پرداخت 12.5 تا 15 میلیون حقوق برای 8 ساعت کار و جذب نیروی انسانی با حقوق طرح طبقه‌بندی مشاغل انجام می‌شود. قرار است همه زباله‌گردها را استخدام کنیم و در پروسه این کار هم برای پیمانکاران الزام گذاشته‌ایم که باید از نیروی انسانی ایرانی استفاده کنند.
کد خبر: ۱۱۵۳۴۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷ 09 February 2024

 

زباله‌گردی به یکی از آسیب‌های اجتماعی شهر تهران بدل شده است. تاکنون برنامه‌هایی برای کاهش این آسیب اجرا شده اما هیچ یک تأثیر چندانی بر رفع مشکل نداشته است. حالا این بار شهرداری تهران با وعده استخدام این افراد، بنای متفاوتی را برای جمع‌آوری زباله‌گردها گذاشته تا با پیاده‌سازی آن، شاهد رفع این معضل باشیم.

رضا محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران، در گفت‌و‌گو با «ایران» در این زمینه اظهار داشت: شهرداری برای مبارزه با مافیای پسماند و درآمد حدود 3 هزار میلیاردی آنها و به منظور جلوگیری از استثمار و بهره‌کشی افرادی که نیازمند شغل هستند، زباله‌گردها را با حقوق 12 و نیم تا 15 میلیون تومان استخدام می‌کند.

محمدی گفت: در حال حاضر  جمع آوری همه زباله‌ها برای یک پیمانکار است و تفکیک را در هر بخشی که بخواهند، می‌توانند انجام دهند. به این معنا که زباله از در خانه‌ها تا آرادکوه، توسط یک پیمانکار جابه‌جا می‌شود و مسئولیت تفکیک را هم همان پیمانکار بر عهده دارد. با این کار زباله‌گردی از مخازن حذف می‌شود.

شهرداری زباله گردها را برای مبارزه با مافیا استخدام می کند


طرح جدیدی به نام «نوماند»

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در خصوص طرح جدید نوماند و کاهش زباله‌گردی با اجرای این طرح توضیح داد: سامانه نوماند یک نرم‌افزار است و مردم می‌توانند با نصب این سامانه، زباله‌ها را تفکیک و به حفظ محیط زیست و کاهش زباله‌گردی کمک کنند.

این نرم‌افزار شروع به کار کرده است و تبلیغات و آموزش چهره‌به‌چهره توسط آموزشگران سازمان پسماند انجام شده تا نقاط ضعف و قوت طرح نوماند شناسایی شود. شهروندان تهرانی می‌توانند سوپراپلیکیشن شهرزاد را نصب و با مراجعه به بخش نوماند، درخواست خود را برای تحویل و فروش پسماندهای خشک ثبت و روز و ساعت مراجعه ناوگان دریافت پسماند را طبق زمان‌بندی دلخواه خود اعلام کنند.

او با تأکید بر اینکه پیمانکاران حق ندارند فردی را به سر مخازن بفرستند، گفت: در صورت مشاهده چنین اقداماتی قطعاً با پیمانکار مربوطه برخورد کرده و آنها را جریمه خواهیم کرد و مبلغ جریمه هم سنگین خواهد بود.

محمدی در ادامه صحبت خود اضافه کرد: تا پیش از این بعضی از زباله‌گردها هیچ رابطه قراردادی با شهرداری نداشتند. افرادی هم که جزو سران مافیای زباله‌گردی هستند کودکان کار را استثمار کرده و کارگران ارزان قیمت را تحت پوشش می‌گیرند و به ازای هر گونی زباله مبلغ مشخص و ناچیزی پرداخت می‌کنند. از این به بعد اجازه نمی‌دهیم مافیای زباله از کودکان بهره‌کشی کند. برخورد با این مافیا در دستور کار مدیریت شهری است و از این پس به‌شدت با آنها برخورد می‌شود. در این رابطه هم چندی پیش تفاهمنامه‌ای با وزارت دادگستری بستیم تا با موضوع مافیای زباله‌گردی برخورد کنند و به موازات آن هم از پیمانکاران خواسته‌ایم که ابزار مافیا را از آنها بگیرند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با بیان اینکه استخدام تمامی زباله‌گردها به عنوان پاکبان در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد، اظهار کرد: پرداخت 12.5 تا 15 میلیون حقوق برای 8 ساعت کار و جذب نیروی انسانی با حقوق طرح طبقه‌بندی مشاغل انجام می‌شود. قرار است همه زباله‌گردها را استخدام کنیم و در پروسه این کار هم برای پیمانکاران الزام گذاشته‌ایم که باید از نیروی انسانی ایرانی استفاده کنند.

او ضمن تأکید بر این نکته که بر اساس آمار غیررسمی 4700 زباله گرد در شهر تهران داریم، افزود :شهرداری ظرفیت استخدام 5000 نیرو را به عنوان پاکبان دارد. در حال حاضر وضعیت قراردادها با گذشته تغییر کرده و به ساختاری واحد رسیده‌ایم تا جایی که تعداد پیمانکاران را از 154 پیمانکار به 14 پیمانکار به صورت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای کاهش داده‌ایم و به دنبال کاهش مشکلات در این حوزه هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار