معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از افزایش حدود ۱۰ درصدی سطح زیر کشت گندم در استان در سال زراعی جاری خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۷۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲ 08 January 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا فرهاد شریفی با اشاره به افزایش حدود ۱۰ درصدی سطح زیر کشت گندم در استان نسبت به سال زراعی گذشته، اظهار کرد: امسال حدود ۴۱۰ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت گندم رفته که ۳۱۰ هزار هکتار آن به کشت گندم دیم و ۱۰۰ هزار هکتار دیگر به کشت گندم آبی اختصاص پیدا کرده است.

شریفی گفت: طبق الگوی کشت ابلاغ شده به استان، امسال باید در مجموع ۳۹۱ هزار هکتار شامل ۲۹۵ هزار هکتار گندم دیم و ۹۶ هزار هکتار گندم آبی در مزارع استان کرمانشاه کشت می‌شد که اندکی بیشتر از برنامه ابلاغ شده به استان کشت گندم داشته‌ایم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: سال زراعی گذشته کمتر از ۴۰۰ هزار هکتار گندم دیم و آبی در استان کرمانشاه کشت شده بود.

شریفی با بیان اینکه در همه شهرستان‌های استان کشت گندم را داریم، گفت: بیشترین کشت گندم در استان کرمانشاه در شهرستان کرمانشاه انجام می شود.

 وی در ادامه با بیان اینکه بارندگی ها تا این وقت از سال مناسب نبوده و احتمالا سال زراعی بدی را در پیش داشته باشیم، گفت: اگرچه بارندگی‌های پاییزه نسبتا خوبی در استان داشتیم، اما بدلیل ادامه دار نبودن بارش‌ها هم اکنون تنش رطوبتی را به خصوص در اراضی مناطق شرقی استان شاهدیم که می تواند عملکرد اراضی گندم به ویژه اراضی دیم را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

شریفی ادامه داد: در کنار اینکه بارش های مناسبی را به خصوص در شهرستانهای شرقی استان نداشتیم، میزان رطوبت اراضی این مناطق به دلیل بالا بودن میانگین دمای هوا نسبت به بلندمدت به شدت پایین است که این موضوع هم اراضی گندم را در معرض خسارات جدی قرار خواهد داد.

وی با بیان اینکه احتمالا امسال خشکسالی را شاهد باشیم، گفت: امسال قطعا سال ترسالی نخواهد بود و بوی خشکسالی می‌آید، هرچند در صورت وقوع بارندگی ها در ادامه سال زراعی احتمال آسیب به مزارع گندم کمتر خواهد شد.

 شریفی در ادامه با اشاره به اجرای دو طرح خوب در جهت حمایت از گندمکاران استان، گفت: هم اکنون دو طرح جهش تولید در دیمزارها و نیز طرح کشاورزی قراردادی در استان با امتیازات خوبی برای کشاورزان در حال اجرا است که امیدواریم با استقبال خوب کشاورزان شاهد تحت پوشش قرار گرفتن حداکثری بیمه اراضی کشاورزی در استان باشیم.

وی با بیان اینکه تاکنون در مجموع بیش از ۶۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان کرمانشاه شامل اراضی گندم، جو، نخود و دانه های روغنی زیر پوشش بیمه رفته، گفت: انتظار داریم امسال این سطح از ۴۰۰ هزار هکتار عبور کند.

 وی یادآور شد: سال زراعی گذشته حدود ۱۹۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر پوشش بیمه رفته بود.

 وی اشاره ای هم به جایگاه قابل قبول استان کرمانشاه در زمینه تولید گندم در کشور داشت و گفت: استان کرمانشاه سال زراعی گذشته رتبه چهارم تولید گندم را کسب کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار