رئیس اداره مبارزه با مالاریای وزارت بهداشت از شناسایی 497 بیمار بومی ( ایرانی ) و غیر بومی ( اتباع بیگانه ) در کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۵۸۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹ 05 January 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، دکتر احمد رئیسی روز سه شنبه در دومین روز از نشست مشورتی حذف مالاریا در کیش افزود: 165 بیمار مبتلا به مالاریا از ابتدای سالجاری تاکنون در چند استان کشور شناسایی شده است .

وی ادامه داد: علاوه براین 332 مورد مبتلا به این بیماری نیز در بین اتباع بیگانه ورودی به کشور شناسایی و ثبت شده است.

رئیس اداره مبارزه با مالاریای وزارت بهداشت اضافه کرد:از سال 1389 تاکنون تعداد مبتلایان بومی (ایرانی) مالاریا هر سال کاهش داشته اما متاسفانه تعداد موارد شناسایی شده بین اتباع بیگانه ورودی به کشور هر سال افزایش داشته است.

وی با هشدار نسبت به بازگشت دوباره مالاریا به کشور اظهار داشت:امسال پس از چندین دهه مواردی از این بیماری در شیراز و کازرون و جهرم (استان فارس) مشاهده شده که نگران کننده است.

رئیسی خاطرنشان کرد: بیشترین موارد ابتلا به مالاریا در کشور نیز در شهرهای سراوان ،سرباز و چابهار استان سیستان و بلوچستان ثبت شده است که به عنوان منطقه قرمز این بیماری هستند.
 
رئیس اداره مبارزه با مالاریای وزارت بهداشت تاکید کرد: تمام برنامه ریزی ها برای حذف کامل این بیماری از کشور و دریافت گواهی سازمان بهداشت جهانی در این زمینه است.

به گفته رئیسی برنامه های کنترل ناقل این بیماری (پشه آنوفل ) شامل سمپاشی و لاروکشی با جدیت ادامه دارد و در کنار آن فعالیت های آموزشی و اطلاع رسانی و یا پیشگیری با توزیع پشه بند بین مردم در مناطق در معرض مالاریا نیز انجام می شود و برنامه حذف مالاریا هیچگونه مشکل مالی و اعتباری ندارد.

نشست مشورتی حذف مالاریا به میزبانی مرکز توسعه و سلامت کیش و دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در هتل پارمیس جزیره کیش از روز دوشنبه( 14دی ) آغاز شده و تا شانزدهم دی ماه ادامه خواهد داشت.

در این نشست سه روزه ،که با حضور رئیس اداره مبارزه با مالاریای وزارت بهداشت و مسئولان دانشگاه های علوم پزشکی استان های جنوب و جنوب شرقی کشور در حال برگزاری است، سیاست گذاری های اجرایی برنامه ملی حذف مالاریا در کشور، آخرین دستاوردها ،چالش ها و آخرین وضعیت بیماری مالاریا در این استانها مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.

بررسی راهکارهای حذف انواع بیماری مالاریا تا سال 2022 میلادی بخشی از اهداف این نشست اعلام شده است.

مالاریا مهم ترین بیماری انگلی و یکی از مسائل مهم بهداشتی تعدادی از کشورها به ویژه کشورهای گرمسیری دنیا است.

بیماری مالاریا با نام های دیگری چون پالودیسم، تب و لرز، تب نوبه و تب متناوب نیز نامیده می شود.

این بیماری به صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با ویژگی های تب متناوب و لرز، کم خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می کند.

اهمیت این بیماری به خاطر شیوع زیاد و مرگ و میر قابل توجه است.

انگل مالاریا توسط یک تیره از پشه به نام آنوفل به انسان منتقل می شود که این تیره شامل چندین گونه است.

کلمه مالاریا یک کلمه ایتالیایی و به معنای هوای بد (Mal-Aria) است و منظور از آن تعریف بیماری با ویژگی های تب متناوب است که ایتالیایی ها در گذشته وجود آن را ناشی از هوای بد و مناطق باتلاقی می دانستند. همواره با گرم شدن زمین، شیوع این بیماری افزایش می یابد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار