رئیس شورای سلامت شهرستان اهواز با اخطار به كشت و صنعت های نیشكر بابت سوزاندن مزارع گفت: دود و خاكستر ناشی از سوزاندن مزارع نیشكر سلامت شهروندان اهواز را تهدید می كند.
کد خبر: ۲۲۳۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰ 04 May 2016
اسماعیل ارزانی بیرگانی ا با انتقاد از سوزاندن مزارع نیشكر اطراف اهواز تصریح كرد: سوزاندن مزارع نیشكر باعث آلودگی هوای شهر و انتشار خاكستر در بسیاری از مناطق شده است كه به شدت مخالف این روش ها هستیم و نسبت به آن بارها اعتراض كرده ایم.

فرماندار اهواز سوزاندن مزارع نیشكر را یك خطای بزرگ دانست و افزود: خاكستر و دود ناشی از این سوزاندن مزارع آلودگی هوای شهر را مضاعف كرده و به سلامت مردم آسیب وارد كرده است.

وی با تاكید بر پیگیری این مساله از طریق مراجع قضایی افزود: سوزاندن مزارع نیشكر با وجود اعتراض و مخالفت مسئولان و مردم همچنان ادامه دارد و مدیران این كشت و صنعت ها نسبت به عملكرد خود پاسخگو نیستند.

ارزانی بیرگانی همچنین ضمن اخطار به این كشت و صنعت ها گفت: این مساله باز هم در شورای سلامت شهرستان مطرح می شود.

وی تاكید كرد: كشت و صنعت های نیشكر به واسطه نزدیكی به شهر، سلامتی شهروندان را تهدید می كنند و باید روش برداشت خود را تغییر داده و راهكاری برای این مساله بیابند.

خاكستر و دود حاصل از سوزاندن مزارع نیشكر از دیشب بسیاری از مناطق اهواز از جمله كوی ملت، زیتون، كوی فرهنگیان، كیانپارس و گلستان را آلوده كرده است.

شهروندان اهواز نسبت به این مساله در شبكه های اجتماعی واكنش نشان داده و اعتراض خود را اعلام كرده و خواستار دخالت مسئولان برای توقف تخلف شركت های كشت و صنعت نیشكر شده اند.

طرح توسعه نیشكر در قالب هفت واحد كشت و صنعت با وسعت بیش از 80 هزار هكتار از سال 1369 در خوزستان به اجرا درآمده است.

كارشناسان و مسئولان محیط زیست بارها نسبت به مشكلات زیست محیطی این شركت از جمله، تخلیه پساب و شور كردن رودخانه كارون، تالاب ها و اراضی خوزستان همچنین آتش زدن مزارع نیشكر انتقاد كرده اند.

آتش زدن مزارع علاوه بر اینكه هوا را با انتشار گاز مونواكسیدكربن آلوده می كند، تشدید پدیده گازهای گلخانه ای، انهدام بافت خاك، كاهش رطوبت خاك و در نتیجه افت محصول، از بین رفتن موجودات زنده محیط ، فرسایش شدید خاك، كاهش حاصلخیزی زمین و كاهش تحمل گیاهان زراعی در برابر آفات، بیماری ها و خشكی، همچنین از بین رفتن زیستگاه های پرندگان را نیز به دنبال دارد.

اداره كل حفاظت محیط زیست بارها از پیگیری قضایی پرونده سوزاندن مزارع نیشكر خبر داده است اما هنوز سرانجام این پرونده ها روشن نشده است.
منبع: ايرنا
برچسب ها: محیط زیست ، سلامت ، نیشکر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار