یک روانشناس گفت: شکست عاطفی مراحلی دارد که پست سر گذاشتن هر مرحله، نیازمند آگاهی از آن است و هر فرد با هر تجربه تقریبا چیزی شبیه به سوگ را تجربه می‌کند که برای عبور از آن نیاز به راهکار‌های خاصی دارد.
کد خبر: ۱۱۵۸۱۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۴ 10 March 2024

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، علی اکبری بیان کرد: تعاریف گوناگونی را به شکست عاطفی نسبت داده‌اند و هر فردی با توجه به برداشت، احساسات و تجربه‌ای که از شکست عاطفی داشته، تعریف خاص خودش را از آن دارد لذا تعریف کلی و عمومی این است که برهم خوردن، پایان پذیرفتن و تمام شدن یک رابطه عاطفی و عاشقانه، که عموما از سوی یک طرف رابطه اتفاق می‌افتد، شکست عاطفی گفته می‌شود که در این نوع شکست، عموما یک سوی رابطه، به پایان دادن رابطه اصرار دارد و سمت دیگر رابطه، در یک جبر برای پذیرفتن آن قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: بسیاری از افرادی که با شکست عاطفی مواجه می‌شوند، تصور می‌کنند که هیچ درد و رنجی بالاتراز این اتفاق وجود ندارد و نمی‌توانند از این دوره زندگی خود عبور کنند درحالی‌که این افکار تنها عوارض پس از شکست عشقی است و به دلیل ناراحتی که در لحظه برای فرد ایجاد می‌کند، تا این اندازه بزرگ و سخت جلوه می‌کند.

اکبری گفت: شکست عاطفی مانند بسیاری از تجارب دیگر زندگی که با درد و ناراحتی روحی همراه هستند، اما، این درد به صورت موقتی به وجود می‌آید و با گذر زمان کمرنگ می‌شود بنابراین باید گفت که در شکست عاطفی برای عبور از این تجربه، زمان اهمیت زیادی دارد.

یک روانشناس بیان کرد: اولین واکنش در برابر شکست عاطفی تجربه، شوکه شدن است که تصور می‌کنید که بدون هیچ آمادگی ذهنی و روحی، رابطه عاطفی شما به هم خورده که در واقع دچار شکست عاطفی شده‌اید و قطعا از شرایطی که ایجاد شده است، شوکه خواهید شد و این شوکه شدن می‌تواند برای مدتی شما را به خودش درگیر کند و قدرت تفکر منطقی درباره اتفاق را از شما بگیرد.

وی بیان کرد: تقریبا همه افرادی که به نوعی با تجربه شکست و یا سوگ روبه‌رو می‌شوند، به انکار دچار شده و زمانی که در برابر این واقعیت قرار می‌گیرند که رابطه عاطفی به پایان رسیده که به هر طریقی خودتان را قانع می‌کنید که این اتفاق رخ نداده و رابطه شما پایان‌پذیر نیست و در واقع دوست ندارند در درون خود حقیقت و جدایی را بپذیرند و به دنبال راهی برای انکار آن هستند.

اکبری با بیان اینکه پذیرش مرحله مهمی است که پس از تجربه این احساسات گوناگون باید با آن مواجه شوند، گفت: در مرحله پذیرش می‌پذیرند که رابطه به طور کامل به پایان رسیده است و بازگشت فرد مقابل غیرممکن است لذا این مرحله در واقع فرد را به سکون دعوت کرده و برای مدتی از فشار و تنش روانی و همچنین خواستن او رها می‌شود و به پذیرش می‌رسد.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار