کد خبر: ۱۴۸۷۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴ 21 December 2015

تحول خانواده در عصر حاضر، با تشکیل شدن فرم استانداردی از خانواده هسته ای و اهمیت حفظ و بقای آن، این نهاد را به عنوان یک امر مهم به گردن نهادهای مسئول در ارتباط با آن گذاشته و حفظ و پالایش آن از آسیبهایی که بر ساحتش زخم می زند یک امر خطیر است. یکی از پدیده هایی که با پیش آمدن تغییرات اجتماعی در جامعه ما مورد توجه قرار گرفته، خشونت خانگی و اتفاقاتی است که موجب دلهره، ترس و حتی آسیبهای زیان باری در اعضای خانواده می شود. "خشونت" یک موضوع مهم در اندیشهامروزی است که در جامعه همه به دنبال یافتن راهکاری برای آن هستند. به دنبال اتفاقات مهمی که همواره در اخبار ستونهای حوادث شاهد آن هستیم، اهمیت این موضوع در جامعه ما محسوس شده و ضرورت این که باید بیشتر به این مسئله توجه شود، به ما گوشزد می شود.

خشونت خانگی پدیده ی روانی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی صرف نیست. عوامل بسیاری در ایجاد خشونت آن هم در میان اعضای خانواده دخیل است. تقلیل این موضوع به این که صرفاً ناراحتی روانی یا ضعف اقتصادی موجب ایجاد خشونت شده است، یک راه نابخردانه است. با تغییراتی که در زندگی امروزی شاهد هستیم، همواره می توان به دنبال عوامل پنهان جدیدی بگردیم که اتفاقات و زوایای جدید دنیای امروزی پیش پا گذاشته اند. از این رو واکاویها، باید به دنبال این باشند که به این زوایای جدید، با تحلیل عمیق‌تر این زوایا بپردازند. آن چه امروز به نام وسایل ارتباطی جدید هم پیش روی ما است، می تواند زاویه‌ای تازه برای چنین مسائلی باشد، اما نمی توان از زیربنای قدیمی این موضوع هم صرف نظر کرد.

خانواده، نهادی است که بقای نسل را به عنوان یکی از وظائف اساسی بر گردن دارد و اگر پدیده ای چون خشونت در آن رخنه کند، دیگر سلامت روانی و اجتماعی از جامعه رخت بر می بندد. تربیت انسان‌هایی که با خشونت زیسته اند، امری دشوار بوده و همواره جامعه را در زمینهتنش‌های فردی پیش می برد. آن گاه که دامنهاین تنش‌ها بتواند به یک سری اشتراکات برسد، در واقع خطر به جامعه منتقل شده و این خشونت از بعد خانگی به بعد اجتماعی سوق می یابد. از این رو توجه به این امر و پیشگیری از آن در نهاد خانواده، می تواند بیمه کننده جامعه بوده و به تدریج در جهت ساخته شدن جهانی عاری از خشونت مثمر ثمر باشد. یقینا، در جهانی که خشونت از آن رخت بربندد، انسانهای سالم تربیت می‌شود و به جای اتفاقات خشن، الگوهای مهربانی در خانه‌ها آموزش داده شده است.

تحقیق و پژوهش، یکی از راه های رسیدن به شناخت و پیشگیری از چنین پدیدهای است. شناختن خشونت خانگی، می تواند بسیاری از زوایا را برای دست اندرکاران پیشگیری از خشونت روشن کند. راهنمایان خانواده، معلمان، دانشجویان و ... می توانند با شنیدن پیام هایی از این تحقیقات، دانش خود را ارتقاء داده و نسبت به این موضوع آگاه باشند. باید اطلاعات مردم عزیز از این پدیده و زمینه‌های بروز آن افزایش یابد. لذا محققان با حضور در همایشها و برنامه‌های علمی و آموزشی می‌توانند یافته‌های تحقیقاتی خود را اعلام کرده، با مصاحبه ها و فعالیت‌های مدنی در جامعه دانش روزمره مردم نسبت به چنین پدیدهای را افزایش دهند. به امید آن روزی که این فعالیت های ارزندهی محققین روزی را در جامعه پیش روی گذارد که در آن اخباری از خشونت خانگی نیست.

بهزاد ستاری
مدیر کل بهزیستی استان اردبیل
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار