مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی با اشاره به افتتاح ۳۴ پروژه مرمتی و زیرساختی آماده افتتاح در ایام الله دهه فجر امسال در استان گفت: برای اجرای این طرح ها ۲ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.
کد خبر: ۱۱۵۲۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۶ 31 January 2024

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، مرتضی صفری در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: این پروژه ها شامل هتل‌ها، مجتمع های گردشگری، دفاتر مسافرتی، سفره‌خانه‌های سنتی و مسجد جامع ارومیه است.

وی ادامه داد: همچنین مدرسه هدایت تبدیل به نخستین خانه صنایع دستی شده و در آن رشته های مختلف صنایع دستی آموزش داده می شود؛ خانه انصاری که به موزه مدرسه تبدیل می شود و مدرسه ۲۲ بهمن که در محوطه آن بازارصنایع دستی راه اندازی خواهد شد؛ از جمله پروژه های مرمتی به شمار می روند.

وی با اشاره به اینکه پروژه تله کابین ارومیه از اولویت های جدی میراث فرهنگی آذربایجان غربی است، اضافه کرد: برای این طرح با ۲ سرمایه گذار توانمند جلسه برگزار شده که البته مسائل حقوقی از جمله دلایل پیچیدگی این پروژه به شمار می رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهار کرد: طرحی از سرو تا اشنویه برای رونق گردشگری و زیرساخت‌های آن راه اندازی می شود و برای این طرح یک سرمایه گذار نیز معرفی شده است.

صفری گفت: اعتبارات عمرانی مصوب ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته ۹۰ درصد افزایش یافته و تا به امروز بیش از ۳۵ درصد تخصیص داده شده که این اتفاق خوبی به شمار می رود هرچند نیاز حوزه میراث فرهنگی و گردشگری بالاتر از این رقم است.

وی به برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری در تهران اشاره کرد و افزود: آذربایجان غربی نیز در این نمایشگاه حضور جدی خواهد داشت و تلاش براین است داشته های استان در این نمایشگاه نشان داده شود.

آثار ثبت ملی شده آذربایجان‌غربی به یک‌هزار و ۷۹۶ اثر رسید

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهار کرد: امروز در تهران، هشت اثر میراثی آذربایجان غربی ثبت ملی شد و با این ثبت تعداد آثار ثبت ملی شده استان به یک‌هزار و ۷۹۶ اثر رسید.

صفری ادامه داد: همچنین ۱۰۰ پرونده برای ثبت ملی شدن در دست بررسی و مطالعه هستند.

وی اضافه کرد: آذربایجان غربی دارای چهار اثر ثبت جهانی بود که امسال با ثبت جهانی شدن کاروانسرای شاه عباسی خوی آثار ثبت جهانی شده استان به پنج اثر رسید.

وی گفت: همچنین برای یک سال و نیم آینده پرونده ثبت جهانی مساجد جامع ایران در دستور کار قرار گرفته که سعی براین است دراین خصوص به معرفی مساجد جامع استان پرداخته و مطالعه لازم جهت ثبت شدن صورت بگیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: ۲ پرونده تپه تاریخی حسنلوی نقده و دژ بسطام چایپاره برای قرار گرفتن در فهرست جهانی یو نسکو در دست مطالعه و بررسی و همچنین در فهرست ثبت موقت قرار گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار