رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 4 هزار و 200 هکتار نخود در استان کشت شده و همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۱۵۵۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۲ 01 January 2016
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 4 هزار و 200 هکتار نخود در استان کشت شده و همچنان ادامه دارد.

 به گزارش تابناک کرمانشاه، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، خسرو شهبازی با بیان مطلب فوق افزود: از سطح کشت شده حدود 3هزار و 500 هکتار کشت پاییزه و حدود 700 هکتار کشت انتظاری می‌باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه اکنون کشت پاییزه نخود تمام شده و وارد کشت انتظاری شده‌ایم افزود: امیدواریم کشت انتظاری نخود استان به یک‌هزار و 500 هکتار تا پایان کشت برسد.

وی با بیان اینکه سال زراعی گذشته حدود 5هزار هکتار نخود پاییزه در استان کشت شده خاطرنشان کرد: از این سطح بیش از 2 هزار و 300 تن محصول تولید شده است.

شهبازی ارقام کشت شده نخود در استان را عادل، هاشم، آزاد،آرمان و... بیان کرده و تصریح کرد: بیشترین سطح زیر کشت نخود مربوط به رقم عادل می‌باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه دانه درشتی و بازار پسند بودن رقم عادل را دلیل استقبال کشاورزان از کشت این رقم برشمرد.

شهبازی با اشاره به اینکه کشت نخود پاییزه استان به صورت دیم است افزود: زمان کشت نخود پاییزه بعد از اولین بارندگی موثر پاییزه می‌باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه به مزایای کشت نخود پاییزه پرداخت و خاطرنشان کرد: از جمله مزایای کشت پاییزه عبارتند از عملکرد بیشتر، کاهش هزینه‌های تولید محصول و افزایش ضریب مکانیزاسیون است، زیرا کشت ارقام پاییزه نخود قابلیت برداشت با کمباین را دارد.

شهبازی با اشاره به انتقال کشت بهاره نخود به کشت پاییزه این محصول تصریح کرد: در کشت پاییزه گیاه نخود می‌تواند از نزولات جوی بهره‌مند شود.

وی با بیان اینکه مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان برنامه‌های متعددی را در راستای سیاست‌های سازمان اجرا کرده گفت: این برنامه‌ها شامل برگزاری کارگاههایی برای آموزش کارشناسان در خصوص کشت پاییزه نخود، پخش برنامه‌های تلویزیونی، رادیویی، برپایی مزارع نمایشی و ترویجی و... می باشد.

وی سپس با اشاره به  دیگر برنامه‌های مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی در خصوص حمایت از کشت نخود پاییزه افزود: از جمله حمایت‌های سازمان خرید هدهای برداشت، پرداخت قسمتی از هزینه‌های کشت مکانیزه، خرید لاستیک‌های چرخ باریک، خرید موزع بذرکار، خرید پایه‌های وجین کن شمشیری و... بوده که در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

وی دیگر برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان را اختصاص یارانه بذرهای گواهی شده به کشاورزان، خرید بذرهای تولیدی با قیمت مناسب از کشاورزان، برقراری بیمه محصول کشت شده اعلام کرد.

شهبازی گفت: اکنون دو کارخانه فراوری بذر نخود پاییزه در استان راه‌اندازی شده که سالانه حدود 200 تن بذر تولید کرده که بذر تولیدی علاوه بر مصرف در داخل استان، حتی به خارج از استان نیز صادر شده است.

گفتنی است در فرهنگ‌سازی برای مصرف نخود در سبد خانواده‌ها یک همایش ملی پیرامون محصول نخود و فرآورده‌های آن برای معرفی این محصول و آشنایی بیشتر مردم در کرمانشاه برگزار شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار