کد خبر: ۳۳۲۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹ 21 November 2016
هیفاء پردل
شهرستان بهاباد با وسعت 8‌هزار و 235 کیلومتر در فاصله 200‌کیلومتری شهر یزد و 85‌کیلومتری شهرستان بافق قرار دارد. بهاباد علاوه بر ظرفیت‌های خوب کشاورزی دارای ظرفیت‌های گردشگری ناشناخته ای است که به دلیل دوری از مرکز استان و بی‌مهری مسئولان هنوز در حوزه گردشگری در این شهرستان اقدام مناسبی برای بهره گیری از این ظرفیت‌های مهم انجام نشده است.
این شهرستان دارای مناطق حاصلخیز جلگه‌ای و ییلاقی است و بیش از 249 روستا دارد که می‌تواند جاذبه ای مناسب برای بوم گردی و گردشگری باشد. جاذبه‌های گردشگری این شهرستان در 3 بخش تاریخی، طبیعی و اکوتوریسم و فرهنگی خلاصه می‌شود.
 همچنین اگر مسئولان محلی و استانی برنامه‌ریزی مناسبی در حوزه سلامت داشته باشند این شهرستان با توجه به وجود داروهای گیاهی، کویر درمانی و تجربه‌های عامه و سنتی مردم در طب سنتی و اسلامی‌در حوزه توریسم درمانی و یا همان گردشگری سلامت بهاباد ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد.
از 15 تا 20 آبان ماه امسال با هدف آشنایی گردشگران و مسئولان با ناشناخته‌های گردشگری و ظرفیت‌های اجتماعی، فرهنگی و گردشگری شهرستان بهاباد جشنواره مهم فرهنگی برگزار شد تا این ظرفیت‌ها از گمنامی‌خارج و برای توسعه پایدار این شهرستان برنامه ریزی شود.
اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم در نظر دارد در قالب طرح‌های گردشگری برای توسعه گردشگری و اقتصاد این شهرستان، تنوع فرهنگی و محصولات ارگانیگ این شهرستان را به عنوان یک جاذبه مهم گردشگری معرفی و برای آن برنامه ریزی و سرمایه گذاری کند.

کشت محصولات ارگانیک یکی از جاذبه‌های بهاباد
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: میراث فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری شهرستان بهاباد ناشناخته‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان است که به دلیل دوری از مرکز استان این جاذبه‌ها تنها برای جامعه و ساکنان محلی این شهرستان شناخته شده است.
«سید مصطفی فاطمی» می‌افزاید: برای شناخته شدن بهتر این جاذبه‌ها قرار است در قالب طرحی، معرفی تنوع فرهنگی و محصولات ارگانیگ این شهرستان در اولویت کاری قرار گیرد و به عنوان جاذبه گردشگری برای جذب گردشگران داخلی و خارجی استفاده شود. به گفته وی، بهاباد دارای روستایی است که معماری شگفت انگیز و متفاوت با معماری استان دارددلیل بی‌توجهی به جاذبه‌های مطلوب این شهرستان در حوزه گردشگری فاصله این شهرستان از مرکز استان است.
فاطمی ‌ادامه می‌دهد: هرچند در حوزه مرمت و بهسازی اخیرا اقدامات مناسبی از سوی فرمانداری و میراث فرهنگی این شهرستان انجام شده ولی با توجه به ظرفیت خوب گردشگری و میراث فرهنگی شهرستان کافی نیست.
این مسئول معتقد است، با توجه به وجود ظرفیت‌های کشت محصولات ارگانیگ مانند زعفران، بهبود وضعیت گردشگری این شهرستان به راحتی ممکن خواهد بود.
وی معتقد است، با توجه به وجود ظرفیت کشت محصولات ارگانیگ مانند زعفران، وجود موزه علوم طبیعی که در کشور منحصر به فرد است همچنین بقعه ملا عبدالله بهابادی از مشاهیر بزرگ این شهرستان که میزبان برگزاری رویدادهای فرهنگی و اجتماعی شهرستان است، باید با برگزاری تورهای ویژه و برگزاری جشنواره، در خصوص این جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری اطلاع‌رسانی کرد.
به گفته وی، در حوزه زیر ساختی کمپ بین راهی در این شهرستان در حال بهره برداری است و باید در بخش زیر ساختی گردشگری در این شهرستان بیشترسرمایه گذاری شود و امید است به کمک بخش خصوصی زیرساخت‌های این شهرستان توسعه یابد.

بهاباد؛ شهرستان ژئو پارک‌ها
کارشناس میراث فرهنگی شهرستان بهاباد می‌گوید: در بهاباد جاذبه‌های زیادی در زمینه‌های گوناگون وجود دارد، انواع ژئوپارک‌هاکه می‌تواند جاذبه ای برای گردشگران علمی‌باشد.
«امین غنی زاده» بیان می‌کند: وجود رودخانه شور، کفه‌های کویری شرقی و شمال شرقی، کفه‌های ماسه ای و سنگ فرش طبیعی، کفه‌های ماسه ای با مرز بندی دقیق و مجاور هم، رصدگاه ممتاز کویر شرقی بدون آلودگی نوری و همچنین پناهگاه مهم حیات وحش که زیستگاه مهم یوز ایرانی است مهم ترین ظرفیت اکوتوریستی این شهرستان به شمار می‌روند.
به گفته این کارشناس، ژئو پارک از به هم پیوستن سایت‌های مختلف موجود در منطقه که دارای چشم اندازی‌های طبیعی،انسانی و کیهانی هستند به وجود می‌آیند. پدیده‌های زمین شناسی، اکوتوریسمی ‌و پایگاه رصد ممتاز شهرستان بهاباد برای جذب توریسم می‌تواند درمنطقه و کشور حائز اهمیت باشد. وی درباره جاذبه‌های تاریخی بهاباد اظهار می‌کند: وجود سنگ نگاره‌های متعلق به پیش از تاریخ، گورستان‌های وسیع که متعلق به دوره‌هایی است که مردم پیرو میترایسم بودند و همراه مردگان خود وسایل مورد نیاز در دنیای دیگر را به اندازه بضاعت بازماندگان قرار می‌دادند نمونه ای از این آثار تاریخی است. علاوه بر این وجود مناطق ییلاقی بهاباد به عنوان یک معجزه در دل کویر لایزرع خودنمایی می‌کند.
غنی زاده می‌گوید: آسیاب آبی روستای همیجان، خانه‌های تاریخی و همچنین آثار معنوی مانند شیوه عزاداری مخصوص ازجمله جوش دوره، جوش حیدری و جوش بختیاری مهم ترین اثر میراث معنوی این شهرستان هستند.

نبود بودجه و محرومیت از زیرساخت گردشگری
کارشناس میراث فرهنگی شهرستان بهاباد می‌افزاید: با وجود همه ظرفیت‌هایی که شهرستان بهاباد دارد، ولی هنوز درحوزه گردشگری بسیار ضعیف بوده و اقدامات مناسبی برای توسعه گردشگری شهرستان انجام نشده است.
غنی زاده بیان می‌کند: در سایه عظیم بناهای خشت و گلی و همچنین معماری زیبای بناهای تاریخی استان، بناهای تاریخی سایر مناطق رنگ باخته و نمی‌توان این موضوع را حمل بر بی‌مهری شخص یا نهادی دانست اما در ارتباط با بوم گردی ، تورهای علمی ‌و تور برداشت زعفران بهاباد را با اهمیت کرده است.
به گفته این کارشناس، بی‌اهمیتی ناشناخته‌های بهاباد، حاصل بی‌توجهی مسئولان سابق محلی و عدم انسجام مسئولان محلی با استانی و همچنین نبود بودجه کافی برای این منطقه محروم است که باعث شده همه ظرفیت‌های اجتماعی، فرهنگی و گردشگری این شهرستان پنهان بماند.
وی ادامه می‌دهد: این شهرستان از نبود زیر‌ساخت‌های مناسب ، محل اسکان برای گردشگران، جاده ایمن و دوری از مرکز استان در رنج است.
غنی‌زاده می‌گوید: فرمانداری و شورای شهر شهرستان بهاباد در حال پیگیری و تلاش برای رفع مسائل مرتبط با جاده و توسعه زیرساخت‌های گردشگری این شهرستان هستند.
وی اضافه کرد: برای توسعه اقامتگاه‌های گردشگری بهاباد ضروری است بخش خصوصی با همکاری میراث فرهنگی و دیگر ارگان‌های ذیربط انسجام داشته باشند.

   تجربه زندگی در جمع روستایی و رصد ستارگان در بهاباد
کارشناس میراث فرهنگی شهرستان بهاباد می‌گوید: از جاذبه‌های بهاباد مجموعه تاریخی حاجی آباد شامل حمام، برج و آب انبار است که به خانه حاج ملا علی، مسجد جامع، حمام قلعه و موزه‌های علوم طبیعی و مردم‌شناسی و... ختم می‌شود و گردشگران در قالب یک تور یک روزه می‌توانند از این شهرستان بازدید کنند. «امین غنی زاده» اظهار می‌کند: پذیرایی و میزبانی با انواع غذاهای محلی در تورهای یک یا دو روزه در جمع یک خانواده روستایی تجربه زیبایی است که در جذب گردشگران تاثیر دارد. وی بیان می‌کند: اقامت شبانه در کویر زیر تاریک ترین آسمان خاورمیانه برای رصد ستارگان، مجاورت با رودخانه شور و بوم گردی و بازدید از جمع خانواده روستایی با بازدید از چرای گوسفندان،طبخ نان محلی و حضور در مزارع از دیگر جاذبه‌های زیبای گردشگری بهاباد است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار