سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در کارگروه تنظیم بازار با اعلام این خبر گفت: تورم نقطه‌ای قم در دی ماه به ۳۷.۷ درصد رسید که نسبت به تورم ۴۰.۵ درصدی آذر ماه ۲.۸ درصد کاهش داشته است.
کد خبر: ۱۱۵۲۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۹ 01 February 2024

به گزارش تابناک قم، محمدجواد شاکرآرانی، سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در کارگروه تنظیم بازار با بیان اینکه تورم نقطه به نقطه دی ماه در کل کشور نسبت به آذرماه کاهشی بوده خاطرنشان کرد: تورم نقطه به نقطه کشور در آذر ماه ۴۲.۲ درصد بوده که در دی ماه به ۳۸ و نیم درصد کاهش داشته است.

وی در ادامه از کاهش یک و یک دهم درصدی نرخ تورم ۱۲ ماهه استان خبر داد و گفت: در دی ماه نرخ تورم سالانه ۴۵.۱ بوده که نسبت به ماه قبل یک و یک دهم درصد کاهش داشته است.

شاکرآرانی با اشاره به بالا بودن نرخ تورم استان قم نسبت به تورم کشور افزود: در دی ماه سال جاری تورم کشور ۴۳ و ۶ دهم درصد بوده و استان قم از این نظر از نظر این شاخص در جایگاه شانزدهم کشوری قرار گرفته است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم در ادامه به تشریح سبد هزینه خانوار پرداخت و گفت: خوراکی‌ها با ۳۱ درصد و بخش مسکن با ۲۸ درصد بیشترین سهم را در سبد هزینه خانوار به خود اختصاص می‌دهند و خوراکی‌ها در دی ماه ۲.۷ و بخش مسکن ۳.۴ تورم در دی ماه همراه بوده اند.

در این جلسه مشخص شد برنج هندی درجه یک، جوجه یک روزه، چای خارجی، نوع خاصی از تلویزیون، گوسفند زنده، گوساله و... بین ۱.۱ تا ۸.۱ افزایش داشته‌اند که در این جلسه دستگاه‌های نظارتی متولی موظف شدند بر تولید و توزیع این اقلام نظارت بیشتری داشته باشند.

استاندار قم نیز در این جلسه به موضوع تفکیک قنادی‌ها و شیرینی فروشی‌ها به ممتاز، درجه یک و درجه دو پرداخت و گفت: این تقسیم بندی‌ها به دستاویزی برای اجحاف در حق مصرف کننده تبدیل شده است چرا که همه قنادی‌ها حتی بی‌کیفیت‌ترین آنها محصولاتشان را به نرخ ممتاز می‌فروشند.

آقامیری گفت: اتحادیه شیرینی فروشی و قنادی باید قیمت تمام انواع شیرینی را طبق استاندارد‌ها برآورد کنند و نهایتاً ظرف یک هفته آینده در تمام قنادی‌ها در معرض دید مشتری قرار دهند.

وی در ادامه به موضوع مدیریت مصرف گاز در واحد‌های تولید آجر سفالی پرداخت و گفت: شرکت گاز موظف است گاز واحد‌های تولید آجر سفالی را نهایتاً تا فردا وصل کند تا این واحد‌ها بتوانند به قیمت قبل، آجر سفالی ارائه کنند.

استاندار قم گفت: با توجه به اینکه سهمیه گاز استان به این واحد‌ها اختصاص پیدا کرده، محصولات و تولیدات این واحد‌ها نباید از استان خارج شود و دستگاه‌های نظارتی و سازمان صنعت معدن و تجارت باید از خروج این محصولات از استان جلوگیری کنند.

وی در پایان با اشاره به راه‌اندازی نمایشگاه‌های بهاره خاطرنشان کرد: مدیران باید هر اقدامی که برای کاهش قیمت‌ها و کنترل تورم لازم است را انجام دهند و نیاز به مصوبه خاصی وجود ندارد.

آقامیری به موضوع شناسایی کاسبان امین در قم نیز پرداخت و گفت: تارنمایی جهت شناسایی کاسبان امین راه‌اندازی شده تا اصنافی که آماده دریافت کالا‌های تنظیم بازاری هستند شناسایی شوند.

وی گفت: کاسبان داوطلب توزیع اقلام تنظیم بازاری می‌توانند به سامانه ثبت کاسب امین مراجعه کنند.

معاون بازرگانی داخلی و توسعه تجارت اداره کل صمت از نهایی شدن طرح عید تا عید خبر داد و گفت: با توجه به بالا رفتن تقاضا‌ها در ایام پایانی سال بانک عامل (بانک تجارت) مبلغ ۲۰ میلیون تومان اعتبار برای مصرف کنندگان در نظر گرفته که می‌تواند از فروشگاه‌های منتخب با موعد پرداخت دو ماهه خرید کنند.

وی گفت: در روز‌های آینده این طرح به اجرا در می‌آید و اطلاع رسانی‌های عمومی در خصوص آن انجام خواهد گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار