کد خبر: ۲۵۳۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰ 29 June 2016

حسین بشیری گیوی

درباره مردم شناسی ایرانیان تحقیقات مهمی انجام شده و نویسندگان چون جیمز موریه، جمال زاده ، مهندس بازرگان و دیگر بزرگان کتاب های استاندار خدابخش در اردبیل مه آلودمهمی را به رشته تحریر آورده اند. برای شناخت خصوصیات فردی ایرانیان نقل قول هایی از محققین و نویسندگان را یادآور می شوم:

عارف قزوینی می گوید: « ایرانیان در گرداب ذمایم و قبایح مستغرقند و پای بند هیچ یک از ملکات اخلاقی نیستند و به شئون و مقدسات فردی و اجتماعی اعتنائی ندارند و جزء پر کردن کیسه و اطفاء شهوات مشئوم از زندانی چیزی نمی فهمند. دروغ می گویند، فریب می دهند، مانند خاکشیر به هر مزاجی می سازد و در مقابل هر بادی تسلیم می شد و این کار را زبردستی و زرنگی می داند ...»

جیمز موریه در "حاجی بابای اصفهانی" می نویسد در ایران اگر کسی بیشتر کار کند بیشتر از وی متنفر می شوند. با این مقدمه نتیجه را در مقدمه گرفتم تا ریشه حملات بر علیه استاندار خدابخش از نگاه تاریخی یادآوری شود.

استاندار خدابخش به اندازه تمامی استانداران از نظر ریالی و ارزی برای استان عقب مانده اردبیل بودجه گرفته و برخی از پروژه ها را تکمیل و برخی دیگر را تقویت کرده است. ولی با تمامی این عملکردهای درخشان باز هم سه گروه بر علیه اش می نویسند و هر روز جایگزین هایی برای وی مطرح می کنند ولی خوشبختانه افراد مطرح شده از نظر سواد، عملکرد و سیاست گذاری و نفوذ در هیئت دولت خیلی ضعیف هستند و در این زمینه قابل قیاس با استاندار خدابخش نمی شوند. حال که شخصیتی بومی و دانشمند از فرزندان سبلان می خواهد رگه هایی از توسعه را در اردبیل تقویت کند ماجراجویی سه گروه که در ادامه به آنها خواهم پرداخت چیست؟

قبل از اینکه به بحث وارد شوم خاطره ای از دهه 80 نقل کنم. در طول دهه 80 موقعی که ما از توسعه و موانع توسعه یا سهم اردبیل از توسعه می نوشتیم "آقای نگاهی" در مهر اردبیل همیشه در کنار مقاله عکسی را با این مضمون کار می کرد، خانه ای کاه گلی با درب چوبی که آیفون تصویری بر درب چوبی نصب کرده اند. و پس از چاپ نشریه خودمان هم می خندیدیم ، در آن دوره متاسفانه فضا به گونه ای بود که حتی خودمان به نوشته هایی که درباره توسعه می نوشتیم می خندیدیم. ولی با آمدن استاندار خدابخش و با مطرح کردن گفتار توسعه و تکرار این مفهوم و همچنین با تئوریزه کردن گفتار توسعه در قالب مگاپروژه ها ، بیشتر نشریات از توسعه و مگا پروژه ها می نویسند ولی در این دوره نوشتن خنده دار نیست بلکه به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است.

در مجلس نهم موقعی که لایحه منطقه آزاد در مجلس مطرح شد در استان اردبیل همه پیگیر مسئله بودند ، ولی بنا به دلایل مختلف مصوب نشد. پس استاندار خدابخش کار شگرفی را در استان سنتی اردبیل انجام داده است و همچنان در مورد شاه بیت مگا پروژه ها یعنی منطقه آزاد با نمایندگان مجلس،روسای کمسیون ها و مسئولین دولتی و حکومتی رایزنی می کند تا به سرانجام رسد و لی سه گروه که در مقدمه اخلاقیات آنها را از لحاظ تاریخی یادآور شدم در فضای مجازی و نشریات آلترناتیوهای خود را در بوغ کرنا می کنند و ره به جایی هم نمی برند.

آری جیمز موریه خیلی خوب گفته که هر کس زیاد کار کند در ایران از وی بیشتر متنفر می شوند و بر علیه اش می شورند. درجامعه سنتی که منافع شخصی آن هم از نوع سوداگری بیداد می کند ، منافع سوداگران با کارهای زیربنایی استاندار خدابخش تحدید می شود و طبیعی است که آنها بشورند ولی از نقطه نظر انسانی باید از استاندار خدابخش حمایت کرد تا کارهای خود را به سرانجام برساند.

در این میان سه گروه یعنی اصلاح طلبان ساده دل، فرصت طلبان نوکیسه و دلواپسان فضای سنتی و مه آلود اردبیل را مسموم می کنند.

اصلاح طلبان ساده دل تمامی جوانب را در نظر بگیرند و دست به ماجراجویی بزنند. اصلاح طلبان ساده دل بدانید که پس از استاندار خدابخش گزینه شما نه می تواند و نه توانش را دارد در وزن کشی سیاسی بر کرسی استانداری جلوس نماید. بدانید که در زمامداری استاندار خدابخش خیلی بیش از توان سیاسی و قدرت سیاسی تان صندلی ها را به خودتان اختصاص داده اید. اگر در این فکر هستید که با آلوده کردن فضا استاندار خدابخش جایش را به گزینه شما بدهد و شما هم بر کشت و صنعت برسید خیالی خام است و بیش از این فضای سیاسی اردبیل را مسموم نکنید تا تکنوکرات ها با رویکرد نوین خود اردبیل مه آلود سنتی را از گردنه توسعه عبور دهند و در سینی طلایی تحویل شما دهند. در آن زمان مطمئن باشید که ما حتی یک کلمه نمی نویسیم و هر طور که دلتان می خواهد عمل نمایید ولی فرصت دهید تا اردبیل مه آلود طعم توسعه را بچشد.

اما فرصت طلبان نوکیسه بدانید شاید در این روزگار کیسه تان را پر می کنید ولی انصاف داشته باشید. توسعه استان سنتی اردبیل را با چه چیز معامله می کنید؟ نوکیسه ها در طول تاریخ خسرالدنیا و آخرت شده اند از این کارها دست بردارید تا استاندار خدابخش بتواند کارهای زیربنایی خودرا به سرانجام برساند.

دلواپسان از نقطه نظر سیاسی رقیب ما هستند و هر کاری هم انجام دهند مختارند ولی دلواپسان هم بدانند که استاندار خدابخش در زمینه توسعه فراجناحی عمل می کند. در این بازه زمانی همراهش باشید تا مگاپروژه ها به سرانجام رسد شما هم از این مسئله سود خواهید برد و در دولت 8 سال بعد سود لازم را خواهید برد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
کارشناس بودجه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
سلام آقای بشیری
اینکه فرموده اید : « استاندار خدابخش به اندازه تمامی استانداران از نظر ریالی و ارزی برای استان عقب مانده اردبیل بودجه گرفته و برخی از پروژه ها را تکمیل و برخی دیگر را تقویت کرده است» می شود گفته تان را با مثالی همراه سازید اگر اینگونه است پس چرا بیمارستان تروما تمام نمیشود و بیماران مظلوم سوختگی به استان های دیگر اعزام میشوند ؟
چرا راه آهن تکان نمیخورد ؟ چرا پتروشیمی به محل تجمع و تولید مثل گربه ها و سگهای ولگرد تبدیل شده ؟و دهها چرای بی پاسخ دیگر. این اعتباراتی که شما ادعا میکنید پس کجاهستند و به کدام پروژه های زیربنایی که شاخصهای توسعه استان را ارتقادهند هزینه میشوند ؟
حتی اگر خودتان هم باورتان شده ، با کلی گویی که نمی شود مردم را گول زد . باید مثال و آمار بیاورید وگرنه به سواد و ادعای دانشگاهی بودنتان باید شک کرد. اینطور نیست؟
اشنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
برادر بشیری لطف میکنید محل اعتباراتی که اقای خدابخش گرفته و هزینه شده را بفرمایید ؟. کدام پروژه ، کدام اعتبار؟ مثل اینکه خواب میبینی !!!جای تعجب است که بفرمایید ایشان به اندازه همه استانداران بودجه گرفته !! خخخخخخخخخ
اصلاح طلب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
چرا دچار توهم شده ای برادر ؟؟؟ آخه منافع چه کسانی رو به خطر انداخته ؟ چرا بزرگ نمایی و چرا این همه اغراق بی مورد . واقعا چه کسانی در پی دست یافتن به کشت و صنعت مغان هستند ؟! شما شک نکنید که اگر رتبه بندی نمایید یکی از کم کار ترین استانداران اردبیل همین آقا خواهند بود و در عرصه استفاده از مدیران توانمند و ( اگر قبول کنید که دولت تدبیر و امید حاصل رای مردم به اصلاح طلبان می باشد در حالی که اصلاح طلبان واقعی نظاره گر هستند و کسانی که بر اساس برخی روابط فامیلی و بسیاری هم بدون کمترین سابقه کار سیاسی و تجربه اکنون بر پست های سیاسی تکیه زده اند ) بسیار ضعیف عمل کرده است و شناخت کمی از نیروهای اصلاح طلب استان دارند . نمیدانم این آقای جیمز موریه که اسمشو آوردی کی بوده و چی گفته اما اگر به قول همچنین حرفی هم زده باشد و نظری در مورد ایرانیان داده باشد قطعا در مورد این آقا مصداق ندارد . بشیری جان کمی واقع بین باشید .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
برادر عزیز من با استاندار کاری ندارم ولی اردبیل مه آلود نیست اگر امثال شماها بگذارند.
آقادایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
فعلا که ما از جناب خدابخش کار خاصی ندیده ایم.ایشان نه به زعم طرفدارانش فتح الفتوحی کرده اند و نه به ادعای مخالفینش اردبیل را ویران و عقب نگه داشته اند. عملکرد ایشان بازی با حاصلحمع صفر است. نه جلو رفته ایم و نه عقب مانده ایم. همین!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
درود بر دکتر صابری که واقعا مرد بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار