البته در پاندمی به سر نمی‌بریم، ولی باید ماسک زد، به ویژه در محیط‌های شلوغ و پرازدحام و همچنین افراد بدحال باید بیشتر تشخیص و بستری شدن را رعایت کنند و همگان بدانند که وقتی به سرما خوردگی مبتلا شده اند، به یکی از سه ویروس ذکر شده مبتلا هستند و درمان‌شان نیز همان اقدامات همیشگی است.
کد خبر: ۱۱۵۰۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۱ 23 January 2024

به گزارش تابناک قم، ظاهرا کرونا برای مسئولان بیشتر از میزانی که نیاز بوده تمام شده تا جایی که متولیان بهداشت و درمان برخلاف رویه‌های جاری، دیگر نیازی به رصد بیماری‌ها و هشدار به مردم هم احساس نمی‌کنند!

این را می‌شود از روند رو به افزایش بیماری‌های تنفسی در هفته‌های اخیر دریافت که موجب شده برخی پزشکان در این باره هشدار داده و حتی از مردم بخواهند که با استفاده از ماسک از خودشان و اطرافیانشان مراقبت کنند. روشی کم هزینه که در روزگار کرونا اغلب مردم مورد استفاده قرار می‌دادند و به مدد آن از ابتلا به این ویروس و بیماری ناشی از آن، کووید ۱۹ در امان می‌ماندند.

تدبیری که دکتر محمدرضا هاشمیان، رئیس بخش ICU بیمارستان مسیح دانشوری بر بکارگیری دوباره آن در این روز‌ها تاکید دارد چراکه سه ویروس این روز‌ها شیوع بیشتری یافته و کم هزینه‌ترین راه برای در امان ماندن از آنها، استفاده از ماسک است. ویروس‌هایی که بیماری‌های تنفسی به دنبال دارند و لذا توضیه‌های دوران کرونا برای رهایی از شرشان توصیه می‌شوند.

اما کدام سه ویروس؟ هاشیمان در این می‌گوید: کرونا، آنفلوانزا و RSV. البته آر اس وی ویروس قدیمی است، ولی این روز‌ها در دنیا بیشتر سر و صدا کرده است به ویژه آنکه آمار بستری بیماران مبتلا به آن در کودکان نسبت به ویروس‌های کرونا و آنفلوانزا بالاتر است. البته درمان این ویروس هم خاص نیست و عموما حمایتی است، ولی تست‌های تشخیصی باید درست باشد.

وی با اشاره به نتایج یک بررسی در سوئد در این باره که نشان می‌دهد حدود نیمی از کودکان بیمار به این ویروس مبتلا شده‌اند و نیم دیگر به ویروس‌های کرونا و آنفلوانزا، می‌افزاید: هر سه ویروس برای بزرگسالان هم درگیری ایجاد می‌کند هرچند در کشورمان هنوز گزارش رسمی در این خصوص ارائه نشده و امیدواریم وزارت بهداشت با دقت ردیابی کرده و با افزایش تعداد تست‌ها در این رابطه گزارش دهد.

رئیس بخش ICU بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به تغییرات و جهش کرونا، می‌گوید: سویه JN ۱ که خود از انواع جهش یافته اومیکرون می‌باشد، سرایت بالایی دارد، ولی شدت بیماری زایی آن بسیار کمتر از هم نوعان خود می‌باشد که این خبر خوبی است، چون شدت بیماری نسبت به گذشته افزایش پیدا نکرده است.

وی با بیان این که کووید همچنان وجود دارد، ولی نرخ ابتلای آن بسیار کاهش یافته، می‌گوید: البته در پاندمی به سر نمی‌بریم، ولی باید ماسک زد، به ویژه در محیط‌های شلوغ و پرازدحام و همچنین افراد بدحال باید بیشتر تشخیص و بستری شدن را رعایت کنند و همگان بدانند که وقتی به سرما خوردگی مبتلا شده اند، به یکی از سه ویروس ذکر شده مبتلا هستند و درمان‌شان نیز همان اقدامات همیشگی است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار