درست است که کندر بخاطر چندین خاصیت خاص شناخته شده است، اما این خواص هنوز به صورت علمی تایید نشده‌اند. ۷ مورد زیر از این دسته فواید و خواص کندر هستند که هنوز کاملا اثبات نشده‌اند و این نشانگر این موضوع است که در درست بودن این خواص به میزان کافی پشتیبانی و اثبات علمی موجود نیست.
کد خبر: ۱۱۴۲۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰ 10 December 2023

این روز‌ها علاقه فزاینده‌ای به استفاده از مواد غذایی و درمانی طبیعی که به عنوان مکمل‌های غذایی استفاده می‌شوند، به وجود آمده است. یکی از این موارد که بسیار مورد استقبال بوده، کندر است.

طبق اصول طب سنتی شرق، این ماده درمانی دارای اثرات ضدالتهابی، خلط‌ آوری، ضد عفونی‌کنندگی و حتی ضد اضطرابی است. اما آیا این خواص علمی هستند؟ و آیا خواص این ماده فقط به این موارد محدود می‌شود؟

کندر چیست فواید کندر چیست؟

کندر رزینی با سابقه در طب سنتی است. گاهی اوقات برای کمک به مدیریت آرتریت، آسم و سایر شرایط سلامتی استفاده می‌شود. اما هر چیزی را که روی بسته‌بندی می‌خوانید باور نکنید. بسیاری از ادعا‌های سلامتی که برای برخی از گیاهان دارویی و فرآورده‌های آن‌ها گفته می‌شود، ثابت نشده است.

کندر، همچنین به عنوان Olibanum شناخته می‌شود، از رزین درخت Boswellia ساخته می‌شود. این درخت معمولا در مناطق خشک و کوهستانی هند، آفریقا و خاورمیانه می‌روید.

 

کندر بوی چوبی و تندیی دارد و می‌توان آن را استنشاق کرد، از طریق پوست جذب کرد یا به عنوان مکمل مصرف کرد. در ادامه ۹ مزیت کندر که به صورت علمی ثابت شده‌اند و همچنین ۷ افسانه آورده شده است.

۱. کاهش التهاب و آرتروز

یکی از مهمترین خواص کندر که خیلی به آن اشاره می‌شود اثرات ضد التهابش است. برخی از محققان بر این باورکند که کندر می‌تواند از آزاد شدن لکوترین‌ها که ترکیباتی هستند که التهاب را ایجاد می‌کنند، جلوگیری کند.

تحقیقات انجام شده برای اثبات این اثر هم بر روی حیوانات انجام شده، هم بر روی انسان و نتیجه به صورت کلی این بوده که عصاره کندر تقریبا به کاهش استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید کمک می‌کند، اما مسئله این است که کیفیت این مطالعات پایین بوده و باید همچنان تحقیقات کامل‌تر و بیشتری برای اثبات انجام شود.

در این مورد خاصیت کندر مثل زنجبیل است بنابراین اگر مشکلات التهابی دارید حتما در مورد مصرف زردچوبه و خواص زنجبیل هم مطالعه کنید.

۲. بهبود عملکرد روده

خواص ضد التهابی کندر همچنین ممکن است به عملکرد صحیح روده شما کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که کندر در ترکیب با سایر دارو‌های گیاهی، درد شکم، نفخ و حتی افسردگی و اضطراب را در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) کاهش می‌دهد.

این رزین به ویژه در کاهش علائم کولیت اولسراتیو، یکی از بیماری‌های التهابی اصلی روده موثر است. با این حال برای اثبات دقیق‌تر این مورد هم متخصصان همچنان معتقدند که باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

۳. بهبود آسم، اصلی‌ترین خاصیت کندر

طب سنتی قرن‌هاست که از کندر برای درمان برونشیت و آسم استفاده می‌کند و بهبود آسم را یکی از خواص کندر معرفی کرده است. تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات کندر ممکن است از تولید لکوترین‌ها که باعث انقباض عضلات برونش در آسم می‌شود، جلوگیری کند.

کندر همچنین ممکن است بر سیتوکین‌های Th۲ که می‌تواند باعث التهاب و تولید بیش از حد مخاط در افراد مبتلا به آسم شود، تاثیر موثری داشته باشد.

۴. افزایش سلامت پوست

عصاره کندر در برخی از محصولات مراقبت از پوست به دلیل پتانسیل بالای آن برای ارتقای سلامت پوست استفاده می‌شود و این روز‌ها یکی از موثرترین روغن‌هایی که در دنیا برای سلامت پوست استفاده می‌شود، روغن کندر است. حتی گفته می‌شود کندر می‌تواند نقش ضد پیری هم برای پوست داشته باشد.

۵. حفظ سلامت دهان و دندان

کندر ممکن است به بهبود بهداشت دهان و دندان و پیشگیری از بیماری‌های لثه کمک کند. به نظر می‌رسد اسید‌های بوسولیک موجود در کندر دارای خواص ضد باکتریایی قوی هستند که ممکن است به پیشگیری و درمان عفونت‌های دهان کمک کند.

در یک مطالعه آزمایشی مشخص شد که مصرف کندر می‌تواند باعث کاهش بیماری تهاجمی لثه شود. در یک مطالعه بسیار کوچک دیگر هم که بر روی شرکت‌کنندگان برای بررسی خواص کندر انجام شد، موثر بودن کندر و آدامس کندر برای کاهش تعداد میکروب‌های بزاق اثبات شده است.

۶. مسکن قوی برای درد

خواص ضد درد کندر از آن دسته مواردی است که بخصوص در مورد روغن کندر بسیار مورد توجه است. گفته می‌شود کندر و روغنش می‌توانند با کاهش التهاب در کاهش درد مفاصل و درد عضلانی تاثیر داشته باشند.

۷. خواص ضد سرطانی کندر

مطالعات نشان می‌دهد که خواص کندر هم مثل خواص خرمالو است و ممکن است درست مثل خرمالو اثرات ضد سرطانی داشته باشد. مطالعات آزمایش نشان می‌دهد که اسید‌های بوسولیک موجود در کندر ممکن است از گسترش سلول‌های سرطانی جلوگیری کند.

تاکنون، مطالعات نشان داده است که کندر ممکن است با سلول‌های سرطان سینه، پروستات، لوزالمعده، پوست و روده بزرگ مبارزه کند.

همچنین ممکن است به کاهش عوارض جانبی درمان سرطان هم تاثیر بگذارد. در یک مطالعه روی افرادی که برای تومور‌های مغزی تحت درمان قرار داشتند، مصرف روزانه ۴۵۰۰ میلی‌گرم عصاره اسید بوسولیک به کاهش تجمع مایع در مغز کمک کرده و در عین حال میزان مصرف دوز داروی منظم شرکت‌کنندگان را هم کاهش داده است.

۸. موثر در سلامت قلب

تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که کندر می‌تواند مزایای محافظت از قلب داشته باشد. به نظر می‌رسد که این کار را با کاهش چربی خون، کاهش پلاک و با عمل به عنوان یک ضد التهاب و آنتی اکسیدان انجام می‌دهد. به طور کلی کندر در دراز مدت ممکن است به کاهش احتمال بیماری قلبی کمک کند، اگرچه مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

۹. خواص کندر برای سلامت کبد

فواید آنتی اکسیدانی کندر برای قلب ممکن است به کبد هم منتقل شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داد که اثرات آنتی اکسیدانی روغن می‌تواند به محافظت از سلول‌های کبد کمک کند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ روی موش‌ها نشان داد که کندر در برابر هپاتیت و فیبروز کبدی به عنوان یک ضدالتهاب موثر است.

درست است که کندر بخاطر چندین خاصیت خاص شناخته شده است، اما این خواص هنوز به صورت علمی تایید نشده‌اند. ۷ مورد زیر از این دسته فواید و خواص کندر هستند که هنوز کاملا اثبات نشده‌اند و این نشانگر این موضوع است که در درست بودن این خواص به میزان کافی پشتیبانی و اثبات علمی موجود نیست. پس، تا زمانی که مطالعات بیشتری انجام شود، این ادعا‌ها را می‌توان افسانه دانست:

خواص کندر و پیشگیری از دیابت

برخی از مطالعات کوچک نشان داده که کندر ممکن است به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند و یک بررسی تحقیقاتی اخیر هم نشان داده که کندر ممکن است در کنترل دیابت موثر باشد. با این حال، مطالعات دیگر هیچ تاثیری پیدا نکرده‌اند و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

کاهش استرس، اضطراب و افسردگی

کندر ممکن است به کاهش رفتار‌های افسردگی و اضطراب در موش‌ها و کاهش استرس در موش‌ها موثر بوده است، اما با این حال، مطالعات بیشتری در انسان باید انجام شود.

جلوگیری از بیماری قلبی

همان‌طور که در ابتدای مقاله هم ذکر شد، کندر دارای اثرات ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش التهاب موثر باشد و حتی ثابت شده که کندر به التهاب رایج در بیماری قلبی هم کمک می‌کند. با این وجود این مورد هم برای اثبات نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

خواص کندر برای بهبود حافظه

مطالعات نشان می‌دهد که دوز‌های زیاد کندر ممکن است به تقویت حافظه در موش‌ها کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری باید در مورد انسان انجام شود.

افزایش تعادل هورمون‌ها و کاهش علائم PMS

گفته می‌شود که کندر یائسگی را به تعویق می‌اندازد و درد‌های قاعدگی، حالت تهوع، سردرد و نوسانات خلقی را کاهش می‌دهد. یک مطالعه اخیر نشان داد که برخی از روغن‌های ضروری باعث افزایش میزان استروژن در بزاق زنان می‌شود که می‌تواند با کاهش علائم یائسگی مرتبط باشد.

با این حال، کندر این اثر را نداشته و تحقیقاتی برای تایید هرگونه فواید کندر در یائسگی مورد نیاز است.

نحوه استفاده و مصرف کندر

کندر را می‌توان به روش‌های مختلفی برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده کرد. می‌توانید آن را به صورت مکمل به شکل کپسول یا قرص مصرف کنید یا در کرم‌های پوستی استفاده کنید.

همچنین به عنوان اسانس برای رایحه درمانی یا استفاده موضعی هم موجود است. مهم است که این فرم را قبل از استفاده از آن روی پوست با روغن رقیق و از بلعیدن آن هم خودداری کنید.

به طور کلی گفته می‌شود مصرف کندر برای استفاده بی‌خطر است، اما مانند هر مکمل دیگری مهم است که قبل از مصرف با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی در خصوص مصرف و میزان مصرف آن صحبت کنید.

عوارض جانبی احتمالی کندر

کندر برای اکثر مردم بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. هزاران سال است که بدون عوارض جانبی شدید به عنوان یک درمان استفاده می‌شود و واقعیت این است که رزین کندر آنقدر‌ها که گفته می‌شود سمی نیست و سمی بودن مصرف بیش از حد آن هم بسیار کم است.

یک مطالعه نشان داد که دوز‌های تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم در موش‌ها سمی نبوده است. البته این مقدار تقریبا پنج برابر حداکثر دوز معمولی ۱۵۰۰ میلی‌گرم در روز برای انسان است. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد دوز‌های سمی کندر در افراد مورد نیاز است.

اما در کل برخی از عوارض جانبی گزارش شده در مطالعات علمی روی کندر شامل سوء هاضمه، یبوست و حالت تهوع است. برخی تحقیقات گزارش داده‌اند که کندر ممکن است خطر سقط جنین را در بارداری افزایش دهد، بنابراین افراد باردار یا کسانی که سعی در باردار شدن دارند بهتر است در مصرف آن دقت کنند.

کندر همچنین ممکن است با برخی داروها، به ویژه رقیق‌کننده‌های خون مانند وارفارین و احتمالا دارو‌های ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن تداخل داشته باشد. اگر هر یک از این دارو‌ها را مصرف می‌کنید، قبل از استفاده از کندر با پزشک خود مشورت کنید.

آژانس سلامت و ایمنی غذا، محیط زیست و شغلی فرانسه (ANSES) در گزارشی در سال ۲۰۲۰ هشدار داد که برخی از مکمل‌ها، از جمله کندر، ممکن است در واکنش التهابی بدن در طول عفونت کووید ۱۹ هم تداخل داشته باشند.

اما در عین حال از سوی دیگر، برخی تحقیقات نشان داده اند که کندر به دلیل خواص ضدالتهابی که دارد ممکن است یک درمان مکمل موثر برای کووید ۱۹ باشد. تحقیقات بیشتری در مورد ایمنی، اثربخشی و واکنش آن با سایر دارو‌ها مورد نیاز است./ح

 

کتاب کاله

برچسب ها: خواص کند ، طب سنتی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار