محمدحسین عابدی: رقابتهای
انتخاباتی در استان سمنان مانند سایر نقاط ایرانزمین در روزهای ابتدایی
اسفندماه داغ است شاید ما ایرانیان میبایست هر چهار سال یکبار، اسفندماهی
داغ را نیز در دل سرما تجربه کنیم تا یادمان باشد با انقلاب اسلامیمان چه
نعمت بزرگی را به دست آوردهایم و میتوانیم در سرنوشت کشور و دیارمان
دخیل باشیم.
شگردهای تبلیغاتی عجیبوغریب اما
نکته قابلتوجه در این دوره از انتخابات است، این روزها در سطح معابر و
خیابانهای استان سمنان کم نیستند ستادهای تبلیغاتی که از رژ لب و عینک
دودی و مانتو، تا شارژ رایگان، فلش مموری و کاپشن ورزشی در بین مردم پخش
میکنند تا شاید هر هدیه رأیی را به همراه بیاورد و درنهایت نام نامزد مورد
حمایشتان از صندوق بیرون آید.
کمیته نظارت بر تخلفات تشکیلشده است
رئیس ستاد انتخابات شهرستان شاهرود درباره تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی و سطح شهر به خبرنگار مهر، گفت: تاکنون چند مورد تخلف تبلیغاتی در شهرستان مشاهدهشده که با تذکر و اقدام بهموقع در ستاد نامزد موردنظر، مشکل برطرف شده است.
احمد خرم با اشاره به تشکیل کمیته
امحاء تخلفات انتخاباتی، ابراز داشت: در ستاد انتخابات شهرستان شاهرود
کمیتهای به نام امحاء تشکیلشده که اعضای آن را شهرداری، نیروی انتظامی و
کمیته اطلاعرسانی و تبلیغات ستاد انتخابات شهرستان تشکیل میدهند که وظیفه
نظارت بر تخلفاتی ازایندست را بر عهده دارد و اگر کسی مستنداتی مبنی بر
پخش تراکتهای تبلیغاتی در فضاهای غیرمجاز و فضای مجازی و ... ارائه دهد
قطعاً با آن برخورد خواهد شد.
وی افزود: جرائم انتخاباتی به
کمیته پیشگیری و نظارت ستاد انتخابات شهرستان ارجاع داده میشود که ریاست
آن را رئیس دادگستری بر عهده دارد و قطعاً بدانید که با تخلفات انتخاباتی
برخورد قاطع خواهد شد.
رئیس ستاد انتخابات شهرستان
شاهرود همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون شکایتی مبنی بر استفاده
امکانات دولتی به نفع نامزدها در ساعات اداری رسیده است یا خیر، گفت:
خوشبختانه تاکنون تخلفی ازایندست مشاهده نشده است همچنین باید گفت در
ساعات اداری نظارت بهصورت کامل و مبتنی بر مرّ قانون انجام میشود.
رقابت کاغذها از رقابت نامزدها داغتر است
رقابتهای انتخاباتی اما حال و
هوایی جالب به شهر و دیارمان دادهاند شاید دراینبین کارگران زحمتکش خدمات
شهری شهرداریها باشند که بیشترین حرص را از دست فعالان تبلیغاتی انتخابات
میخورند چراکه بسیاری از این ستادهای انتخاباتی نکاتی ازجمله نصب نکردن
کاغذهای تبلیغاتی بر درودیوار شهر و بر زمین ریختن بروشورهای تبلیغاتی در
حجم وسیع را رعایت نمیکنند و شاید دراینبین آسفالت برخی خیابانها را از
تعدد بروشورهای تبلیغاتی نتوانیم تشخصی دهیم.
آتشبازی در آسمان کویر
از این دست تخلفات ریز و درشت
انتخاباتی کم نیستند، اما باید دانست که با ورود دستگاههای مدرن به
انتخابات، تبلیغات هم رنگ و بویی دیگری گرفته است و در این بین، نکته
قابلتأمل، آتشبازیهای پرسر و صدا با هزینههای گزاف و آن هم درست در
نیمهشب است که شاید در سالهای پیش کمتر دیده میشد.
یکی از پرسنل بیمارستان و زایشگاه
مجموعه درمانی فاطمیه در این باره می گوید: فاطمیه درست در یک خیابان اصلی
شاهرود قرار دارد و صدای بوق خودورها، آتش بازی و سرو صدای موسیقی ستادهای
تبلیغاتی متاسفانه می تواند بیماران این مجموعه درمانی را با مشکل روبرو
سازد.
فاطمه موسایی بیان می کند: از
آغازین روز تبلیغات تا کنون آسایش برای اهالی خیابان ۲۲بهمن، حوالی میدان
امام و فلکه مرکزی شاهرود نمانده و مجموعه بیماران زایشگاه فاطمیه شاید در
این بین از همه بیشتر در معرض این آلودگی صوتی هستند.
وی می افزاید: علاوه بر مجموعه
درمانی، وجود هفت ساختمان پزشکان و حضور روزانه صدها بیمار در حوالی میدان
امام خمینی(ره) شاهرود نیازمند سکوتی نسبی است که متاسفانه این روزها
کیمیایی کم یاب است تنها می توان امیدوار بود این سرو صداهای کاذب برای کسی
مشکلات حاد به همراه نیاورد.
بازار فشفشه و آتش بازی داغ تر از چهارشنبه آخر سال
اما در این بین فروش وسایل
آتشبازی برای فشفشه های آتش بازی برای ستاد های تبلیغاتی بسیار داغ است،
به صورتی که یکی از فروشندگان این مواد آتش زا یک دوره کامل آتش بازی با
فشفشه های نورانی به مدت ده دقیقه برای هر نامزد را ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان
براورد هزینه می کند و می گوید برخی از این نامزدها کارهای ما را برای مدت
هشت تا ده شب پیش خرید کرده اند.
آتش بازی و صدای رعد آسای فشفشه
ها همه چیز نیست صدای بلندگوی نصب شده در ستادهای انتخاباتی نیز این روزها
به معضلی جدی برای شهروندان بدل شده است که می تواند تذکر مسئولان نظارت بر
تبلیغات انتخاباتی را نیز در بر داشته باشد.
بفرمائید شام نامزدی
یکی دیگر از راههای تبلیغات این
روزها اطعام عمومی توسط برخی نامزدها در مساجد و ستادهایشان است که به نظر
میرسد این ترفند در سالهای گذشته بیشتر از امروز جواب میداد چراکه در
برهه کنونی بیشتر مردم شایستگی را ملاک رأی دادن برمیگزینند.
دراینبین اما این سؤال پیش
میآید که آیا هزینههایی به این وسعت و شدت آیا برای انتخاب شدن لازم است
یا خیر، مسئول ستاد تبلیغاتی یکی از نامزدهای سرشناس در استان سمنان در
گفتگوی تلفنی با خبرنگار مهر،
درباره اطعام عمومی این نامزد، توضیح میدهد: اطعام عمومی را از روستاها
آغاز کردهایم البته این را هم بگویم هدف ما نه جمعآوری رأی است و نه
جمعآوری مردم برای نشستن پای سخنرانی، اطعام تنها تشکری برای تشریففرمایی
مردم در شنیدن سخنان آقای دکتر است.
محمدرضا همچنین عقیده دارد: کسی
که مردم بخواهند به او رأی دهند نیازی به اطعام ندارد اما خیران و حامیان
مردمی آقای دکتر، خودشان از جیب خودشان برای ایشان اطعام میکنند.
وی درباره هزینههای یک وعده شام
انتخاباتی، میگوید: همانطور که عرض کردم، مردم تمام هزینهها را میدهند
حتی تبلیغات را نیز رایگان برای دکتر انجام میدهند بنابراین از هزینه هر
پرس غذا اطلاعی ندارم البته دکتر هم اطلاعی ندارند!.
اجاره ستاد انتخاباتی روزی ۲میلیون تومان
از سوی دیگر هزینه گزاف اجاره ملک
برای ستاد تبلیغاتی در کنار اطعام عمومی، خود سؤالبرانگیز است شنیدهها
حاکی از اجاره مغازههای مکانهای مناسب شهر سمنان، دامغان و شاهرود
باقیمتهای دو میلیون تومان برای یکشب حکایت میکند.
یکی از مغازهداران شهرستان
شاهرود که ملک تجاری خود را برای ده روز به نامزدی اجازه داده است
دراینباره میگوید: مغازهام را در دو دوره اخیر انتخابات برای ده روز
اجاره داده و وسایلم را انتهای مغازه رویهم تل انبار کردهام چراکه
میبینم صرف اقتصادی با این امر است.
آقای ع، درباره قیمت اجارهبها،
ادامه میدهد: برای اجاره ملک از آبان ماه مراجعه میکنند حتی برخی ودیعه
هم میدهند اما ما تجربه امسال نسبت به سالهای گذشته باتجربه بیشتری عمل
کردیم و تا روز آخر به هیچکس جواب قطعی ندادیم تا بتوانیم به بالاترین
اجاره ملک خود را در اختیار ستادهای انتخاباتی قرار دهیم.
وی میافزاید: دوره گذشته
مغازهام را روزی ۸۰۰هزار تومان اجاره دادم و یک روز بعد کسی آمد و گفت
میخواهم مغازهات را روزی یکمیلیون تومان اجاره کنم اما دیر شده بود
امسال اما شرایط فرق داشت ابتدا از یکمیلیون تومان پیشنهادها شروع شد و
درنهایت روزی دو میلیون تومان مغازهام را اجاره دادم.
ساخت استیکر با نام نامزدها
فضای مجازی اما این روزها دست کمی
از دنیای واقعی ندارد پخش استکیرهای بعضا طنز و یا جدی در فضای تلگرام این
روزها بازاری داغ دارد و فعالیت نامزدهای انتخاباتی در این فضا به نظر به
داغ شدن رقابت های انتخاباتی افزوده است اما فضای مجازی آسیب هایی را نیز
در بر دارد که نشر اکاذیب و اخبار تائید نشده می تواند از آن جمله باشد.
یکی از کارشناسان فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار مهر،
گفت: در روزهای منتهی به انتخابات آسیب ها و کارکردهای مثبت فضای مجازی به
وضوح دیده می شود فضای مجازی این روزها جولانگاه طرفداران نامزدهای
تبلیغاتی است که همه یک هدف و آن هم پیروزی در انتخابات را در سر می
پرورانند که نظارت بر این فضا می تواند چالشی بزرگ برای نهادهای نظارتی
باشد.
محمدحسن میرزایی فرد بیان کرد:
فضای مجازی این روزها پر است از اخباری که نمی توان صحت آن را به وضوح
اثبات کرد برای مثال هر روز این فضاهای شاهد نشر اخباری مبنی بر ائتلاف و
انصراف هستند که عمده آنها درست نیستند، در استان سمنان نیز متاسفانه این
قبیل تخلفات به چشم می خورد که نمونه آن را در ۲۴ساعت گذشته در شاهرود و
همچنین گرمسار به وضوح مشاهده کردیم.
وی افزود: مردم نباید به فضاهای
مجازی بسنده کنند لذا می توان اخبار را از مراجع رسمی دنبال کرد یکی از
تخلفات واضح تبلیغاتی در فضای مجازی استیکرهایی به شمار می روند که با
جملات نامناسب در صدد تخریب چهره دیگر نامردها هستند نمونه این امر حداقل
طی سه مورد در استان سمنان مشاهده شده است.
تنور انتخابات داغتر از همیشه
خلاصه با شام، بدون شام، با
نورباران شبهای کویری استان سمنان، با اجارههای سر به فلک کشیده و با
کاغذبازیهای فراوان این چرخ انتخابات است که در شهرهای استان سمنان
میچرخد.
رقابتهای انتخاباتی این روزها
داغ است و امروز هرکجا که باشی از بحثهای داغ انتخاباتی راه فراری نداری
اما نکته اصلی دراینبین آن است که حضور و مشارکت ملی آحاد مردم در هفتم
اسفندماه، بار دیگر حماسهای از مردم دیار خوبان، مهد دلیران و خانه شیران
است.
دراینبین مردم متدین، خداجو و
انقلابی استان سمنان نیز دوشبهدوش سایر هموطنان خود یکبار دیگر سهمشان
را از این انتخاب به منصه ظهور خواهند رساند پس میتوان گفت وعده این مردم
دلیر و قهرمان، هفتم اسفندماه، پای صندوقهای اخذ رأی است.
منبع:مهر