مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست گفت: می‌بایست تامین آب بندرعباس به طرقی دیگر عملی و اجرایی شود چراکه آب رودخانه میناب متعلق به دشت میناب است و پیدایش فروچاله‌ها متاثر از همین انتقال آب به مرکز استان است.
کد خبر: ۲۶۲۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹ 19 July 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، محمد درویش در خصوص فروچاله‌های دشت میناب اظهار داشت: نشست زمین آخرین مرحله از بیابان‌زایی است و وضعیت فروچاله‌های میناب نسبت به سال قبل بدتر شده است و با توجه به شرایط موجود وقتی در یک دشت فروچاله‌هایی ایجاد می‌شود کاری نمی‌توان برای آن انجام داد.
 
وی افزود: باید تلاش کرد بقیه آب‌خوانی که در قلمرو میناب در آب‌خوان اصلی قرار دارد متاثر از نشست زمین نشود.
 
مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست ادامه داد: تا زمانی که در سفره‌های زیرزمینی آب میناب تعادل‌بخشی ایجاد نشود و میزان تغذیه و برداشت برابر نشود ما نمی‌توانیم امیدوار باشیم که شرایط بهبود پیدا کند.
 
درویش بیان داشت: تنها راه امیدواری مردم میناب برای کاهش فروچاله‌ها این است در مرحله اول هیچ آبی به آب‌خوان بندرعباس انتقال پیدا نکند و در مرحله دوم از آب شیرین‌کن استفاده شود به‌ویژه آب شیرین‌کن‌های خورشیدی که می‌تواند بسیار به این معضل زیست‌محیطی کمک کند.
 
وی اضافه کرد: گام بعدی برای کاهش فروچاله‌ها این است که چاه‌های غیر مجاز را پلمب کنند و در مورد این مساله سخت‌گیری صورت پذیرد و همچنین اجازه ساخت محصولات آب‌بر داده نشود تا بتوانند محصولاتی که اصالت دارد و با توان اکولوژیک منطقه هم‌خوانی دارد به حیات خود ادامه دهند.
 
مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست عنوان کرد: فروچاله‌های میناب ترمیم نمی‌شود و فقط تنها کاری که می‌توان انجام داد اجازه فرونشستن بیشتر به فروچاله‌ها ندهیم.
 
درویش گفت: خرما درختی مناسب برای منطقه است اما کشت بسیار گسترده انبه، مرکبات و انواع و اقسام میوه‌های آب‌بر که در این منطقه صورت گرفته است در حد توان اکولوژیک منطقه نیست.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم قول‌های مسؤولین در خصوص تامین آب بندرعباس به طرقی دیگر عملی و اجرایی شود چراکه آب رودخانه میناب متعلق به دشت میناب است و پیدایش فروچاله‌ها متاثر از همین انتقال آب به مرکز استان است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار