نماینده هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون عمران به تشریح ابعاد مصوبه جلوگیری از پرداخت دموراژ یا خسارت تاخیر به کشتی‌ها و فواید آن برای بنادر کشور پرداخت.
کد خبر: ۱۶۲۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱ 12 January 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، نماینده هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون عمران به تشریح ابعاد مصوبه جلوگیری از پرداخت دموراژ یا خسارت تاخیر به کشتی‌ها و فواید آن برای بنادر کشور پرداخت.

مجلس شورای اسلامی دیروز در صحن علنی خود کلیات طرحی را از تصویب گذراند که در قالب آن قرار است مجموعه اقدامات مدونی به منظور جلوگیری از پرداخت دموراژ به کشتی‌ها صورت گیرد. این اقدامات در قالب قانونی مشخص ساماندهی خواهد شد تا موانع پیش روی تصمیم‌گیری‌های کلان در این حوزه در مجموعه بنادر کشورمان از میان برداشته شود.
 
در ارتباط با این طرح با منصور آرامی، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس و نماینده مردم بندرعباس به گفت‌وگو نشستیم تا به بررسی جزئیات آن بپردازیم.
 
فارس: مجلس در جلسه علنی روز دوشنبه، 21 دی ماه، به بررسی یک طرح بندری پرداخت. کلیات این طرح چیست؟
 
این طرح با هدف صیانت از منافع ملی کشورمان و با هدف ساماندهی مجموعه اقدامات مشخصی در بنادر کشور، به‌خصوص در بنادر جنوبی ایران از جمله بندر شهید رجایی و دیگر بنادر استان‌های همجوار هرمزگان است که در نهایت میزان پرداخت خسارت تاخیر در تخلیه یا بارگیری کشتی‌ها را به حداقل می‌رساند. این طرح موجب می‌شود که اقدامات منظم و مدونی در ساختار بنادر به اجرا درآید که بتوانیم خسارت ناشی از تاخیر را به حداقل برسانیم.
 
فارس: نگاه کمیسیون و سایر نمایندگان به بررسی این طرح چگونه بود؟
 
کمیسیون عمران پس از چندین بازدید از بنادر مختلف کشورمان، رایزنی با مسئولان سازمان بنادر در رده‌های مختلف، ساعت‌ها بحث و بررسی در خصوص مشکلات پیش‌روی صنعت دریایی و نحوه مدیریت و فعالیت بنادر، مصمم شد تا در قالب مجموعه‌ای از مصوبات پایه‌ای و اساسی نسبت به کمک به روند توسعه و پیشرفت بنادر کشورمان و نقش‌آفرینی هرچه بیشتر آنها در اقتصاد ملی، به آنها کمک کند. به همین خاطر کمیته بندری و دریایی مجلس در دوره نهم ضمن برگزاری جلسات مشترک و متعدد با مدیران و فعالان این حوزه، موانع پیش روی را احصا و در نهایت چند طرح کلیدی را برای بررسی به کمیسیون عمران پیشنهاد کرد. طرحی که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی شد و با 111 رای نیز کلیاتش به تصویب رسید، طرح جلوگیری از پرداخت دموراژ یا همان خسارت تاخیر به کشتی‌ها بود که بنا شد تا جزئیات آن نیز به زودی در کمیسیون نهایی و به صحن علنی ارائه شود.
 
فارس: دلیل اصلی تاخیرها در بنادر کشورمان چیست؟
 
تاخیر در تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در بنادر دلایل مختلفی دارد. برخی از تاخیرها به دلیل مشکلات در توسعه بنادر است و برخی دیگر به دلیل موانع بر سر راه تجهیز بنادر و برخی محدودیت‌ها سخت افزاری است. پاره‌ای دیگر مرتبط با بخش‌های نرم‌افزاری و هماهنگی‌های میان دستگاهی در این بخش است. علاوه بر این، در حوزه بارگیری کشتی‌ها، به‌خصوص کشتی‌های فله‌بر نیز با مجموعه‌ای از مشکلات مواجهیم که باعث به وجود آمدن تاخیر در زمان بارگیری می‌شود و دموراژ را به ما تحمیل می کند.
 
فارس: هدف نمایندگان از این طرح و تصویبش چه بود؟
 
هدف اصلی کاهش میزان خسارت تاخیر در بارگیری و تخلیه کشتی‌هاست. این مصوبه به صیانت از منافع ملی ما کمک کرده و در عین حال موجب بهبود فعالیت‌های بندری و دریایی می‌شود. سازمان بنادر و دیگر دستگاه‌های متولی در حوزه اداره بنادر و علاوه بر این، بخش‌های صنفی فعال در این حوزه گام‌های خوبی را در سال های اخیر برای حرکت اصولی در مسیر توسعه خدمات و ارائه مناسب نیازمندی‌ها در این بخش برداشته‌اند. نیاز داریم تا پاره‌ای از قوانین در این بخش را نیز اصلاح کنیم. امیدواریم روند رشد و پیشرفت بنادر که پیشانی اقتصادی ایران به شمار می‌روند نیز با جدیت تداوم یابد.
 
فارس: وضعیت روند توسعه بنادر کشورمان در مقایسه با دیگر بنادر منطقه چگونه است؟
 
روند توسعه بنادر در رشد اقتصاد ملی تاثیری مستقیم دارد. رقابت سختی میان کشورهای منطقه در زمینه توسعه زیرساخت‌های بندری و دریایی در جریان است. عمان، امارات متحده عربی، عراق و ... در سواحل خلیج فارس به سرعت در حال توسعه ظرفیت‌هایشان هستند. دورخیر برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس برای ایجاد بنادری با ظرفیت سالانه 10 تا 12 و حتی 16 میلیون تی ای یو کانتینر در سال است. از آن جائیکه درآمد بالایی در این دست از فعالیت‌ها وجود دارد، رقابت در این بخش بسیار جدی است. بندر شهید رجایی به عنوان بزرگ‌ترین بندر کانتینری کشورمان، ظرفیت سالانه 4.5 میلیون تی ای یو کانتینر را داراست و اقدامات لازم برای توسعه این ظرفیت به 6 میلیون تی ای یو کانتینر در سال در حال انجام است. این روند به همت دولت در حال افزایش است. امیدواریم این موضوع در برنامه‌های عمرانی سازمان بنادر با جدیت پیگیری شود تا بتوانیم از مزیت‌های اقلیمی کشورمان در این حوزه استفاده بهتری ببریم چرا که سواحل ایران در مقایسه با سواحل کشورهای عربی از عمق بیشتری برخوردار بوده و فاصله کمتری تا دهانه تنگه هرمز دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار