کد خبر: ۱۲۰۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲ 29 October 2015
باران‌های پاییزه امسال کرمانشاه زودتر شروع شد و از همین روزهای ابتدایی آبان شاهد بارش‌های خوبی در سطح استان بودیم.

بارش‌هایی که اگرچه امید را در دل مردم و خصوصا کشاورزان زنده کرد، اما کفاف خشکسالی‌های چند سال اخیر را نمی‌دهد.

منابع آبی کرمانشاه از جمله سراب‌ها، تالاب‌ها و رودخانه‌ها آنقدر بر اثر خشکسالی‌های پی در پی تشنه شده‌اند که شاید با صدها روز باران هم سیراب نشوند.

رئیس اداره نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه معتقد است، شرایط منابع آبی کرمانشاه آنقدر حاد است که با بارندگی‌های اینچنینی درست نمی‌شود.

ثریا قربانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با اشاره به مصرف بیش از حدی که از منابع آب زیرزمینی صورت گرفته، اظهار کرد: بیشتر منابع آبی از جمله تالاب ها و سراب‌های ما از منابع زیرزمینی تغذیه می‌شوند و بارندگی فایده چندانی به حال آنها ندارد.

وی ادامه داد: خشکسالی و استفاده بیش از حد از منابع زیرزمینی طی چند سال اخیر آنقدر زیاد بوده که بارندگی‌ها فعلا نمی‌تواند آن را جبران کند.

رئیس اداره نظارت و پایش محیط زیست کرمانشاه "سراب نیلوفر" را  یکی از مهمترین این منابع دانست و خاطرنشان کرد: در بازدیدی که پیش از این بارندگی از سراب نیلوفر داشتیم، چندان خشک بود که به نظر نمی‌رسید زمانی در آن منطقه آب وجود داشته است و قطعا با این میزان بارندگی دوباره پرآب نخواهد شد.
 
قربانی با بیان اینکه محل تغذیه سراب نیلوفر آب‌های زیرزمینی است، یادآور شد: چاه‌های غیرمجاز اطراف سراب نیلوفر آنقدر سطح آب‌های زیرزمینی را کاهش داده‌اند که به این زودی جبران نمی‌شود.

وی از شرایط مشابه رودخانه "قره‌سو" هم یاد کرد و افزود: این رودخانه وضعیت حادتری دارد و به کانال عبور فاضلاب تبدیل شده ‌است.

به گفته این مسئول، اگر با بارندگی‌ها مقداری هم سطح آب رودخانه قره‌سو بالا بیاید باز هم تاثیری در اصل مشکل نخواهد داشت.

قربانی تصریح کرد: بارندگی‌ها تنها می‌تواند برخی از سراب‌ها و رودخانه‌های فصلی را پرآب کند و به میزان بسیار اندکی سطح منابع زیرزمینی را افزایش دهد.

وی با تاکید بر اینکه به این زودی به شرایط آبی 10 سال قبل برنمی‌گردیم، بیان کرد: ما 80 درصد منابع آب زیر زمینی را در کشور و از جمله کرمانشاه مصرف کرده ایم و بر اساس استانداردهای جهانی اگر کشوری 30 درصد منابعش را مصرف کند دچار بحران آبی است.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار