استاندار کرمانشاه گفت: بستن چاه های غیرمجاز اطراف سراب های گردشگری مانند سراب نیلوفر باید به عنوان یک اولویت کاری دنبال شود.
کد خبر: ۱۹۸۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۳ 15 March 2016
استاندار کرمانشاه گفت: بستن چاه های غیرمجاز اطراف سراب های گردشگری مانند سراب نیلوفر باید به عنوان یک اولویت کاری دنبال شود.

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از روابط عمومی استانداری؛ اسدالله رازانی در پنجمین نشست شورای حفاظت منابع آب استان اعلام کرد: روند مسدود کردن چاه های غیرمجاز باید به شکل مداوم و در طول سال ادامه داشته باشد. 

وی افزود: در طول سال جاری 824 حلقه چاه غیرمجاز در استان کرمانشاه بسته شده که در مقایسه با آمار استان های دیگر یک موفقیت محسوب می شود.

استاندار کرمانشاه در ادامه تشکیل پلیس آب را راهکاری مناسب برای برخورد با چاه های غیرمجاز و کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی دانست و گفت: طی این سال ها جنگلبان ها کمک بسیاری به حفظ منابع طبیعی کرده اند و وزارت مسکن نیز به تازگی پلیس اراضی ملی تشکیل داده است. 

رازانی افزود: می توان با بهره گیری از این تجربیات موفق برای حفاظت از منابع آبی نیز پلیس آب تشکیل داد تا به شکل سازمان یافته تری به برخورد با چاه های غیرمجاز و کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی پرداخت.

دشت های ممنوعه استان باید دوباره احیاء شوند

این مدیر ارشد در بخش دیگری از سخنانش به تشریح وضعیت منابع آبی زیرزمینی دشت های استان پرداخت و گفت: استان کرمانشاه 27 دشت دارد که متأسفانه هفت دشت آن ها از جمله ماهیدشت، کنگاور، اسلام آباد، روانسر و سنجابی به دلیل برداشت های بی رویه و خشکسالی های اخیر جزو دشت های ممنوعه است.

وی ادامه داد: این دشت های ممنوعه حدود 40 تا 45 درصد از سطح دشت های استان را شامل می شود که این میزان بسیار نگران کننده است.

استاندار کرمانشاه در ادامه سخنانش تزریق به آبخوان ها و سفره های زیرزمینی استان را یک راهبرد مدیریتی در این بخش قلمداد کرد و گفت: یکی از روش های احیای دشت های ممنوعه اجرای طرح های تزریق آب به سفره های زیرزمینی مانند طرح های آبخیزداری و احداث چاه های جذبی می باشد که تجربیات خوبی نیز در این زمینه در استان های همجوار انجام شده است.

رازانی ادامه داد: طی سال های اخیر دشت عباس در ایلام با استفاده از طرح های آبخیزداری از حالت ممنوعه خارج شده و امکان تخصیص منابع آبی آن برای بخش کشاورزی فراهم شده که این تجربه های موفق را می توان در کرمانشاه نیز به کار گرفت.

این مدیر ارشد با اشاره به اینکه حجم عظیمی از بارش ها در استان کرمانشاه به شکل باران است در ادامه عنوان کرد: حجم بارش های استان به طور متوسط 12 میلیارد متر مکعب است که می توان با اجرای طرح های آبخیرداری و احداث چاه های جذبی بخش قابل توجهی از این میزان نزولات را به سفره های زیرزمینی تزریق کرد.

وی اظهار کرد: خوشبختانه در سال آبی امسال تاکنون 490 میلیمتر بارش داشته ایم که هنوز امکان افزایش آن تا اردیبهشت ماه نیز وجود دارد و در همین راستا باید تدابیری را به کار گرفت تا از این نزولات آسمانی و آب های روان سطحی بهترین بهره را بگیریم.

در این نشست گزارش مشروحی از وضعیت منابع آبی استان، وضعیت دشت ها، میزان بارش ها و برنامه های و اقدامات این حوزه توسط آب منطقه ای استان ارائه شد و برنامه های پیشنهادی این سازمان مورد بحث و بررسی کارشناسانه قرار گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار