کد خبر: ۱۷۱۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۴ 28 January 2016
به گزارش تابناک یزد،روستای بنستان با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوای مناسب قابلیت بسیار خوبی در جذب توریست و میهمانان داخلی را دارد.
این روستا در ارتفاعات شهرستان بهاباد و در15 کیلومتری مرکز شهرستان بهاباد و در ضلع جنوبی آن قرار گرفته است و زاویه دید بسیار عالی به سایر روستاهای شهرستان بهاباد دارد.
اهالی این روستا با اهدای 15 شهید در دوران جنگ تحمیلی، بیشترین اعزام رزمنده را به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل در شهرستان بهاباد داشتند.
آنها از گذشته تاکنون به مسائل دینی خود بسیار پایبند هستند که گواه آن ساخت مسجد امام جعفر صادق(ع)، مسجد جامع قدیم و مسجد و حسینیه حضرت ولیعصر(عج) در این روستاست.
شغل مردم این روستا در گذشته تنها کشاورزی و دامداری بود به طوری که تا اواسط دهه 50 مردان این روستا برای امرار معاش به کوه‌های کرمانشاه و قزوین رفته و به جمع‌آوری کتیرا می‌پرداختند و این روزها نیز این روستا با کشت زعفران به روستایی زرخیز تبدیل شده است.
گوشه‌هایی از زحمات سخت و طاقت‌فرسای اهالی این روستا، در کتاب «شاهزاده حمام» نقل شده است.
از آثار تاریخی این روستا می‌توان به آسیاب آبی و بسیار قدیمی آن اشاره کرد. این آسیاب در گذشته‌های بسیار دور در محل عبور آب قنات روستا دایر شد و حتی تا 30 سال پیش هم فعال بود اما اکنون تخریب شده است.
این آسیاب قدیمی سال گذشته با همت نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان و تخصیص 20 میلیون تومان اعتبار دوباره احیا شد و اکنون قابل استفاده است.
درخت کاج تنومند 2500 ساله نیز از جاذبه‌های طبیعی روستاست که در بلندترین نقطه روستا قرار گرفته و زیبایی خاصی به آن بخشیده است. این درخت در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
دهیاری روستا نیز برای عمران روستا کمر همت بسته و امکاناتی از قبیل شورای حل اختلاف، خانه بهداشت، تامین آب شرب، انشعاب تلفن، برق، پست بانک، اینترنت پرسرعت، پایگاه مقاومت و مدرسه را در آن فراهم کرده است.
مدرسه روستا در گذشته در مقطع ابتدایی و راهنمایی دانش‌آموز داشت که به دلیل تغییر نظام آموزشی، از 2 سال قبل تعطیل شده است.
بخشی از بافت این روستا قدیمی و بخشی از آن جدید است. چند سال قبل قسمتی از خانه‌های قدیمی و قلعه بسیار زیبا و سنگی روستا به دلیل اجرای طرح‌ هادی روستا، تخریب شد اما هنوز بخش‌های زیادی از آن باقی مانده است.
بزرگ ترین مشکل این روستا که نداشتن آب آشامیدنی بود در سال‌های گذشته، مرتفع شده و از آن زمان به بعد این روستا قابلیت جذب جمعیت را پیدا کرده است.
جمعیت ثابت این روستا حدود 500 نفر است اما جمعیت شناور آن به ویژه در روزهای تعطیل و فصل تابستان به 1200 نفر هم می‌رسد.
اهالی سختکوش این روستا اولین تولیدکننده مرغ گوشتی در شهرستان بهاباد هستند و در تولید زعفران هم حرفی برای گفتن دارند.

خواسته‎‎های ساکنان روستا
جداشدن از بخش آسفیج
یکی از ساکنان روستا گفت: مهم‌ترین خواسته ساکنان روستا انتزاع این دهستان از بخش آسفیچ است؛ چرا که حتی مسئولان تقسیمات کشوری هم به اتفاق، الحاق این دهستان به بخش آسفیچ را کاملا غیرکارشناسی می‌دانند.
«زهرا علیزاده» می‌گوید: نبود امکانات در بخش آسفیج، دسترسی نامناسب دهستان و فاصله طولانی آن از مرکز بخش موید این خواسته است. وی ادامه می‌دهد: این دهستان به دنبال شهرستان شدن بهاباد، از بخش مرکزی جدا و به بخش آسفیج ملحق شد و قرار بود دوباره به بخش مرکزی بازگردد که این موضوع هنوز اجرا نشده است.

محرومیت روستا
یکی از دبیران بازنشسته این روستا هم به محرومیت‌های روستا اشاره کرد و گفت: با توجه به محصور بودن این روستا بین کوه و تپه و شیب نامناسب زمین، روستاییان برای کشاورزی در مضیقه قرار گرفته‌اند. «رحمان علیزاده» گفت: تاکنون با توجه به مکاتبات بسیار با سازمان جهاد کشاورزی و اداره منابع طبیعی، برای رفع مشکلات کشاورزی اقدامی صورت نگرفته است. یکی از معلمان دبستان روستا هم به کمبود امکانات رفاهی و ورزشی برای جوانان و نوجوانان روستا اشاره کرد و افزود: فاصله این روستا تا مرکز استان 220 کیلومتر است و قرار گرفتن روستا در جنوبی‌ترین نقطه استان، آن را از توجه مسئولان دور نگه داشته است. «محمد علیزاده» همچنین گفت: نبود پارک و فضای سبز در داخل روستا از دیگر مشکلاتی است که اهالی روستا با آن مواجه هستند که امیدواریم هر چه زودتر برطرف شوند. یکی دیگر از اهالی روستا با بیان این‌که زعفران محصول برگزیده و معروف روستای بنستان است، گفت: این روستا  اولین تولیدکننده زعفران در شهرستان بهاباد و استان یزد به شمار می‌رود. «حاج‌اکبر باقری» گفت: کاشت زعفران 50 سال پیش از سوی 2 تن از کشاورزان روستا رایج شد و با توجه به کیفیت بالای آن در بین روستاییان رواج یافت. وی وجود حیوانات موذی از جمله موش را آفت بسیار خطرناکی برای زمین‌های کاشت زعفران بیان کرد و افزود: اگر هرچه زودتر برای مقابله با موش‌های صحرایی اقدام نشود، کشاورزان با مشکل مواجه خواهند شد.

رسیدگی به بناهای تاریخی روستا
یکی از دیگر از ساکنان این روستا هم بر ضرورت توجه به بناهای تاریخی روستا تاکید کرد و گفت: حمام قدیمی این روستا تا سال 69 مورد استفاده اهالی روستا قرار داشت؛ اما بعد از آن به حال خود رها شده و به شدت نیازمند مرمت است. «حکیمه فتوحی» اظهار امیدواری کرد که مسئولان اداره میراث فرهنگی شهرستان در بودجه سال آینده، اعتبار ویژه‌ای برای مرمت این حمام قدیمی لحاظ کنند. وی گفت: مجتمع گردشگری روستا نیز مدت‌هاست که نیمه‌کاره رها شده و لازم است که مسئولان اداره میراث فرهنگی شهرستان، تکمیل آن را در دستور کار قرار دهند.
فتوحی افزود: این مجتمع در کنار پارک کوهستان و مظهر قنات روستا قرار دارد و به آسیاب آبی و درخت کهنسال کاج نیز نزدیک است. یکی دیگر از ساکنان روستا هم به وضعیت نامناسب بناهای تاریخی اشاره کرد و افزود: آب انبار روستا در حال تخریب است. «حسن ولی‌زاده» افزود: این آب انبار حدود 60 سال قبل ازسوی یکی از خیرین روستا از حالت حمام عمومی به آب انبار تغییر کاربری یافته و تا سال 67 مورد استفاده مردم قرار داشت اما با اجرای شبکه آب شرب، بدون استفاده مانده و در حال تخریب است. وی ادامه داد: اگر این آب انبار مرمت شود، می‌تواند جاذبه خوبی برای گردشگران باشد. ولی‌زاده گفت: یک تلمبه خانه قدیمی در این روستا وجود داشته که مردم از آن آب شرب برداشت می‌کردند؛ اما اکنون فقط آثار آن باقی مانده که امیدواریم مسئولان برای احیای آن چاره‌ای بیندیشند.

پاسخ مسئولان
جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها
«اکبر دهستانی» رئیس شورای روستای بنستان، نبود اشتغال پایدار و توانمند نکردن جامعه محلی را عامل مهاجرت روستاییان به شهر عنوان کرد و افزود: مهاجرت، اصلی‌ترین تهدید برای روستای بنستان است.
دهیار این روستا با تشکر از توجه مسئولان شهرستان و استان به روستای بنستان، بیان کرد: متاسفانه حدود 5 سال قبل بر اساس کار کارشناسی نشده مسئولان تقسیمات کشوری، دهستان بنستان به بخش آسفیج شهرستان بهاباد ملحق شد. «رمضان باقری» افزود: دهستان بنستان با 100 پارچه آبادی در کمال ناباوری به بخش آسفیچ ملحق شد که این موضوع نارضایتی ساکنان روستا را به همراه داشت. به گفته این مسئول، این مشکل که خود عامل اصلی شرکت نکردن مردم در فعالیت‌های عمومی و کشوری است، باعث کندی جذب امکانات و به تبع آن نارضایتی مردم دهستان شده است. وی افزود: درخواست عامه مردم این دهستان، انتزاع دهستان بنستان همراه با 100 پارچه روستا و آبادی آن از بخش آسفیچ است.

بررسی لایحه تقسیمات کشوری در مجلس
فرماندار بهاباد درباره انتزاع این روستا از بخش آسفیج گفت: دولت جدید در حوزه تقسیمات کشوری ورود نکرده و لایحه دولت قبل در اصلاح تقسیمات کشوری برای بررسی و تصویب نهایی در مجلس شورای اسلامی در دست رسیدگی است. «اقبال» ادامه داد: در دولت قبل برای شهرستان شدن بهاباد، 34 روستا به بخش آسفیج شهرستان بهاباد ملحق شد اما در ادامه اقداماتی برای اصلاح این اقدام انجام شده که بررسی آن هنوز ادامه دارد. وی افزود: این روستاها از بخش مرکزی شهرستان بهاباد به بخش آسفیج ملحق شدند که اقدامات اداری آنها هنوز در بخش مرکزی انجام می‌شود. فرماندار بهاباد درباره حمایت از روستاییان، نیز اظهار کرد: دولت برنامه حمایتی ویژه‌ای برای روستاها به ویژه روستای بنستان تدوین کرده است. وی درباره علت مهاجرت روستاییان به شهر و کاهش جمعیت روستایی نیز گفت: نداشتن فرصت اشتغال تنها دلیل مهاجرت روستاییان به شهر نیست. اقبال گفت: تولید زعفران با کیفیت در روستای بنستان، موید فرصت‌های مناسب اشتغال در این روستا است که فرصت شغلی خوبی برای روستاییان فراهم کرده و خواهد کرد.
وی با بیان این‌که بخشی از جمعیت این روستا کشاورز و تولیدکننده گوشت مرغ هستند، افزود: تعدادی از افراد روستا هم در معدن چادرملو کار می‌کنند؛ از این رو فرصت شغلی برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان ایجاد شده است. فرماندار بهاباد اظهار کرد: دولت برای تامین امکانات در روستاها و جلوگیری از مهاجرت وارد عمل شده و طرح‌های خوبی را به اجرا درخواهد آورد. وی از توسعه امکانات روستاهای شهرستان خبر داد و بر ضرورت همکاری مردم برای تحقق این مهم تاکید کرد.

همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار