گفتگوی تابناک کهگیلویه و بویراحمد با تولید کننده باغی چرامی
حیدری به دو هدیه خود به مردم و بازار مصرف در راستای تحقق شعار سال مبنی بر مهار تورم اشاره کرد و از کاهش قیمت به دو گروه خدمات به تولیدکنندگان زیتون و همچنین یازار مصرف خبر داد
کد خبر: ۱۱۴۱۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰ 06 December 2023

وقتی از شعار سال و لزوم توجه به عناصر اصلی آن صحبت می‌کنیم، به دو مورد مهم می‌رسیم، کاهش تورم و افزایش تولید و قاعدتا انتظار از تولیدکنندگان برنامه ریزی برای کاهش قیمت با افزایش محصول است و وظیفه مسئولین هم سیاستگذاری برای تحقق این دو عنصر اصلی در شعار سال است.
یکی از تولیدکنندگان باغی در شهرستان چرام وضعیت واحد تولیدی خود که به نوعی یک واحد کشت و صنعت در مقیاس کوچک است را تشریح کرده است و ضمن خبر‌های خوبی که در خصوص فعالیت واحد تولیدی خود در تحقق شعار سال دارد، اما مشکلاتی را هم پیش پای خود و دیگر تولیدکنندگان بیان می‌کند.
علی حیدری زیتون کار چرامی در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: در حال حاضر ۵۷ هکتار از زمین‌های اطراف روستا را زیر کشت زیتون برده که از این میزان ۲۸ هکتار ثمرده هستند و بقیه به صورت واکاری و اصلاح نژاد انجام شده که طی سال‌های آینده به ثمر خواهند نشست.
حیدری با بیان این که برداشت محصول در هر هکتار بین ۳ تا ۴ تن زیتون است که البته این میزان مربوط به سال اخیر است افزود: پس از ۱۷ سال تلاش نهایتا ثمردهی باغ زیتون به میزان قابل صرفه رسیده است.
این باغبان اهل شهرستان چرام ادامه داد: کل تولید و محصول ما تا سال گذشته فقط برای مصرف محلی مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما از سال گذشته با تجهیز آزمایشگاه و دسترسی به علوم و فنون "تلخی زدایی" که حدود ۷۰ درصد محصول را شامل می‌شود به کنسرو زیتون و ۳۰ درصد محصول هم برای روغن کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
حیدری با بیان این نکته که پس از پسته، زیتون بیشترین سوددهی در محصولات باغی را دارد افزود: بازار فروش محصولات ما خود استان، استان‌های زیتون خیز مانند قزوین، بخشی به صادرکنندگان و ۲۰ درصد هم به صورت کنسرو در بازار رقیب به دلیل کیفیت خوب محصول ارسال می‌شود.
وی گفت: در حال حاضر به صورت مستقیم ۸ شغل دائم، بین ۴۰ تا ۵۰ شغل هم به صورت فصلی ۳ تا ۴ ماهه که البته در برخی موارد استفاده از کارگر تخصصی برای محافظت از درختان و همچنین برداشت اصولی محصول در دستور کار قرار گرفته است. ضمن اینکه به صورت غیر مستقیم تعداد زیادی از راننده تا فروشند مشغول به فعالیت هستند.
حیدری در خصوص میزان هزینه و درآمد توضیح داد: اگر باغداری زیتون بر اساس اصول و علم آن صورت گیرد بسیار سود ده خواهد بود به عنوان مثال در این باغ زیتون سال گذشته حدود ۷۰۰ میلیون تومان هزینه شد در حالی که درآمد حاصل از فروش محصول آن بیش از ۳ میلیارد تومان بوده است.
این باغبان چرامی به شعار سال اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات ما توسعه باغ زیتون است و از مهمترین برنامه‌ها کاشت ۷ هزار نهال جدید زیتون است و با اضافه شدن و بهره برداری از این تعداد درخت، عملا به یک واحد کشت و صنعت تبدیل می‌شویم که می‌تواند تاثیر چشم گیری در وضعیت اشتغال و تولید شهرستان و استان ایجاد کند.
وی افزود: برای توسعه کار سه اقدام اساسی باید انجام دهیم اول ایجاد نام تجاری، دوم بکارگیری نیرو‌های تحصیل کرده دانشگاهی و سوم ساماند‌های عوامل در اختیار که برای تحقق آن نیازمند تجهیزات بروز هستیم.
حیدری در خصوص مشکلات پیش پای تولید گفت: نقدینگی و سرمایه در گردش از جمله مواردی است که معمولا همه تولیدکنندگان با آن دست به گریبانند ضمن اینکه گرفتن تسهیلات هم بسیار سخت است چرا که باید بیشتر وقت خود را صرف بروکراسی و کاغذبازی اداری و بانک‌ها کنیم که در این صورت از بحث تولید عقب می‌مانیم از طرف دیگر این تسهیلات بسیار گران هستند و به صرفه نیست.
این باغبان انتقادی هم از جهاد کشاورزی داشت و اظهار داشت: مدت‌ها است که کسی سراغ ما نیامده است و اصلا اطلاعی از آن‌ها ندارم !مشکلات ما باید در خود مزرعه بررسی و تعیین تکلیف شود که خبری از مسئولین جهاد کشاورزی نیست. واقعیت این است که اصلا کاری به کار ان‌ها نداریم خود می‌دانند و مسئولین مافوقشان و گزارش عملکردشان در خصوص رونق تولید!
حیدری به دو هدیه خود به مردم و بازار مصرف در راستای تحقق شعار سال مبنی بر مهار تورم اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه بخشی از فعالیت ما ارائه خدمات به دیگر تولیدکنندگان زیتون است امسال ۵۰۰ تومان از هزینه روغن کشی برای هر کیلو را کاهش دادیم با این توضیح که هزینه هر کیلو روغن کشی سال گذشته که ۲۵۰۰ تومان بود را امسال به ۲۰۰۰ تومان کاهش دادیم.
وی هدیه دوم خود به بازار مصرف و سفره مردم را هم کاهش ۱۳ هزارتومان قیمت هر کیلو روغن تولید شده نسبت به سال گذشته عنوان کرد و افزود: در حالی که در بازار‌های استان‌های تولید کننده زیتون و فرآورد‌های آن هر کیلو روغن را با قیمت ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند ما این محصول را در هر کیلو به قیمت ۲۱۷ هزار تومان به مشتری می‌دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار