مدیر کل امور عشایری خراسان شمالی از برپایی نوروزگاه‌های عشایری در این استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۵۸۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰ 10 March 2024

به گزارش تابناک خراسان شمالی، محمدرضا روشن ضمیر اظهار کرد: نوروزگاه‌های عشایری در سیاه چادر‌های عشایری برپا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هنوز تعداد نوروزگاه‌هایی که قرار است برپا شود مشخص نیست، گفت: نوروزگاه‌های عشایری در فاصله ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری شهر‌ها برپا می‌شوند تا مسافران هم توقف کوتاهی داشته باشند و هم استراحت کرده باشند.

روشن ضمیر افزود: از آنجاییکه فاصله شهر‌ها در خراسان شمالی با یکدیگر کم است، نوروزگاه‌های عشایری در سال گذشته در فاصله ۱۰ کیلومتری برپا شد که تعداد سیاه چادر‌های برپا شده ۱۱ سیاه چادر در پنج نقطه بود.

وی ادامه داد: در نوروز سال گذشته توسط این سیاه چادرها، هفت هزار و ۲۰۰ خدمت به مسافران و گردشگران ارائه شد و موفق شدیم تا امکان توقف ۹۰۰۰ گردشگر و مسافر را در این استان حتی برای یک ساعت فراهم کنیم.

روشن ضمیر با اشاره به اینکه محور آشخانه به جنگل گلستان یکی از محور‌های پرتصادف طی ایام نوروز اعلام شده است، ادامه داد: با برپایی این سیاه چادر‌ها امکان توقف و استراحت مسافران را در جاده‌ها فراهم را کردیم.

وی تاکید کرد: علاوه بر آن در این نوروزگاه‌ها موسیقی محلی نواخته می‌شد و مسافران و گردشگران با سبک زندگی جامعه عشایری خراسان شمالی، آداب و سنن، صنایع دستی، غذا‌ها و موسیقی آن‌ها آشنا شدند.

این مقام مسئول بیان کرد: در واقع تعدادی از مسافران به هنگام توقف اعلام می‌کردند که تصور نمی‌کردند خراسان شمالی نیز دارای عشایر کوچ‌رو باشد.

گفتنی است خراسان شمالی دارای هفت هزار و ۳۸۲ خانوار عشایری با بیش از ۳۰ هزار نفر جمعیت است.

۳۰ درصد از گوشت تولیدی و ۲۸ درصد صنایع دستی تولیدی (دست‌بافته‌های داری) توسط این افراد تولید می‌شود.

برچسب ها: خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار