توضیح محمود واعظی درباره مشکلات اینترنت در یک ماه گذشته در صفحه اینستاگرام
سرانجام گلایه‌ها و نارضایتی‌های کاربران اینترنت، وزیر ارتباطات را مجبور به ارائه توضیحاتی درباره مشکلات یک‌ ماه اخیر اینترنت در کشور کرد. توضیحاتی که در نهایت به عذرخواهی محمود واعظی از کاربران اینترنت ختم شد. البته این عذرخواهی نه در مقابل دوربین‌ها، که در صفحه اینستاگرام وزیر ارتباطات صورت گرفت.
کد خبر: ۱۲۳۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶ 03 November 2015
تابناک بوشهر: محمود واعظی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام به گلایه‌های متعدد کاربران ایرانی در زمینه اختلالات اینترنت پاسخ گفت.

شرق در ادامه نوشت، او گفته است: «در روزهای گذشته برای بررسی وضعیت ارتباطات دو کشور ایران و عراق و جلوگیری از بروز مشکلات ارتباطی در ایام عزاداری اربعین، سفری به کشور عراق داشتم. پس از بازگشت از سفر عراق، مطالعه‌ای از نظرات و کامنت‌های شما عزیزان داشتم و لازم دیدم تا به چند گلایه جدی از وضعیت اینترنت که توسط شما دوستان خوب مطرح شده بود، رسیدگی کنم. به همین دلیل عصر روز یکشنبه ١٠ آبان‌ماه جلسه‌ای فوری با متولیان این موضوعات داشتم که نتایج را برای استحضار دوستان عزیز و کاربران و ملت شریف اعلام می‌کنم:

١-  درباره قطع ارتباطات بین‌الملل و ایجاد برخی اختلالات که کاملا ناخواسته و خارج از حوزه نظارت کشور بوده است، باید بگویم با وجود آنکه تدابیر لازم دراین‌باره از قبل دیده شده بود، اما متأسفانه با قطع ارتباط در سه مسیر پرترافیک به صورت هم‌زمان، شرایط بدی رقم زده شد. چراکه ارتباطات بین‌الملل کشور از طریق درگاه‌های متعدد در نقاط مختلف مرزی برقرار می‌شود تا هنگام بروز برخی حوادث و اختلال در یک مسیر، جریان ارتباط از مسیرها و درگاه‌های دیگر تأمین و پشتیبانی شود. اما هم‌زمانی سه مسیر، کمی کار را سخت‌تر کرده بود که با تلاش همکاران در روزهای گذشته یکی از مسیرهای دریایی به‌طورکامل تعمیر و به مدار بازگشته و باعث بهبود جدی کیفیت سرویس در کشور شده است. همچنین با اپراتورهای مسئول در ترکیه نیز مذاکره جدی شده است تا حفاظت از مسیر فیبر نوری از حملات تروریستی را نیز در دستور کار قرار دهند و ممارست خوبی نیز در این میان از طرف ترکیه ملاحظه می‌شود.

٢-  درباره اختلال UDP متأسفانه عده‌ای سودجو به بهانه فروش UPN یا قاچاق ترافیک بین‌الملل از الگوریتم‌های پیچیده‌ای برای ایجاد تونل استفاده می‌کنند و برای مقابله با این رفتار نامناسب طبیعتا انسدادهایی صورت می‌گیرد که برخی اوقات موجب تداخلاتی روی سایر سرویس‌ها می‌شود. همکاران بنده اعلام کردند که جلساتی را با طرفداران بازی‌های رایانه‌ای که از طریق همین صفحه اعتراضاتی را اعلام کرده بودند، برگزار و اعتقاد داشتند که این اختلالات ناخواسته به حداقل رسیده است. دراین‌باره مقرر شد از این پس اگر مجددا دوستان عزیز اختلالی را مشاهده کردند آن را به همراه مستندات لازم از آن اختلال از طریق همین صفحه به بنده گزارش دهند تا جلساتی برگزار و به‌سرعت اختلال مربوطه حل‌وفصل و برطرف شود. ضمن اینکه اطلاعات سودجویانی که باعث چنین سواستفاده‌هایی هستند نیز در اختیار پلیس فتا قرار گیرد تا ضمن برخورد قانونی، از ایجاد اختلال در سرویس‌های روزمره مردم پیشگیری جدی به عمل‌ آید.

٣- درباره سرویس پرطرفدار تلگرام، مجددا تأکید می‌شود: محدودیتی روی این سرویس ایجاد نشده است و موضع وزارت ارتباطات در مصاحبه‌هایی در روزهای قبل اعلام شده است.

٤-  درباره اتصال به عراق و اعتراض برخی کاربران با این مضمون که وقتی قادر به تأمین اینترنت خود نیستیم، چرا به دنبال اتصال به عراق هستیم؛ به اطلاع می‌رساند به لحاظ فنی اتصال به کشورهای همسایه در مفهوم شبکه‌ای نه‌تنها باعث ایجاد محدودیتی برای کشور نخواهد شد بلکه باعث افزایش کیفیت تبادلات بین دو کشور نیز می‌شود. اصولا این انتقاد به لحاظ منطقی دچار اشکالاتی بوده و وارد نیست. وزارت ارتباطات نه‌تنها به دنبال اتصال به کشور عراق، بلکه به دنبال اتصال به سایر کشورهای همسایه از جمله پاکستان، افغانستان، امارات، ترکیه و... نیز هست».

محمود واعظی درنهایت باز از کاربران عذرخواهی کرده و می‌گوید: «مجددا از اختلالاتی که ناخواسته و به دلیل شرایط داخلی ترکیه و قطع بخش‌هایی از فیبر نوری دریایی در یک ماه اخیر برای سرویس‌های اینترنت کاربران پیش آمده است، پوزش خواسته و امیدواریم با تدابیر جدید در مقابله با این نوع حوادث نیز بیش از این مقاوم باشیم».

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار