وزیر اسبق امور خارجه ایران با بیان اینکه اسرائیل برای همیشه کابوس حماس را خواهد دید و تازه آغاز راه است، افزود: آمریکا و اروپا با شراکت و حمایت و سکوت خود از وحشیانه‌ترین جنایت ضد انسانی آخرین میخ‌ها را به تابوت فرهنگ غرب می‌زنند.
کد خبر: ۱۱۴۵۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۹ 27 December 2023

به گزارش تابناک کرمان، منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه ایران صبح امروز در دومین همایش ملی سیاست خارجی ایران که در تالار وحدت دانشگاه بین‌المللی شهید باهنر کرمان برگزار شد، با اشاره به اینکه انقلاب آموزشی یکی از نیازهای انقلاب تکاملی است که انسان تراز انقلاب تربیت کند، گفت: چهل‌وسه سال بعد از انقلاب اسلامی حوزه آموزشی در کشور بسیار مورد اهمیت بوده و این سوال جدی وجود دارد که آیا دانش آموخته‌های ما در تراز انقلاب اسلامی بوده‌اند یا خیر؟

وزیر اسبق امور خارجه ایران با بیان اینکه دانشجویان ما در سطوح مختلف علمی و تربیتی وارد جامعه می‌شوند، افزود: دو حوزه مهم متون درسی و اساتید در آموزش بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه سیاست خارجی ویترین هر کشور و حکومتی در خارج از کشور است، بیان کرد: قدرت در سیاست خارجی همان تأثیرگذاری و نقش آفرینی است؛ قدرت سیاست خارجی بر آمده از برآیند همه قدرت‌های موجود در یک کشور و یا وابستگی یک کشور است.

متکی با بیان اینکه نقشه راه در سیاست خارجی کشور بسیار مهم است، افزود: در سه نقشه راه کلی در ارتباط با کشورها، منطقه‌ها و بین‌المللی سیاست خارجی با آن مواجه است و بدون نقشه راه حرکت به سمت ناکجاآباد است.

وی با اشاره به اینکه دیپلمات‌های حرفه‌ای و باورمند در اجرای سیاست خارجی نیز از اهمیت زیادی برخوردار هستند، ادامه داد: امام خمینی(ره) انقلابی را به ثمر رساند که ما در وزارت خارجه می‌گوییم مهمترین سوغاتی انقلاب استقلال کشور در مقابل وابستگی کشور در سطوح مختلف است.

وزیر اسبق امور خارجه ایران با بیان اینکه در استقلال خودمان برای خودمان تصمیم می‌گیریم و حتی اگر زمین هم بخوریم روی پای خودمان می‌ایستیم، گفت: امام(ره) مقید بودند که انقلاب در یک مسیر روشن به پیروزی برسد و مردمی بودن مهمترین ویژگی امام راحل بود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه بین‌المللی هم امام(ره) از همین ظرفیت استفاده کردند و معتقد نبودند که گروه خاصی وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: استفاده از همه ظرفیت‌های مردمی مورد تاکید امام خمینی(ره) بود.

متکی بیان کرد: امام(ره) در صدور ارزش‌های انقلاب نیز از ظرفیت مردمی استفاده کرد و در حوزه بین‌الملل اولین پیام خود را به مراسم حج داد که آثار بزرگی داشت و در این فرصت کوتاه مجال بیان نیست.

وی با اشاره به اینکه همه دولت‌ها بعد از انقلاب ارتباط با همسایگان را در سیاست خارجی خود داشتند، گفت: اینکه ما به‌دنبال منافع ملی خود هستیم اصول شناخته شده در سیاست خارجی یک کشور است.

وزیر اسبق امور خارجه ایران با بیان اینکه جهت‌گیری‌ها ممکن است اولویت‌ها را جابه‌جا کند اما اصول فرقی نمی‌کند، افزود: اجماع داخلی در حوزه سیاست خارجی بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه کرمان دیار جهاد، اجتهاد و شهادت است و این ایام متعلق به حاج قاسم سلیمانی است، ادامه داد: شهید سلیمانی مصداق بارز نگاه امام(ره) و مقام معظم رهبری در حوزه سیاست خارجی است و شاگرد اول درس‌های امام و رهبری بود.

متکی با بیان اینکه بسیار جالب بود وقتی حاج قاسم به کمک دیپلماسی کشور می‌آمد و وزیر خارجه کشورها برای دیدار با او تلاش زیادی می‌کردند، افزود: حاصل تلاش حاج قاسم و خون او غزه امروز است و سیدحسن نصرالله از جنگ اخیر به‌عنوان یک جنگ مقدس تعبیر کرده است.

وی با اشاره به اینکه اسرائیل اصلاً گمان نمی‌کرد که این بار جنگ و تهاجم آنها اثری نداشته باشد و اینگونه غزه مقاومت کند و جهان علیه او شود، گفت: رژیم صهیونیستی به بدترین شکل در حال کشتار مردم غزه و پاسخ به طوفان الاقصی است، اما طعم پیروزی برای آنها ندارد و به تعبیر مقام معظم رهبری هر کار بکنند پیروزی برای آنها ندارد و این شکست قابل ترمیم نیست.

وزیر اسبق امور خارجه ایران با بیان اینکه اسرائیل برای همیشه کابوس حماس را خواهد دید و تازه آغاز راه است، افزود: آمریکا و اروپا با شراکت و حمایت و سکوت خود از وحشیانه‌ترین جنایت ضد انسانی آخرین میخ‌ها را به تابوت فرهنگ غرب می‌زنند.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار