غیرمجازها مانند بسیاری دیگر از بخش ها، بلای جان مراکز آموزش فنی و حرفه ای هم شده و بسیاری از آنها را بی رمق کرده اند.
کد خبر: ۱۵۳۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴ 28 December 2015
غیرمجازها مانند بسیاری دیگر از بخش ها، بلای جان مراکز آموزش فنی و حرفه ای هم شده و بسیاری از آنها را بی رمق کرده اند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تعداد این مراکز را 'زیاد' می داند اما می گوید: بنا نداریم در این باره آمار بدهیم.

داود ناصری امید اضافه می کند: بیشترین ضربه ای که آموزشگاه های فنی و حرفه ای بخش خصوصی می بینند از آموزشگاه های دولتی نیست بلکه از آموزش های غیرمجازی است که توسط مراکز یا دستگاه های دولتی و خصوصی بدون مجوز صورت می گیرد.

به اعتقاد او این مراکز غیرمجاز نه تنها به آموزشگاه های دولتی و خصوصی که حتی به کل جامعه ضرر می زنند.

ناصری امید می گوید: گواهینامه هایی هم که این مراکز به کارآموزان می دهند، فاقد اعتبار است زیرا حتی آموزشگاه های رسمی و مجاز هم اجازه صدور گواهینامه را ندارند و این کار تنها توسط اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان صورت می گیرد.

فعالیت آموزش های فنی و حرفه ای غیرمجاز آن قدر جدی شد که کورش پرند، رئیس سابق سازمان آموزش فنی و حرفه ای، سال گذشته یکی از برنامه های جدی این سازمان را جلوگیری از فعالیت آموزشگاه های غیرمجاز اعلام کرد.

شکایت وقت گیر است؛ مردم دقت کنند

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه در پاسخ به اینکه چرا از مراکز غیرمجاز شکایت نمی کنید، می گوید: ما از شاکیان این مراکز حمایت می کنیم و تا مرحله دادگاه و پلمب هم پیش می رویم اما برخورد قهری واقعا زمان بر است.

به گفته او همین الان در نشریات استان تبلیغات زیادی از برگزاری دوره های فنی و حرفه ای با هزینه های ناچیز وجود دارد؛ مثلا دوره آموزش ADSL (مهارت های هفتگانه) با پرداخت 20 هزار تومان؛ که البته نشانگر دروغ بودن این تبلیغات است.

ناصری امید، راه حل از رونق انداختن مراکز آموزشی غیرمجاز را آگاهی و تصمیم درست مردم می داند و تاکید می کند که شهروندان باید توجه کنند که خدمات آموزشی را از دستگاه های آموزشی شناسنامه دار دریافت کنند و گواهینامه معتبر بگیرند.

متقاضیان می توانند اسامی و آدرس آموزشگاه های مجاز را از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه دریافت کنند.

او همچنین از اینکه بخشی از شهروندان به حقوق خود آشنا نیستند، ابراز تاسف و عنوان می کند: وقتی کسی در یک دوره آموزشی شرکت می کند، این حق اوست که آن دوره مثلا 100 ساعته به طور کامل برگزار شود و کارآموز باید این حق خود را از مربیان مطالبه کند اما متاسفانه فضای کنونی مانند دوران مدرسه است که دانش آموزان با تعطیلی آن خوشحال می شوند؛ بدون اینکه فکر کنند این حق آنهاست که ضایع می شود.

برای یک لیوان شیر، گاو می خرند

اما اینکه چگونه یک دستگاه و اداره دولتی یا خصوصی اقدام به آموزش غیرمجاز فنی و حرفه ای می کند، سوال برانگیز است؛ ناصری امید توضیح می دهد که نهادهای دولتی بدون دریافت مجوز از سازمان فنی و حرفه ای، اقدام به آموزش ضمن خدمت نیروهایشان می کنند که اشتباه است.

او اضافه می کند: نیازی نیست نهادهای دولتی یا خصوصی برای برگزاری یک دوره آموزشی، کارگاه و تجهیزات بنا و مربی استخدام کنند، بلکه می توانند در قالب طرح خرید خدمات، آموزش مورد نظر را با هزینه خیلی کمتر و کیفیت بیشتری از بخش دولتی یا خصوصی دریافت کنند؛ زیرا کسی برای یک لیوان شیر، یک گاو نمی خرد.

به باور مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه، واگذاری آموزش فنی و حرفه ای به مراکز مجاز، موجب تقویت بخش آموزش فنی و حرفه ای و بازدهی بهتر دوره می شود.

ناصری امید در این باره، اداره کل آموزش و پرورش استان را مثال می زند که طی یک تفاهم نامه، آموزش دانش آموان استان را به سازمان آموزش فنی و حرفه ای سپرده و اتفاقا از 'نهایت مساعدت' در میزان هزینه دوره ها، بهره مند شده است.

او می گوید: برخی مواقع حتی خود آموزشگاه ها تا 50 درصد سقف شهریه مصوب به نهادهای طرف قرارداد تخفیف داده اند.

ناصری امید، مزیت دیگر این همکاری را، وجود استانداردهای آموزشی متنوع در سازمان فنی و حرفه ای و بازرسی های مکرر این سازمان برای برگزاری بهتر دوره عنوان و ابراز امیدواری می کند، دیگر دستگاه های استان هم از رویه آموزش و پرورش پیروی کنند.

با خصوصی ها موازی کاری نمی کنیم

یکی دیگر از دغدغه های مراکز آموزش فنی و حرفه ای خصوصی، موازی کاری مراکز دولتی است.
برخی مدیران مراکز خصوصی معتقدند که وجود دوره های آموزشی مشابه در مراکز دولتی باعث کسادی بازار آنان شده است زیرا کارآموزان ترجیح می دهند دوره های مدنظر خود را در مراکز رایگان دولتی طی کنند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه البته این موضوع را قبول ندارد و می گوید: هر جایی که بخش خصوصی بتواند وارد شود، ما موازی کاری نمی کنیم و سعی داریم آموزش های مشابه برگزار نکنیم.

به گفته ناصری امید این اداره کل در خوشه های صنعت، فرهنگ و هنر، خدمات و کشاورزی فعالیت می کند اما چون '70 درصد' آموزش های بخش خصوصی در خوشه خدمات است، مراکز دولتی بر روی خوشه صنعت متمرکز شده اند و'70 درصد' آموزش خود را در این خوشه قرار داده اند که در مجموع به یک تعادل خوب می رسیم.

در استان کرمانشاه 22 مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی و 250 مرکز آزاد فعال وجود دارد که حدود 500 حرفه مهارتی در آنها آموزش داده می شود.

در این مراکز طی سال گذشته، 40 هزار نفر آموزش دیده اند.

بنابر آمارها حدود 90 هزار نفر بیکار در استان کرمانشاه وجود دارد که بیش از 70 درصد آنها بدون مهارت هستند.

به گفته ناصری امید 90 درصد 'کارآموزان جویای شغل' پس از گذراندن دوره های آموزشی جذب بازار کار می شوند.

گزارش از عبدالله الماسی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار