به گزارش تابناک هرمزگان، محمدجواد دهقانی اظهار داشت: وزارت نفت براساس میزان ذخایر عظیم نفت و گاز و موقعیت جغرافیایی جزیره قشم، این منطقه را به عنوان قطب بانکرینگ سوخترسانی و خدمات جانبی به کشتیهای تجاری و صنعتی در جنوب کشور تعیین کرد.
وی با اعلام اینکه قشم در زمینه سوخترسانی به بیش از 14 هزار شناور تجاری، صنعتی و اقیانوسپیما که سالانه از مسیر آبهای این جزیره در خلیج فارس عبور میکنند، به موقعیت مناسبی دست مییابد، گفت: این دستاورد مهم بخشی از طرح جامع خدمات سوخترسانی به کشتیها محسوب میشود که در تاریخ اول تیرماه امسال از طرف وزارت نفت ابلاغ شده است.
مدیر امور نفت و گاز سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: به دلیل تحریم کشتیهای تجاری و صنعتی طی چند سال گذشته و عدم امکان حضور شناورها برای سوختگیری در سواحل و آبهای ایران، کشورمان در این زمینه ضررهای فراوانی را متحمل شده است.
به گفته دهقانی، کاهش فاصله 140 مایلی دریایی سایت بانکرینگ قشم در مقایسه با سایت بانکرینگ بندر فجیره امارات یکی از مهمترین فاکتورها برای تغییر مسیر شناورها و سوختگیری در قشم محسوب میشود.
وی ادامه داد: ایجاد خدمات جانبی به کشتیهای عبوری شامل تعمیرات، تامین آذوقه، تعویض نیروهای کشتی، خدمات رفاهی، تفریحی و ساحلی هم از دیگر مزیتهای اجرای این طرح میباشد که موجب ارتقای سطح اقتصادی و توسعه متوازن و پایدار در قشم خواهد شد.
مدیر امور نفت و گاز سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه وزارت نفت بر اساس سیاستهای کلی و با توجه به تراز تولید و مصرف سوخت کشور، مقادیر صادراتی نفت کوره و نفت گاز را برای اجرای این طرح مشخص میکند، افزود: بر اساس شیوه نامه اعلامشده از طرف این وزارتخانه، تخصیص محمولهها به صادرات و بانکر با اولویت بانکرینگ است.
به گفته مشاور مدیرعامل سازمان منظقه آزاد قشم، اجرای این شیوهنامه راهبردی در جهت اجرای ماده 131 قانون برنامه پنجم توسعه و اعمال سیاستهای تشویقی برای ایجاد مرکز فعال و جذاب سوخترسانی (هاب بانکرینگ) برای کشتیها و شناورها به روش خردهفروشی (بانکرینگ) در سواحل و محدوده آبهای مرزی ایران در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر به ویژه منطقه آزاد قشم به شمار میرود.
وی اظهار کرد: بر اساس مفاد این شیوهنامه، خدمات بانکرینگ در منطقه آزاد قشم شامل عملیات خردهفروشی نفت کوره و نفت گاز بهعنوان سوخت کشتیها و دیگر شناورهاست.
دهقانی روشهای سوخترسانی در بانکرینگ را شامل تحویل سوخت به کشتیها کنار اسکله، سوخترسانی به کشتیها از مخازن ساحلی توسط خط لوله و یا توسط شناورها (Barges) اعلام و اضافه کرد: متقاضیان پروانه بانکرینگ باید توانایی لازم در تامین شناور مناسب و مخازن و دیگر تجهیزات و ابزار مورد نیاز شامل تاسیسات ساحلی و دریایی بهصورت ملکی و یا اجارهای و همچنین توانایی مالی کافی برای اجرای تعهدات خود را به تشخیص شرکت ملی نفت ایران داشته باشند.
وی با بیان اینکه مسؤولیت انجام هماهنگی اجرایی این شیوهنامه با دیگر دستگاههای ذیربط همچون سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک، سازمان امورمالیاتی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان محیط زیست و سازمان مناطق آزاد قشم برعهده شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران است، افزود: بر اساس این شیوهنامه، مجریان بانکرینگ در قراردادهای منعقده با مدیریت امور بینالملل شرکت ملی نفت ایران باید متعهد شوند که به هیچ وجه مجاز به کلی فروشی و صادرات سوخت بانکرینگ بهصورت کارگو (Cargo) نیستند.
مدیر امور نفت سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: در این روش باید محمولههای نفتی فقط بهصورت خردهفروشی و بهعنوان بانکرینگ تا سقف پنج هزار تن متریک در هر مرحله تحویل به فروش برسد.
جزیره قشم با حدود 117 هزار نفر جمعیت و یک هزار و 500 کیلومتر مربع وسعت، شامل 135 کیلومتر طول و عرض متوسط 14 کیلومتر در 20 کیلومتری جنوب بندرعباس مرکز هرمزگان و میان آبهای خلیج فارس واقع شده و به تنهایی از 22 کشور جهان بزرگتر است.
این جزیره بهدلیل مزیتهای عظیم نفت و گاز و ظرفیتهای فراوان اقتصادی در منطقه آزاد و ویژه اقتصادی، توانایی ایفای نقش ارزنده در اقتصاد ایران را دارد.