حال باید از مسئولان و متولیان فرهنگی استان پرسید چرا در این زمینه اهمال کرده‌اند در حالی‌که 4 روز از ماه میهمانی خدا می‌گذرد و چند روز دیگر نیز به استقبال عید نوروز می‌رویم با نگاهی اجمالی در سطح کلانشهر شیراز می‌توان دید که تفاوت چندانی با روز‌های عادی ندارد و اصلا هیچ خبری از شروع این ماه نیست.
کد خبر: ۱۱۵۹۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸ 16 March 2024

تابناک فارس به نقل از تسنیم: در جامعه اسلامی اعیاد و مناسبت‌های مختلف مذهبی باید رنگ و بوی خاصی به خود بگیرد. در ماه مبارک رمضان علاوه بر آنکه ماه میهمانی خداست و ایام شهادت حضرت علی (ع) و شب قدر نیز در این ماه قرار دارد، متاسفانه هیچ‌گونه تبلیغات محیطی و فضاسازی متناسب با این ماه در شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی دیده نمی‌شود.

با وجود این که سازمان فرهنگی شهرداری شیراز وظیفه دارد برای نمای شهری و تبلیغات محیطی تدابیر خاصی اتخاذ کند، اما هنوز خبری از استفاده از نماد‌های ماه مبارک رمضان در شهر نیست. همچنین شهر شیراز با وجود امامزاده‌ها و بقاع متبرکه‌ای که دارد تاکنون هیچ برنامه‌ای با عنوان طرح آرامش بهاری برای عید نوروز و این ماه مبارک نیز ندارد.

حال باید از مسئولان و متولیان فرهنگی استان پرسید چرا در این زمینه اهمال کرده‌اند در حالی‌که 4 روز از ماه میهمانی خدا می‌گذرد و چند روز دیگر نیز به استقبال عید نوروز می‌رویم با نگاهی اجمالی در سطح کلانشهر شیراز می‌توان دید که تفاوت چندانی با روز‌های عادی ندارد و اصلا هیچ خبری از شروع این ماه نیست.

باید به این مهم توجه داشت که یکی از موارد مهم در جهاد تبیین نیز باید همین تبلیغ اصول و فروع دین از سوی دستگاه‌های متولی و فرهنگی استان باشد. اما متاسفانه تاکنون چنین برون‌دادی از سوی این دستگاه‌ها دیده نشده است. با بررسی وضعیت بیلبورد‌های شهری و تبلیغات بر روی پل‌های عابر پیاده، ایستگاه‌های اتوبوس‌رانی، نیز به خوبی می‌توان غربت ماه رمضان را در تبلیغات شهری مشاهده کرد؛ بیلبورد‌هایی که با تبلیغات مختلف پروژه‌های شهری دهه فجر، انواع خوراکی و ... پر شده‌اند و رنگ و بوی رمضان ندارند.

گویی در این شیوه مدیریتی که در استان فارس به ویژه کلانشهر شیراز وجود دارد، فرهنگ امری بیهوده و فاقد اهمیت است. البته هر چند در سطح کلام، بار‌ها از مسئولان استانی در وصف فرهنگ شنیده شده است، اما در عمل کمترین تلاشی مشاهده نشده است که نمونه بارز آن همین ماه مبارک رمضان و عید باستانی نوروز است که تاکنون حرکتی جدی از سوی هیچکدام از نهاد‌های فرهنگی مربوطه در سطح این کلانشهر دیده نشده است.

یک هفته فرصت برای رسیدگی به حال و هوای شهر

لطف‌الله شیبانی فرماندار شیراز در این خصوص به خبرگزاری تسنیم گفت: هر چند شهرداری و برخی از ادارات کار‌هایی را در بخش فضاسازی انجام داده‌اند، اما در طراز شهر سومین حرم اهل بیت (ع) و ایام ماه مبارک رمضان نیست.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های متولی فرهنگی باید در این زمینه ورود کنند و فضایی که در شان سومین حرم اهل بیت (ع) باشد؛ ایجاد کنند، افزود: فضاسازی شهری برای تقارن رمضان و نوروز لازم است و تعطیلات پایان سال به منزله این نیست که دستگاه‌های فرهنگی از این موضوع غافل شوند و ماه پربرکت خدا را نادیده بگیرند، لذا در هفته پیش رو که هفته آخر سال 1402 است، سازمان‌ها باید این نقصان را جبران کنند.

فرماندار شیراز به برگزاری جلساتی با سازمان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس و تصویب مصوباتی در این راستا نیز اشاره کرد.

تلاش برای برگزاری مناسبت‌های ملی و مذهبی با هم

حجت‌الاسلام حسن قانع؛ مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس طی روز‌های گذشته در نشست مطبوعاتی از برپایی نشست‌های گفتمانی با محوریت طرح «زندگی با آیه‌ها» در مناطق تلفیقی استان و 5 شهرستان شامل لارستان، اوز، خنج، گله‌دار و اشکنان طی ایام ماه مبارک رمضان خبر داده و گفته بود: تاکنون بیش از 2 هزار مبلغ عمدتاً بومی طی ایام ماه مبارک رمضان به نقاط مختلف استان اعزام شده‌اند.

وی افزود: در ایام ماه مبارک رمضان مناسبت رحلت حضرت خدیجه کبری (س) را داریم که الگوپردازی شخصیت آن حضرت، ماموریتی است که تلاش می‌کنیم با اجرای برنامه‌هایی آن را انجام دهیم.

قانع اجرای هفته اکرام ایتام به مناسبت سالروز ولادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) و همچنین اجرای برنامه شب‌های قدر و سالروز شهادت حضرت علی (ع) را از دیگر برنامه‌های این سازمان در ماه مبارک رمضان برشمرد و با اشاره به تقارن شهادت حضرت علی (ع) با 13 فروردین، گفت: این مسئله را باید مدیریت کنیم که هر دو مناسبت ملی و مذهبی ما به‌خوبی و به حق خود برگزار شود.

برپایی نماز‌های جماعت در اماکن و فضا‌های عمومی با همکاری مجموعه‌های مختلف و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی اماکن تاریخی و فرهنگی طی ایام ماه مبارک رمضان از دیگر برنامه‌هایی بود که قانع از آنها نام برد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار