تابناک زنجان بررسی کرد;
اگر چه این روزها خودروهای زیادی بدون دلهره از جریمه یا برخورد قانونی در سطح شهر با پلاک های پوشیده شده با طلق تردد می کنند اما در تهران نیروی انتظامی بصورت ضربتی اقدام به برخورد با اینگونه متخلفین و مجرمین کرده است زیرا این نوع تخلف خود زمینه از انحراف و نیت مجرمانه صاحب خودروها دارد که عدم برخورد با انها می تواند زمینه تشویق آنها به انجام جرایم پیچیده و ضد اجتماعی را تقویت کند.
کد خبر: ۳۳۱۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۱ 21 November 2016
این روزها اگر با خودرو گشتی در سطح شهر زنجان بزنید مانند بسیاری از نقاط دیگر کشور شاهد تعداد بالایی از خودروهای پلاک مخدوش خواهید بود که پلاکهای آنها توسط طلق های مات پوشانده شده است.

بدون شک پلاک هر خودرو نمایانگر هویت آن خودرو است و طبعا دستکاری شدن آن می تواند نشانه ای از متمایل بودن صاحب آن به انجام بزه های قانونی و اجتماعی باشد زیرا در حالت عادی هیچ فرد قانون مداری ترسی از فاش شدن هویت پلاک خود ندارد مگر اینکه این فرد قصد یا نیت انجان اقدامات قانون شکنانه داشته باشد.

متاسفانه مدتی است که تعداد زیادی از خودروهای شخصی با استفاده از طلق های خاص پلاک های حود را مات و ناخوانا می کنند تا در صورت تعقیب یا گریز یا با استفاده از دوربین های مدار بسته هیچ کس قادر به ثبت شماره پلاک آنها نباشد که این خود می تواند زنگ خطری برای امنیت جامعه باشد زیرا برخی از این خودروها بدون هیچ گونه مجوز خاصی اقدام به مسافرکشی در سطح شهر نیز می کنند.  

جالب اینکه بعضا دیده می شود که برخی از این خودروها در کنار مخدوش کردن پلاک ها اقدام به نصب مات کننده های تیره بر روی پنجره های خودرو می کنند در حالی که این گونه اقدامات تخلف آیین نامه محسوب شده و پلیس می توانند با متخلفین برخورد قانونی انجام دهد.

در این رابطه جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ این رابطه با اشاره به ممنوعیت مخدوش سازی پلاک خودرو اظهار داشت: برابر ماده 720 قانون مجازات اسلامی هرگونه تغییر در ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه موتوری یا استفاده از پلاک وسیله‌ای دیگر جرم بوده و مجازات حبس از شش ماه تا یک سال را به دنبال خواهد داشت.

سرهنگ حسن عابدی افزود: توجه به اینکه اقدام برخی از رانندگان در تغییر ارقام پلاک ممکن است سبب وارد شدن زیان به راننده‌ای دیگر شود، تیمی با حضور عوامل یگان امداد و عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تشکیل شده و با حضور در نقاط مختلف شهر با این تخلف برخورد می‌کند.

جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه طرح برخورد با پلاک‌های مخدوش و ناخوانای وسایل نقلیه به شکل ضربتی آغاز شده و در روزهای آتی ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: ماموران پلیس راهور به شکل محسوس و نامحسوس در اطراف دوربین‌ها و معابر ورودی به محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک مستقر شده و در صورت رویت چنین وسایل نقلیه‌ای علاوه بر جریمه 60 هزار تومانی، وسیله را نیز توقیف و راننده متخلف را به دادسرا راهور معرفی می‌کنند.
 
عابدی با تاکید بر اینکه تغییر در پلاک نه یک تخلف رانندگی بلکه یک جرم است، به ایسنا گفت: تمامی وسایل نقلیه موتوری اعم از موتورسیکلت، خودروی سواری، کامیون، اتوبوس و ... مشمول این قانون می‌شوند و در صورت تخلف مقام قضایی به تخلف آنان رسیدگی خواهد کرد.

به گفته وی، در صورتی که راننده‌ای اقدام به تغییر در ارقام پلاک خود کند، علاوه بر موارد گفته شده، حتما پلاک وسیله‌ نقلیه‌اش نیز فک خواهد شد؛ چرا که این اقدام به منزله جعل بوده و سبب وارد شدن زیان به مالک خودرویی دیگر خواهد شد.

عابدی همچنین تاکید کرد که استفاده از تلق در پوشاندن پلاک را نیز تخلف است و تصریح کرد: پلیس با تمامی ترفندها و شیوه‌هایی که برخی رانندگان برای پوشاندن پلاک خود بکار می‌برند آشناست و با آن‌ها برخورد می‌کنند.

در پایان باید دید که آیا نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی در سطح استان و شهر زنجان برخورد سخت و قاطعانه ای را با اینگونه متخلفان آغاز خواهد کرد و یا همچنان مجرمان متخلف مخدوش کننده پلاک قادر خواهند بود تا با آرامش در سطح شهر تردد خواهند کرد و دیگران را نیز تشویق به این اقدام مجرمانه کنند.

با تابناک زنجان همراه باشید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار