یک مربی تربیت خانواده گفت: بر اساس آمار می‌توان به لزوم توجه به اهمیت مسئله فرزندآوری در تحکیم خانواده پی برد به گونه‌ای که شواهد نشان می‌دهد آمار طلاق، افسردگی، اضطراب در خانواده‌های تک فرزندی بیشتر از خانواده‌های چند فرزندی است.
کد خبر: ۱۱۵۹۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۳ 16 March 2024

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، فاطمه زهرا افشارکیا در خصوص تاثیر فرزندآوری بر خانواده بیان کرد: ایجاد نشاط همبستگی، بیشتر در بین سایر فرزندان و افزایش احساس تعهد و مسئولیت پذیری در آنان و درصورت وجود پایه‌های لازم درخانواده نیز باعث افزایش محبت بین زن و شوهر و استحکام بیشتر بنیان خانواده خواهد شد.


وی با بیان اینکه تشکیل دیدگاه ایثار بر محور دیگری و افزایش دوستی به جای خود محوری و فردگرایی (یعنی تبدیل من والدین به ما بیشتر) یکی از تاثیرات فرزندآوری در رشد شخصیت والدین است، گفت: فرزندآوری افزایش امید به زندگی و میل به تلاش و هدفمندی بیشتر والدین، به جهت حرکت درجهت فطرت و میل به جاودانگی در انسان است.

افشارکیا گفت: تحقیقات نشان می‌دهد امید به زندگی در خانواده‌های دارای فرزند بسیار بالاتر از خانواده‌های بدون فرزند است و نیز یکی از اهداف ازدواج افزایش نسل در جهت پاسخ به میل فطری جاودانگی به شمار می‌آید و اهمیت مسئله فرزندآوری را برای رشد و اکمال شخصیت والدین نشان می‌دهد.

این مربی تربیت خانواده تصریح کرد: فرزندآوری و فرزندپروری در نگاه دینی جایگاه والایی دارد و در بسیاری از آیات و روایات از فرزند با تعابیری زیبا یاد شده است؛ (مانند مایۀ امید و خوشبختی، نور چشم، نعمت الهی، هدیۀ الهی، میوۀ دل، یاری‌کننده، علت ثواب و پاداش اخروی و رحمت و غفران الهی، باعث خیر و برکت، باعث قوّت قلب و شکفتگی) معرفی شده است و نیز در ضمن این تعابیر می‌توان متوجه اهمیت موضوع فرزندآوری در اسلام نیز شده است.

افشارکیا اظهار کرد: کمیت و کیفیت روابط عاطفی اعضای خانواده، به ویژه زوجین از مهم‌ترین مولفه‌های موفقیت نهاد خانواده و یا ناکارآمدی آن است لذا بررسی عوامل ضعف و گسست عاطفی روابط خانواده، بسیار ضروری است.
این مربی تربیت خانواده بیان کرد: هر عاملی که باعث تضعیف روابط خانواده و ناسازگاری زناشویی شود، باعث افزایش نرخ طلاق خواهد شد و باتوجه به اهمیت موضوع فرزند در تحکیم خانواده می‌توان لزوم توجه به آن را تبیین کرد.

وی در خصوص مشخصه‌های خانواده سالم اظهارکرد: نشاط همبستگی و اتحاد مهربانی و انفاق محبت و نیز میزان امید و رشد شخصیت و احساس ارزشمندی تک تک اعضای خانواده اشاره کرد و تمامی موارد بالا پس از فرزندآوری افزایش می‌یابد به طوری که آمار‌ها نشان می‌دهد افزایش سلامت فکری و اجتماعی زوجین می‌تواند در گرو این مسئله باشد لذا در خانواده سالم افراد دارای روان سالم، انعطاف پذیری بیشتر و روحیه همکاری بیشترهستند که این مقوله با تعداد فرزندان بیش از یکی برای همه اعضا خانواده امکان پذیر است.

افشارکیا تصریح کرد: احساس اکمال شخصیت و رشد معنوی زوجین در ورای ازدواج با مقوله فرزند اوری ایجاد می‌شود و نیز میل ذاتی و غریزی انسان که کمال و جاودانگی است با حضور فرزند و بر جای گذاشتن نسلی صالح تحقق می‌پذیرد لذا مهم‌ترین مشکل انسان امروز تنهایی، افسردگی و پیری است که این موارد اهمیت مسئله تجدید نسل در خانواده را مشخص می‌کند.

این مربی تربیت خانواده با بیان اینکه از فواید فرزندآوری می‌توان به افزایش احساس رضایتمندی و ارزشمندی افزایش مهارت و تاب آوری و انعطاف پذیری، کاهش فرد گرایی و خودمحوری، حرکت در جهت میل به شکوفایی و برجای گذاشتن نسلی صالح و سالم و تامین بهداشت روان اشاره کرد، خاطر نشان کرد: فرزندآوری باعث افزایش روابط اجتماعی و رشد اجتماعی نیز خواهد شد.

برچسب ها: خراسان جنوبی‌
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار