مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی از تاسیس اندیشکده علم و دین در دانشگاه محقق اردبیلی خبر داد.
کد خبر: ۱۷۸۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵ 10 February 2016

حجت الاسلام سیف الله مدبر روز چهارشنبه در نشستی با اساتید دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکهسیاست اندیشکده علم و دین هدایت امکانات موجود با مدیریت صحیح و کم هزینه به سمت ساختن تمدن نوین اسلامی متمرکز شده افزود: این اندیشکده جایگاه علوم در تمدن نوین اسلامی را تبیین می کند. 

او هدف از ایجاد اندیشکده علم و دین را تحقق تمدن نوین اسلامی ذکر و اظهار کرد: در تمدن نوین اسلام باید تعامل میان تمام علوم به صورت روشن و دقیق تعریف شود و زمانی این تعامل ایجاد خواهد شد که اساتید و صاحبان فکر و اندیشه قلم به دست گرفته و در حوزه تخصصی خود اندیشه سازی و تولید فکر کنند.

او با اشاره به لزوم نشر پژوهش در بدنه دانشگاه ها گفت: تا زمانی که مطالعات و پژوهش های میان رشته ای بین دین و علوم مختلف انجام نشود بین دین و علوم کائنات تعاملی شکل نخواهد گرفت و نمی توان مفاهیم مشترک بین معماری و شهرسازی با علوم اسلامی ساخت و علومی نظیر معماری اسلامی ایجاد کرد.

حجت الاسلام مدبر افزود: در موازین اسلام بین علوم مختلف از جمله کشاورزی ، فناوری هسته ای ، فنی و مهندسی با علوم اسلامی تعاملی مشخص تعریف شده است.
او در زمینه مزایای احداث اندیشکده و مجتمع های پژوهشی در دانشگاهها گفت: اساتیدی که در بحث پژوهش صاحب تجربه و صبغه هستند می توانند در اندیشکده ها فعالیت کنند و در حوزه تخصص و دانش خود پژوهش های میان رشته ای را آغاز کنند که وجود مشاوران مذهبی در کنار آنها می تواند تعامل مورد هدف را بین تخصص این پژوهشگران با مفاهیم دینی و اسلامی تبیین کند.

وی اظهار کرد: نتیجه پژوهش اساتید در قالب مجله علمی ، پژوهشی که متعلق به اندیشکده علم و دین خواهد بود به چاپ می رسد.

حجت الاسلام مدبر افزود: این پژوهش ها به تدریج می توانند در هر تخصص یک قاعده را به عنوان شاخه ای از تمدن نوین اسلام به عرصه ظهور برسانند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه محقق اردبیلی ، او اظهار امیدواری کرد با کسب موفقیت در فعالیت های اندیشکده علم و دین شکل جدیدی در رشته های تحصیلی دانشگاه ایجاد شده و علوم انسانی و روانشناسی ، علوم ریاضی ، جامعه شناسی ، معماری ، کشاورزی ، فیزیک و شیمی با رویکرد اسلامی و به صورت منسجم ایجاد شده و به شیوه های جدید در دانشگاه تدریس شود.

او کمیته های مورد نظر برای این اندیشکده را گرایش های مختلف فیزیک ، علوم ریاضی ، علوم انسانی ، شیمی ، عمران ، هنر ، فنی ، پزشکی ، تربیتی ، اقتصاد ، محیط زیست و کشاورزی ذکر کرد و افزود: در هر کمیته یک رییس در نظر گرفته شده و گروههای علمی ، تخصصی زیرمجموعه کمیته تخصصی مربوطه فعالیت خواهند کرد.

دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1357 با نام آموزشکده کشاورزی و با پذیرش 38 دانشجو در رشته کشاورزی عمومی فعالیت های آموزشی خود را آغاز کرد ، این مرکز آموزش عالی در سال 1371 از دانشگاه تبریز منتزع و مدتی به صورت مجتمع آموزش عالی به فعالیت خود ادامه داده و در سال 1372 با تبدیل آن به دانشگاه با عنوان دانشگاه محقق اردبیلی موافقت شد.

این دانشگاه در 201 رشته تحصیلی داتشجو پذیرش کرده و در حدود 11 هزار نفر دانشجو دارد که در 11 دانشکده مشغول به تحصیل هستند و هم اکنون دارای 278 عضو هیات علمی است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار