کد خبر: ۱۱۵۸۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲ 13 March 2024

به گزارش تابناک گیلان حدیثه فلاح کریمی، فعال حوزه رسانه و اطلاع‌رسانی در یادداشتی نوشت:

گسترش فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در جامعه ضرورتی غیرقابل انکار است، چرا که بی‌تردید، کتاب دیرینه‌ترین رسانه برای تعالی بخشی به جریان علم و ادب آموزی و نیز ریشه‌ای مستحکم در درخت دانایی محسوب می‌شود.

امروز با توسعه شبکه ارتباطات مجازی و روزآمدی رسانه‌های خبری، توجه به امر مطالعه که خود کنکاش ذهنی و تفکر را به دنبال دارد؛ کمی مغفول واقع شده و اغلب شاهد تولیدات محتوایی بی‌فایده یا با نگاهی خوش بینانه تر، کم اثر در شبکه‌های مجازی هستیم که جایگزین کتاب تنها قدرت متعالی تامل و تعقل شده اند.

امروزه ابزار انگاری رسانه و شبکه‌های مجازی در معرفی کتاب به مثابه عامل محرک برای سوق دادن لایه‌های مختلف جامعه بسوی مطالعه آنچنان حایز اهمیت است که تشکیل اتاق فکر و حتی کارگروه، پاسخگوی نیازمندی‌های این بخش نیست.

نیاز امروز جامعه نه هیجان کاذب و شخصیت‌های بزرگنمایی شده فضای مجازی؛ بلکه اسطوره‌های واقعی تفکر، اخلاق، ادب و شجاعت است که نویسنده‌ای به قلم توانا و با بهره گیری از اعجاز کلمات و عناصر فرهنگ و ادب پارسی آن را به رشته تحریر درآورده است.

کتاب خوانی به عنوان مولفه‌ای کارآمد در بهینه‌سازی فضای فرهنگی جامعه و نیز جریان الگوساز برای آحاد جامعه باید چنان تعالی و توسعه یابد که در همه تصمیم‌سازی و تصمیم گیری‌ها بعنوان پیوست فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.

حال باید برای بررسی میزان اعتلای فرهنگ کتابخوانی در گیلان بعنوان استانی شاخص در بهره مندی از رسانه‌های متعدد و متنوع به دنبال این پاسخ باشیم که استان پر آوازه ما چه میزان در اعتلای فرهنگ کتاب و کتابخوانی موفق عمل کرده و اصلا کدام یک از دو عنصر رسانه و کتاب که به حق دو بال بر پیکره فرهنگ و ادب هستند، یاریگر معرفی و ترویج این فرهنگ در سطح استان بوده و هستند.

دیرینگی و دیرپایی فرهنگ کتاب و کتابخوانی در گیلان و نیز سابقه پر طمطراق روزنامه نگاری در این استان، آنچنان موجب فخر مردمان این دیار است که حفظ، پایداری و پیوند این دو را به وظیفه‌ای خطیر برای اهل نگارش چه در کالبد کتاب و چه در قالب خبر بدل کرده است.

به یقین لازم است جدی‌تر به تقدس کتاب و کتابت و وجه تشابه ارزشی «نگاشتن و نگاشته» که خداوند کریم در قرآن کریم به آن تقدس یاد کرده، اشاره کرد.
امروز نیازمند نگاهی جامع و فرابخشی در امر پیوند و پیوستگی رسانه و کتاب هستیم که در مسیر تحقق این آرمان نه تنها نویسنده و خواننده و انتشار دهنده، بلکه همه افراد جامعه بازیگران این صحنه قلمداد می‌شوند.

نسل امروز نسل پژوهیدن و مطالبه گریست، اصحاب قلم چه در کسوت نویسنده و چه خبرنگار بعنوان صاحبان و راهگشایان اندیشه، مکلف به تنویر افکار نسل امروز و فردایند که در این گذر باید دستی بر زانو بگذارند و قدمی محکم در مسیر پیوستگی کتاب و رسانه بردارند.

شاید فردا و فرداها دیگر زمانی برای دست در دست هم نهادن بانیان قلم و رسانه نباشد، امروز را غنیمت شماریم و یاریگر هم باشیم تا در آتیه‌ای که دور نیست شاهد به بارنشستن نهال پیوند خورده کتاب و رسانه باشیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار