معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اقدامات این دانشگاه در خصوص پیشگیری از شیوع بیماری های واگیردار، گفت: با تلاش های انجام شده از سال گذشته تاکنون هیچ موردی از بیماری وبا در استان گزارش نشده است.
کد خبر: ۲۴۴۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵ 12 June 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، دکتر یحیی میرزاده اظهار داشت: استان هرمزگان از آمادگی کامل برای مقابله با این بیماری در صورت مشاهده آن برخوردار است و تمام تجهیزات آزمایشگاهی تشخیصی و داروهای مورد نیاز در این زمینه در استان فراهم است.

وی بیان داشت: استفاده از آب و غذای آلوده، مهم‌ترین دلیل ابتلا به این بیماری است و سبزیجات و میوه های نشسته، یخی که از آب آلوده تهیه شده و شنا کردن در آب آلوده می‌تواند شخص را آلوده به میکروب وبا کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه 300 روستای هرمزگان با چالش کم آبی مواجه هستند و احتمال استفاده از آب های غیربهداشتی در این مناطق وجود دارد، خاطرنشان کرد: به منظور پیشگیری از شیوع بیماری وبا در این مناطق ، به طور مرتب و در فواصل زمانی مشخص و کوتاه ، نمونه برداری از آب این مناطق انجام می شود.

میرزاده تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون با تلاش های انجام شده توسط شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی ، هیچ مورد از آلودگی میکروبی در آب استان مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: کلرسنجی آب در تمام مناطق استان به ویژه در مناطق پرخطر انجام و کارشناسان اداره بهداشت و شرکت های متولی تامین آب حساسیت خاصی نسبت به این مساله دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: وبا در دو تا پنج درصد بیماران، اسهال شدید ایجاد می‌کند و اسهال شدید آبکی، استفراغ بدون احساس تهوع پیشین و عطش فراوان از علائم این بیماری هستند.

وی با بیان اینکه این بیماری، ‌دل درد یا دل پیچه ندارد، در ادامه توصیه کرد: در صورت وجود علائم فوق، فورا باید به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه شود.

میرزاده شستشوی میوه و سبزی را به طور بهداشتی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری وبا دانست و گفت: ابتدا میوه و سبزیجات را بشوئید تا مواد زائد و گل و لای آنها برطرف شود،سپس در داخل یک ظرف پنج لیتر آب و 15 قطره مایع ظرفشویی ریخته و کاملاً حل کنید و به مدت پنج دقیقه، میوه و سبزی را در این محلول بریزید و سپس آنها را با آب تمیز بشویید.

به گفته وی استفاده از غذای پخته و کاملا داغ شده و شست‌وشوی مناسب ظروف و لوازم مورد استفاده برای کنترل بیماری ضروریست.

این مقام مسئول شستشوی دست‌ها را بسیار ساده اما تأثیرگذار در پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها دانست و توصیه کرد: دست‌ها را با آب و صابون پس از اجابت مزاج(توالت رفتن) باید حتماً شست و استفاده از توالت‌های بهداشتی و ضدعفونی کردن توالت و محل‌های آلوده شده با مواد ضدعفونی‌کننده ضروریست.

بیماری التور همان بیماری وبا و یک بیماری واگیر عفونی است و از جمله بیماری های منتقله از طریق آب و غذای آلوده است که از اردیبهشت تا آبان ماه احتمال شیوع آن افزایش می یابد.

وبا بیماری اسهالی است که میکروب این بیماری بیشتر در آب وجود دارد و از طریق خوردن آب آلوده پس از عبور از معده و روده تکثیر پیدا کرده و موجب ترشح سم و افزایش دفع آب و املاح از دیواره روده می شود که با علامت اسهال همراه است.

نشانه‌های بیماری ناشی از سمی است که توسط میکروب در روده‌ی بیماران ترشح می‌شود.
در بیماران مبتلا به وبا، اسهال آبکی با دفعات زیاد می‌تواند به کمبود آب و املاح بدن منجر شود و در صورتی که آب و املاح از دست رفته به سرعت جبران نشود، سبب مرگ بیمار می‌شود.

خوردن سبزی و میوه بدون شستشوی کامل،‌ مصرف یخ غیربهداشتی، نشستن دست‌ها پس از اجابت مزاج یا پیش از خوردن غذا و خوردن آب‌میوه غیربهداشتی از مواردی هستند که رعایت نکردن آنها موجب ابتلا به بیماری‌های عفونی از جمله وبا می‌شود.
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 12 اردیبهشت ماه امسال گفت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی احتمال طغیان بیماری وبا در عراق وجود دارد به همین علت اقدامات پیشگیرانه در کشور آغاز شده است.

به گزارش ذاکرنیوز از وزارت بهداشت، محمد مهدی گویا با تاکید بر اینکه تا به حال موردی از طغیان بیماری وبا در کشور رخ نداده، افزود: اقدامات پیشگیرانه و کنترلی بهداشتی در مورد این بیماری زودتر شروع شده است.

وی گفت: معمول این است که طغیان های وبا در کشور هرچند سال یک بار شدت می گیرد و از آنجا که در چند ساله اخیر چنین طغیانی نداشتیم، وظیفه ایجاب می کند که با آمادگی بیشتری به این مسئله بپردازیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه هنوز زود است که منتظر طغیان وبا در کشور باشیم و تا کنون هیچ موردی از این بیماری در کشور رخ نداده، گفت: آنچه که باعث شده نسبت به این بیماری توجه ویژه کنیم، بیشتر مربوط به کشورهای همسایه می شود.

گویا با یادآوری این موضوع که سال گذشته، عراق یک همه گیری نسبتا بزرگ وبا در اواخر تابستان داشته، افزود: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت وضعیت عراق باید با دقت دنبال و اقدامات کنترلی تشدید شود و این احتمال وجود دارد که در فصل بهار در آن کشور شاهد طغیان بیماری وبا باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار