کد خبر: ۱۱۴۷۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲ 08 January 2024

مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس برآوردها توفان و سیلاب در سالجاری ۱۵ هزار میلیارد ریال به بخش‌های مختلف این استان خسارت وارد کرده است.
مجید محبی روز دوشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: عمده خسارت‌های وارده این مدت به حوزه زیرساخت‌های زیربنایی نظیر راه و تاسیسات آب و برق سیستان و بلوچستان بوده است.

وی ادامه داد: امسال در مجموع شاهد بروز ۱۴ مورد سیل و آبگرفتگی و بیش از ۱۲۰ روز توفان گرد و خاک در سیستان و بلوچستان بودیم که پیگیری‌های لازم برای جبران خسارت‌های وارده توسط ستاد بحران انجام شده است.

مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: امسال برای نخستین بار از محل بیمه حوادث طبیعی ۱۰۰ میلیارد ریال به منازل افراد آسیب دیده از سیل مردادماه سال گذشته استان پرداخت شد.

وی بیان کرد: هم اینک ۹۵ درصد مساحت سیستان و بلوچستان تحت تاثیر خشکسالی است که بروز این پدیده زمینه ساز وقوع بسیاری از پدیدها به ویژه توفان های شدید است.

محبی خاطر نشان کرد: سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی و موقعیت خاص جغرافیایی همواره با بحران‌های طبیعی روبروست که سیل، خشکسالی و توفان‌های سهمگین ۱۲۰ کیلومتری بطور همزمان از بحران‌های این استان است.

به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق ایران از چنان تنوع جغرافیایی و آب و هوایی برخوردار است که در نقشه های هوایی بلندی های کوه‌ها، پستی دشت‌ها و نیز آبگیرها و دریا در آن نمودی رنگارنگ به آن بخشیده است.
موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی علاوه بر این که سیستان و بلوچستان را به یک استان چهار فصل تبدیل کرده، در عین حال چهره‌ای مخاطره آمیز نیز به آن بخشیده است.

شمال سیستان و بلوچستان در ادوار قدیم به دلیل وفور نعمت و وجود تالاب بین المللی هامون در آن به انبار غله ایران معروف بوده اما هم‌اینک پس از گذر سال‌ها این دریاچه به بستری برای بروز پدیده وحشتناک طوفان شن تبدیل شده است.
مخاطره اصلی نواحی مرکزی سیستان و بلوچستان سیلاب‌های ویران کننده‌ای است که بیشتر در فصول سرد چهره خود را نمایان می‌کند و چنان شدتی دارد که هر آنچه در مسیر آن باشد لابه لای پیکر گل آلود خود محو می‌کند.
از عمده فجایع این سیلاب‌ها، آسیب به مسیرهای عبور مرور و ویران کردن روستاهای در حاشیه آبراه‌هاست.

در جنوب سیستان و بلوچستان در منطقه چابهار و مکران دروازه ورود ایران به اقیانوس‌های جهان یعنی دریای عمان قرار گرفته که در شرایط طوفانی، این دریا سیمایی خشن از خود نشان می‌دهد و لنج‌های بزرگ را همچون پر کاهی به تکان وا می‌دارد.

طوفان‌های بزرگ یکی دیگر از مخاطرات دریایی محسوب می‌شود و از نمونه‌های آن می‌توان به طوفان آشوبا اشاره کرد که چندی قبل نزدیک بود ساحل چابهار را در نوردید و تنها امداد الهی بود که مسیر آن کج شد.
زلزله از دیگر بلایای طبیعی استان سیستان و بلوچستان است که به دلیل واقع شدن آن در نزدیکی گسل‌ها همواره شاهد وقوع زلزله های مختلف هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار