقیانوسی، روزانه 15 لیتر آب با تانکرهای آبرسانی سیار در مناطق روستایی برای هر نفر توزیع می شود که این امر خیلی دردناک و غیرقابل باور است.
موهبتی بیان کرد: مشکلات و معضلات چابهار با تمام نقاط کشور متفاوت است و از نظر شاخص های توسعه و امکانات زیربنایی در بدترین وضع است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری در ادامه سفر به شهرستان چابهار از مناطق دشتیاری و پلان این شهرستان بازدید و از نزدیک مسائل و مشکلات روستاهای محروم را بررسی کرد.
به گزارش ایرنا، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، چمران رئیس شورایعالی استانها و جمعی از اعضای شوراهای اسلامی کشور با 2 خانواده شهید دیدار و از آنان تجلیل کردند.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان (مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.
بندر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از دو شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
شبد**3043**6081**1504**خبرنگار: رستم کریمی نژاد** انتشار دهندگان: حیدر سرایانی** علی پاینده

انتهای پیام /*
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار