عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: بسیج منابع ملی برای جبران عقب‌ماندگی از رقبای منطقه‌ای در بهره‌مندی از ظرفیت سواحل ضروری است.
کد خبر: ۳۰۳۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲ 29 September 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، محمد آشوری صبح امروز در دیدار با جمعی از فعالان دانشگاهی استان هرمزگان اظهار کرد: توجه ملی به سواحل جنوبی کشور و بهره‌مندی از ظرفیت‌های اقتصادی این منطقه جلب شده و بهترین زمان برای رفع کمبودها و توسعه سواحل و جزایر استان هرمزگان فرا رسیده است.
 
وی با بیان این که برای توسعه سواحل جنوبی کشور باید علاوه بر سرمایه‌های ملی، یک حرکت عظیم برای جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی شکل گیرد، افزود: در شرایطی قرار داریم که بسیج منابع ملی برای جبران عقب‌ماندگی از رقبای منطقه‌ای در بهره‌مندی از خلیج فارس و انبوه مواهب الهی در آن و همین طور در دریای عمان ضروری است.
 
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در طول 3 سال اخیر میزان برداشت ایران از حوزه‌های مشترک نفتی با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس افزایش یافته است اما باید بدانیم که ما با رقبای منطقه‌ای تنها در حوزه میادین مشترک نفتی رقابت نداریم بلکه در ده‌ها حوزه دیگر از جمله در زمینه تجارت دریایی، بانکرینگ سوخت، فعالیت‌های بندری، ترانزیت کالا، گردشگری و ... در حال رقابت هستیم.
 
آشوری، کندی سرمایه‌گذاری در فرصت‌های بکر اقتصادی در سواحل جنوبی کشورمان را به دلیل عدم وجود نگاه متوازن به توسعه این مناطق و توسعه کشور دانست و تصریح کرد: به‌رغم درآمد کلان مالیاتی کشور از محل ورود و خروج کالا از گمرکات استان هرمزگان، سهم این استان از بسیاری از شاخص‌های ملی توسعه مورد غفلت قرار گرفته است.
 
نماینده بندرعباس گفت: برخی موانع قانونی در زمینه توسعه سرمایه‌گذاری در سواحل با مصوبات سالیان قبل در مجلس شورای اسلامی رفع شده اما کندی صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری و نگاه بعضا سلیقه‌ای به این بخش سبب شده تا هرمزگان آن طور که باید و شاید در جایگاه واقعی خود در کشور قرار نگیرد.
 
وی با اشاره به تلاش دولت برای تمرکززدایی در زمینه تصمیم‌گیری‌های کلان در استان‌های مختلف کشور از جمله استان هرمزگان و واسپاری برخی از اختیارات به مدیران استانی هر وزارتخانه، خاطرنشان کرد: این حرکت مثبت دولت باید با جدیت مورد حمایت قرار گیرد و دستاوردهای این تفویض اختیارات به طور عینی در زندگی مردم نمود یابد.
 
عضو هیأت رئیسه مجلس به نگاه مثبت خانه ملت در دوره‌های مختلف برای واگذاری اختیارات قانونی به استانداران و مدیران محلی اشاره‌ای کرد و عنوان داشت: باید آن دسته از تصمیماتی که می‌توان از ناحیه آنها به توسعه و آبادانی استان‌های جنوبی کشور کمک کرد، بیش از پیش به استان‌ها واگذار شود تا اختیار انجام امور در استان‌ها وجود داشته باشد تا برای کوچک‌ترین مشکل نیاز به مراجعه به تهران و یا مکاتبه با مرکز نباشد.
 
آشوری یکی از بسترهای مناسب برای توسعه استان هرمزگان را توسعه دریامحور عنوان و تصریح کرد: صنایعی در استان هرمزگان وجود دارند که می‌توانند در این حرکت و عزم ملی پیشتازی کنند و باید این صنایع جدی گرفته شده و مورد حمایت قرار گیرند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار