مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: 300 پنل خورشیدی برای استفاده در مناطق عشایر نشین استان توزیع می شود.
کد خبر: ۲۵۸۳۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴ 11 July 2016

قادر هنرمند روز دوشنبه در نشستی با فرماندار بیله سوار مغان افزود: هزینه نصب هر پانل خورشیدی در هر یک از چادرها و آلاچیق های عشایری 20 میلیون ریال است که بر اساس تفاهم نامه امضا شده بین شرکت برق و امور عشایر استان 85 درصد از این هزینه توسط این شرکت و 15 درصد نیز به عنوان خودیاری توسط متقاضیان تامین می شود.
او با اشاره به اینکه عشایر باید مورد حمایت قرار بگیرند اظهار کرد: در واگذاری پنل خورشیدی اولویت اول با عشایری است که در هیچ یک از مناطق اسکان آنها (سردسیری و گرمسیری) برق وجود ندارد و در مرحله بعد به عشایری که در یکی از مناطق اسکان خود فاقد برق هستند نیروگاه خورشیدی قابل حمل واگذار می ‌شود.
مدیرکل امور عشایر استان اردبیل خواستار افزایش اعتبارات به این قشر مولد و محروم شد و گفت: جامعه عشایری و روستایی از بسیاری از امکانات شهرنشینان محروم هستند و برای کمک و حمایت از آنها در شورای برنامه ریزی استان و سازمان امور عشایر کشور پیشنهادهایی در قالب سند چشم انداز مطرح شده که از آن جمله می توان به برنامه ریزی برای تدوین قانون ساماندهی جامعه عشایری اشاره کرد.
هنرمند افزود: برای آبرسانی به عشایر شهرستان بیله سوار سالانه 17 میلیون لیتر آب از طریق تانکرهای سیار امور عشایری عرضه می شود و در سال گذشته 157 کیلومتر از راههای ارتباطی عشایر این منطقه تسهیل و شن ریزی شد.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی فرمانداری بیله سوار ، آرام حلیم فرماندار بیله سوار نیز در این نشست گفت: عشایر قشری زحمتکش و غیور هستند که همواره حامی انقلاب و نظام بوده و تولیدات آنها پشتوانه نظام در راستای اقتصاد مقاومتی است.
او با اشاره به ظرفیت های موجود در مناطق عشایری افزود: شغل اصلی عشایر دامپروری است و عشایر از تولید کنندگان مهم کشور هستند.
وی با تاکید بر اینکه بیمه کردن دام عشایر یکی از اقدامات مناسب و ضروری است گفت: بیمه دام عشایر سبب بهبود و گسترش ارتباط بین عشایر و تعاونی‌های عشایری شده چون بیمه شدن دام‌های عشایر از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی سبب تضمین تولید و اشتغال می‌شود.
وی همچنین با اشاره به قابلیت های شهرستان در حوزه عشایری ظرفیت های شهرستان را در ایجاد اکو کمپ عشایری در منطقه مهم دانست و افزود: توریسم عشایری و بوم گردی بیله سوار می تواند به عنوان یک برند جهانی گردشگران بین المللی و داخلی زیادی را به این شهرستان هدایت کند.
فرماندار بیله سوار در ادامه از اختصاص تسهیلات برای عشایر شهرستان خبر داد و گفت: از محل اعتبارات خشکسالی هفت میلیارد ریال برای کمک به عشایرشهرستان اختصاص خواهد یافت.
حلیم همچنین رسیدگی به توزیع آرد عشایری و آبرسانی سیار به مناطق عشایری و همچنین تسهیل راههای ارتباطی عشایر را از اولویت های اداره امور عشایری در شهرستان ذکر کرد و افزود: بیله سوار مغان از لحاظ تعداد قشلاقات عشایری در استان اردبیل جزو اولین شهرستان ها بوده و این آمار ارزش فعالیت این اداره را پراهمیت کرده است.
فرماندار بیله سوار همچنین از اجرای طرح نصب پانل های خورشیدی در مناطق عشایرنشین این شهرستان خبر داد و گفت: 60 پانل خورشیدی به عشایر این منطقه اختصاص خواهد یافت.
عشایر شاهسون در قالب 15 هزار خانوار و جمعیتی بیش از 80 هزار نفر حدود شش درصد از جمعیت استان اردبیل را تشکیل می دهند.
عشایر استان اردبیل به پرورش بیش از 1.5 میلیون واحد دامی مشغول هستند که نیمی از سال را در قشلاقات مغان و نیمی دیگر را در ارتفاعات سبلان و کوههای باغرو و بزغوش سپری می کنند.
عشایر استان اردبیل با تولید سالانه 43 هزار تن شیر ، پنج هزار و 400 تن پنیر ، 12 هزار تن گوشت ، یک هزار و 500 تن پشم و 14 هزار متر مربع انواع فرش ، گلیم و جاجیم به ارزش دو هزار و 500 میلیارد ریال نقش بسزایی در رشد اقتصاد استان اردبیل دارند.
ایل شاهسون سومین ایل بزرگ کشور است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار