رئیس اتحادیه طلا جواهر و نقره مشهد گفت: مشهد با توجه به ظرفیت‌هایی که در تولید طلا دارد جایگاه مناسبی در کشور ندارد که سعی در بهبود وضعیت موجود داریم.
کد خبر: ۱۱۴۰۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰ 28 November 2023

به گزارش تابناک رضوی، یوسف تقی‌زادگان در نشست خبری با خبرنگاران کمک به رونق بازار طلا و معرفی ماشین‌آلات و طراحان جدید به کشور را از اهداف برپایی هشتمین نمایشگاه تخصصی فلزات گران‌بها، طلا و جواهر و نقره دانست و اظهار داشت: این نمایشگاه از 4 تا 12 آذرماه در فضای 5 هزار متری سالن فردوسی نمایشگاه مشهد در دو بخش طلا و جواهر و نقره و ماشین آلات برگزار می‌شود. تا امروز غرفه‌های در نظر گرفته شده از سوی مجموعه‌ها و فعالان این حوزه مورد استقبال قرار گرفته و تقریباً ظرفیت پذیرش غرفه‌ها پر شده است. حتی از بسیاری شرکت‌های خارجی نیز برای حضور در نمایشگاه دعوت به عمل آمده است تا ماشین آلات خودشان را به نمایش بگذارند.

وی با بیان این مطلب که صنف خرید و فروش سکه، زیر شاخه اتحادیه طلا فروشی نیست، اما تخلفات آن معمولاً برگردن این اتحادیه می‌افتد، افزود: با فرمانداری مشهد مکاتباتی در خصوص الحاق این صنف به اتحادیه طلا فروشی انجام گرفته است و پیگیر آن هستیم.

تقی‌زادگان ادامه داد: سکه‌هایی که ضرب آن‌ها غیربانکی است به لحاظ قیمت دارای ارزش بسیار کمی نسبت به سکه‌های بانکی است از این رو شهروندان هنگام خرید مراقب این موضوع باشند، چرا که برخی از فروشندگان، سکه ضرب غیربانکی را به جای سکه بانکی می‌فروشند که این موضوع موجب، ضرر خریداران می‌شود.

رئیس اتحادیه طلا و نقره مشهد گفت: سالانه 2 هزار و 300 بازرسی از اصناف این اتحادیه در مشهد انجام می‌گیرد که به لحاظ تعداد یک رکورد به حساب می‌آید.

وی افزود: مشهد هم اکنون باتوجه به ظرفیت‌هایی که در تولید طلا دارد جایگاه مناسبی در کشور ندارد که سعی در بهبود وضعیت موجود داریم.

تقی‌زادگان، اضافه کرد: طبق برنامه، نمایشگاه تخصصی، طلا، جواهر و نقره پنجشنبه هفته جاری در مشهد آغاز به‌کار خواهد کرد که اطلاعات آن به‌زودی اعلام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه‌های نمایشگاهی نیز اظهار داشت: نمایشگاه طلا معمولاً در اصفهان، مشهد، شیراز و تبریز برگزار می‌شود که امسال نمایشگاه مشهد بزرگترین نمایشگاه است.

علیرضا صدرزاده عنوان کرد: نمایشگاه طلای مشهد بزرگترین نمایشگاه طلا، جواهر و نقره کشور با حضور 150 شرکت در فضایی به مساحت 15 هزار مترمربع است.

وی با بیان اینکه در حوزه طلا و جواهر حتی در تهران نیز نمایشگاه بزرگی وجود ندارد، عنوان کرد: نمایشگاه معمولاً در اصفهان، مشهد، شیراز و تبریز برگزار می‌شود که امسال نمایشگاه مشهد بزرگترین نمایشگاه است. مشهد شروع‌کننده نمایشگاه‌های طلا و جواهر در کشور در سال 86-87 است که شاید در آن زمان برگزاری نمایشگاه طلا و جواهر تابو بود.

صدرزاده افزود: با توجه به بحث کرونا و مشکلات در حوزه نرخ طلا، نمایشگاه افت‌وخیز‌های زیادی داشت، اما با وجود ظرفیت این حوزه در شهر مشهد خود را بازیابی کرد و در یک بازه زمانی یک ساله به جایگاه اصلی خود رسید. ‌امیدوارم در سال‌های آینده بتوانیم در زمینه بین‌المللی نمایشگاه بیشتر کار کنیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه‌های نمایشگاهی ادامه داد: وقتی قرار است شرکت‌های خارجی در نمایشگاه حضور داشته باشند، 9 ماه تا یک سال قبل برنامه‌ریزی می‌کنند و حضور آن‌ها منوط به دریافت گزارش نمایشگاه‌های دوره گذشته است. با توجه به اینکه سال گذشته نمایشگاه برگزار نشد نتوانستیم این گزارش‌ها را تهیه کنیم و شاهد حضور مشارکت‌کنندگان خارجی باشیم.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های بعد شاهد حضور مشارکت‌کنندگان خارجی خواهیم بود، تصریح کرد: در آینده نمایشگاه مشهد به عنوان پایلوت صنعت طلا و جواهر در تجارت، طراحی طرح‌های جدید و ماشین‌آلات خواهد بود. برنامه داریم در آسیای میانه و افغانستان این موضوع را به عنوان مرکز مطرح کنیم و در آینده نزدیک هم از کشور‌های دوردست مشارکت‌کننده و هم از پنج کشور آسیای میانه و افغانستان بازدیدکننده داشته باشیم که با اجرای برنامه چهار ساله می‌توانیم نمایشگاه مشهد را به عنوان قطب این حوزه در منطقه مطرح کنیم.

صدرزاده بیان کرد: در این دوره با توجه به هم‌افزایی که داشتیم، موفق شدیم نمایشگاه را با حضور اکثریت فعالان این حوزه در مشهد برگزار کنیم. شاید اگر عده‌ای از دوستان همراهی بیشتری می‌کردند نمایشگاه بهتر برگزار می‌شد، اما باز هم وضعیت ما نسبت به متوسط کشور قابل قبول است.

مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه‌های نمایشگاهی اضافه کرد: برنامه‌ریزی نمایشگاه را از پنج شش ماه قبل شروع کردیم و هر هفته در اتحادیه جلسه داشتیم از روز گذشته مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه حضور پیدا کردند و در حال ساخت‌وساز هستند و نمایشگاه پنجشنبه ساعت چهار بعد از ظهر افتتاح خواهد شد، ضمن اینکه میز کشوری طلا، تجلیل از پیشکسوتان و بازدید از معدن فیروزه و موزه خراسان از جمله برنامه‌های جانبی نمایشگاه است.

در ادامه نیلوفر میرشهیدی، مدیرعامل شرکت شتاب‌دهنده و کارآفرینی لوتوس نیز اظهار داشت: در حاشیه نمایشگاه قرار است روز جمعه شش کارگاه آموزشی (ورکشاپ) تخصصی در مرکز همایش‌های نمایشگاه برگزار شده و مدارکی داده شود.

وی با بیان اینکه از شش سال پیش مشهد شهر جهانی گوهرسنگ‌ها است، عنوان کرد: اتفاقات خوبی در این سال‌ها رخ داده و تعداد افراد آموزش‌دیده افزایش یافته است. بسیاری در مشهد هنوز این موضوع را نمی‌دانند و روی این موضوع کمتر کار شده است.

میرشهیدی افزود: در زمینه شهر جهانی گوهرسنگ‌ها حرف زیادی برای گفتن داریم به طوری که 85 درصد افرادی که در آموزشگاه‌ها آموزش می‌بینند به بازار کار وارد می‌شوند.

مدیرعامل شرکت شتاب‌دهنده و کارآفرینی لوتوس گفت: متأسفانه برای واردات گوهرسنگ‌ها از افغانستان درگیر قوانین هستیم و محدودیت‌های قانونی برای واردات و صادرات همچنان پابرجا است.

گفتنی استف هشتمین نمایشگاه تخصصی فلزات گران‌بها، طلا و جواهر و نقره 9 آذر افتتاح می‌شود. این نمایشگاه به مدت چهار روز تا 12 آذرماه در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار می‌شود، علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت 16 تا 21 در این نمایشگاه حضور یابند. هشتمین نمایشگاه طلا و جواهر و فلزات گران‌ب‌ها در سالن‌های مفاخر و فردوسی این نمایشگاه برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار