از ابتدای سال جاری تا به امروز نام ایلام بر بام خودکشی ایران قرار گرفته است به طوری روزنامه های سراسری و برخي خبرگزاری ها با اختصاص صفحه کامل علاوه بر پرداخت به این موضوع با خانواده های که در غم از دست دادن عزیزان و جگر گوشه های خود زانوي غم در بغل گرفته اند گفت‌وگو های متفاوتی داشته اند.
کد خبر: ۱۱۴۸۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶ 14 January 2024

تابناک ایلام ؛مجتبی کاور :: از شمال تا جنوب از شرق تا غرب استان ایلام شاهد افزایش تنش‌ها و آسیب های اجتماعی از جمله خودکشی ودگر کشی هستیم .

از ابتدای سال جاری تا به امروز نام ایلام بر بام خودکشی ایران قرار گرفته است به طوری روزنامه های سراسری و برخي خبرگزاری ها با اختصاص صفحه کامل علاوه بر پرداخت به این موضوع با خانواده های که در غم از دست دادن عزیزان و جگر گوشه های خود زانوي غم در بغل گرفته اند گفت‌وگو های متفاوتی داشته اند.

اما گویا حکایت خودکشی و دگر کشی در استان ایلام روند رو به رشد به خود گرفته است هنوز چند روزی قتل کودک بی گناه نیکا احمدی زاد در پی درگیری ۲ نفر در روستای چالسرا وزخمی شدن مادرش و قتل برادر زاده به دست عمو نگذشته است که در تازه ترین خبر های منتشر شده امروز در فضای مجازی و حقیقی شاهد خودکشی یک جوان دیگر این بار در جنوب استان شهرستان آبدانان بودیم شهرستانی که ماه هاست موج خودکشی در آن به راه افتاده است و چهره رنجور شهرستان آبدانان با این خودکشی رنجور تر شد؛ و پدر و مادری دیگر در غم از دست دادن فرزند دلبند خود رخت سیاه بر تن کردند !

اگر به اتفاق های تلخ رخ داده در بحث خودکشی ودگر کشی در استان ایلام نگاهی اجمالی داشته باشیم آمار ها نشان می دهند که روند خودکشی و دگر کشی نتنها روند کاهشی به خود نگرفته است بلکه شاهد بالا رفتن فلش نمودارخودکشی در استان هستیم که نشان از بحران فراگیر این پدیده شوم دارد .

آنچه که امروز در استان ایلام بخصوص حوزه جنوب در بحث آسیب های اجتماعی بخصوص خودکشی پیدا و پنهان است مقوله های مختلف از جمله مشکلات مالی ، بیکاری و از طرفی دیگر ،مشکلات روانی ،عوامل عرفی وسنن ،پایین بودن آستانه صبر وتحمل مردم و تاثیرگذاری عوامل بیرونی در شکل گیری این پدیده تاثیر بسزایی داشته است و آنچه که بسیار نگران کننده است کاهش سن خودکشی در جنوب استان ایلام می باشد .

آنچه که مشهود است خودکشی از مرز یک آسیب و حتی مسئله عبور کرده و به یک بحران اجتماعی در استان ایلام بخصوص شهرستان آبدانان و دهلران تبدیل‌شده است و حل آن نیازمند برنامه‌ریزی و اقدام در سطح ملی است ودستگاه های مرتبط و وزارت کشور باید به صورت جدی به این موضوع ورود کنند .

در بحث معضلات اجتماعی بخصوص خودکشی بنا به گفته مسئولان وقت استان پژوهش‌های فراوانی صورت گرفته ولی متأسفانه تاکنون به مرحله عمل نرسیده است به طوری که در دهه 90 بهزیستی استان در بحث خودکشی ۲۳منطقه پرخطر که از نرخ بالایی برخورداربودند در استان را مشخص کرده است .

این در حالی است در همان دهه نیز بر اساس اعلام پژوهشکده دانشگاه علوم پزشکی حدود ۴۹پژوهش و۴۰مقاله در بحث خودکشی توسط کارشناسان و اساتید دانشگاهی در داخل استان انجام‌شده ولی نبود دبیرخانه مبارزه با خودکشی باعث مشکلاتی در این راستا شده است وحال با گذشت یک دهه از آن پژوهش و دسترسی به ابزار های مختلف از جمله شبکه های اجتماعی ، بیکاری ، مشکلات اقتصادی و... با توجه به افزایش خودکشی قطعا شاهد افزایش مناطق بحرانی در استان هستیم .

باتوجه به شرایط حساس استان و بافت قومی و قبیله ای استان اقدامات مداخله‌جویانه، آموزش گسترده و تزریق حس امیدواری و امید به زندگی از جمله مواردی است که قطعا نقش بسزایی در کاهش آسیب های اجتماعی بخصوص خودکشی در استان دارد چرا که در پژوهش های صورت گرفته در دهه 90در زمینه معضلات اجتماعی به خصوص خودکشی نبود نشاط و شادی باعث شده که دیالوگ خودکشی هرروز در استان به صدا دربیاید.

از آنجایی که استاندار ایلام در آبان ماه سال جاری در نشست کارگروه آموزش، پژوهش فناوری و نوآوری استان عنوان کرد خودکشی یکی از اولویت‌های پنج گانه طرح‌های پژوهشی استان ایلام است میطلبد همه دستگاه های مرتبط در راستای آسیب شناسی و بررسی علل و از همه مهمتر از ظرفیت نخبگان حوزه های اجتماعی ، دانشگاهیان ، پژوهشگران استفاده کنند تا شاید مرهمی برای کاهش ناله ها پیدا کنند و شعله آتش خودکشی را در استان ایلام بخصوص جنوب استان خاموش کنند ./م

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار