رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: باید اثرات زیست محیطی احداث آب‌شیرین‌کن‌ها بر اقلیم و سواحل خلیج فارس را در نظر بگیریم.
کد خبر: ۲۶۸۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۸ 29 July 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، حسین هاشمی تختی صبح امروز در حاشیه بازدید از ظرفیت‌های شیلاتی استان هرمزگان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از راه‌های مهار بحران آب در جنوب کشور استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها است  اما باید دید که احداث آنها چه تاثیرات زیست محیطی بر ساحل بندرعباس خواهد داشت.
 
وی افزود: باید اثرات زیست محیطی احداث آب‌شیرین‌کن‌ها بر اقلیم و سواحل خلیج فارس و منابع آبزی آن و دیگر اکوسیستم‌های منطقه‌ای را مورد بررسی قرار داد تا استفاده بیش از اندازه از آبشیرین‌کن‌ها موجب از دست رفتن محیط زیست و دیگر ظرفیت‌های خلیج فارس نشود.
 
رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس با بیان این که صیانت از خلیج فارس وظیفه همه کشورهای پیرامونی آن است، خاطرنشان کرد: فعال شدن سازمان حفاظت از محیط زیست خلیج فارس با همکاری و مشارکت کشورهای مختلف پیرامون آن ضرورت فراوانی دارد چرا که فعالیت‌های تجاری و اقتصادی متنوعی در آن در جریان است و ممکن است این فعالیت‌ها که بخشی از آن از سوی بیگانگان صورت می‌گیرد، آسیب‌های جبران ناپذیری بر محیط زیست خلیج فارس داشته باشد.
 
هاشمی تختی یکی از تبعات گسترش فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در خلیج فارس را روند رو به کاهش منابع آبزیان آن دانست و گفت: کشورهای مختلفی هم اکنون از خلیج فارس برای کاربری‌های مختلف از جمله برداشت نفت و گاز، تامین آب توسط آب‌شیرین‌کن‌ها، تجارت دریایی، فعالیت‌های گردشگری و ... استفاده می‌کنند که متأسفانه ملاحظات لازم در این زمینه را نیز مورد بی‌توجهی قرار داده‌اند.
 
وی ادامه داد: مهار بحران خشکسالی در هرمزگان و کمبود منابع آبی در این استان با استفاده از ظرفیت آبشیرین‌کن‌ها قابل مهار است اما جانمایی آبشیرین‌کن‌ها در سواحل نیز باید با رعایت قواعد زیست محیطی باشد.
 
نماینده مردم بندرعباس در مجلس تصریح کرد: از سازمان محیط زیست می‌خواهیم تا تبعات احداث آبشیرین‌کن‌ها در سواحل خلیج فارس را مورد ارزیابی قرار دهد و در صورت بالا بودن تأثیرات منفی آن نسبت به جانمایی این آبشیرین‌کن‌ها در سواحل دریای عمان اقدام شود.
 
هاشمی تختی عنوان کرد: استفاده ما از دریا نباید محدود به تجارت دریایی شود بلکه باید در زمینه گردشگری دریایی، تولید آبزیان در قالب مزارع پرورش میگو و ماهی، تولید ماهی در قفس، بانکرینگ سوخت و همین طور دیگر حوزه‌های مرتبط با اقتصاد دریایی نیز برنامه‌ریزی کنیم.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار