"انجيرآوند"، روستایی در دل خشکیده کویر بخش خرانق است که همچون "بهشتی گمشده" در دل کویر، چشم هر بیننده‏‏ای را به خود جلب می‎‎کند.
کد خبر: ۲۷۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳ 26 April 2015
به گزارش تابناک یزد، روستاي "انجیرآوند" که به زبان محلی "هنجرآوند" نیز خوانده مي‏‏ شود، طبق آخرین سرشماری رسمي كشور، تنها جمعيتي معادل 15 مرد و زن پرتلاش را در دل خود جای داده كه البته در مهمان نوازی و مردم داری شهره هستند تا جایی که در فصل تابستان و زمان برداشت محصول "زردآلود" جمعيتی بالغ بر 200 نفر را در خود اسکان می‏‏دهد و گاهاً با حضور مهمانان و گردشگران، میزبان بیش از دو هزار مسافر در سال نیز است.

"نادر پیری اردکانی" محقق و پژوهشگر اردکانی و دبیر انجمن حامیان میراث کهن در مورد قدمت اين روستا به وجود دو آسیاب آبی که با قدمتي نامشخص در اين روستا، یک دیگ مسی که سال 126 هجری روی آن حک شده و نيز وجود بوکن‏‏هایي که قدمتی بیش يكهزار سال دارند، اشاره مي‏‏كند.

وي همچنين با اشاره به وجود چند درخت توت و چنار با بیش از یک قرن عمر در این روستا، ادامه مي‎‎دهد: جاذبه‎‎های طبیعی این روستا، وجود دو چشمه جوشان طبيعی آب، آب و هوای معتدل در ایام تابستان و انواع درختان میوه از جمله زدآلو، بادام و گردو در اين روستا، گردشگران و طبیعت‏‏گردان زیادی را به خود جذب کرده است.

پيري اردكاني از ديگر جاذبه‎‎‎هاي انجيرآوند را وجود کوه‏‏های کم ارتفاع و مناسب براي کوهنوردی خانوادگی، همچنین وجود گیاهان دارویی از جمله آویشن، زیره سیاه و آنغوزه ذكر مي‏‏كند كه هر ساله جمعيت زیادی را برای تهیه این نعمت‏‎‏های خدادادی به این روستا می‎‎کشاند.

وي با بيان اين كه قلعه تاریخی روستا احتمالاً قدمتي مربوط به دوران قبل از قاجاره دارد، اظهار مي‏‏كند: این روستا دارای یک قنات با 400 متر طول است که به شیوه‎‎ای استادانه با کوره‏‏هایی متفاوت، حفر شده است.

البته "جلال گنجی‎‎فر" دهیار این روستا در گفت‎‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه يزد در اردکان، مشکل عدیده كنوني اين روستا را آب عنوان مي‎‎كند و مي‎‎گويد: متاسفانه مسیر دسترسی به چشمه اصلی روستا فقط با پای پیاده قابل پیمودن است.

وي معتقد است كه در صورت رسیدگی به راه دسترسی به فضای بالادست روستا که از قابلیت‎‌‎های گردشگری و آب و هوايی بی‏‏نظیری نیز برخوردار است، می‎‎توان برنامه‏‏ریزی بهتری برای رفاه حال مهمانان این روستا کرد.

گنجي‎‎فر کمبود امکانات بهداشتی و نبود اقامتگاه‎‎های پیش‎‎بینی شده برای مسافران را از دیگر کاستی‎‎هاي این روستای خوش آب و هوا ذكر و اضافه مي‎‎كند: در صورتی که ابتدایی‎‎ترین امکانات برای مسافران و گردشگرانی که هر ساله در ایام نوروز و تابستان به این روستا سر می‏‏زنند، فراهم شود شاهد افزایش میزان مسافرت به این روستا خواهيم بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار