می‌طلبد استاندار ایلام به عنوان رئیس ستاد مدیریت بحران استان ایلام دستور دهد اعضای که در انجام وظایف و امورات محوله خود کوتاهی و قصور داشته اند و با ایجاد ناهماهنگی شان ستاد مدیریت بحران را زیر سوال می ببرند، در وهله اول از ولی نعمتان خود که  مردم باشند عذر خواهی کنند و سپس توبیخ گردنند .
کد خبر: ۱۱۳۸۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴ 20 November 2023

تابناک ایلام، مجتبی قیطاسی :: از مهم ترین وظایف ستاد بحران در مقابله با حوادث می توان به  ایجاد هماهنگی ، انسجام ، نظارت و ارزیابی مستمر واحدهای استانی دستگاه های اجرایی در راستای، هم افزایی سیاست های جامع پیشگیری و کاهش اثرات و پیامدهای نامطلوب حوادث و سوانح غیرمترقبه ، آمادگی و مقابله با حوادث و سوانح غیرمترقبه و انجام صحیح وظایف مربوط به بازسازی و بارتوانی  اشاره کرد.

فعالیت این ستاد بر سه محور کلیدی باید متمرکز شود که مورد اول  پیشگیری است، پیشگیری از مجموعه اقداماتی است كه پیش، هنگام و پس از وقوع بحران با هدف جلوگیری از وقوع مخاطرات یا كاهش آثار زیان بار آن انجام می شود.

مورد بعدی  آمادگی، مجموعه اقداماتی كه توانایی جامعه- دولت و مردم- را در انجام مراحل مختلف مدیریت بحران افزایش می دهد.

و آخرین مورد مقابله است، که شامل ارائه خدمات اضطراری به دنبال وقوع بحران است با هدف نجات جان ومال انسانها، تامین رفاه نسبی برای آنها و جلوگیری از گسترش خسارات می باشد.

این خلاصه از مهم ترین وظایف و فعالیت های  ستاد مدیریت بحران  برای مقابله  با حوادث طبیعی و.... است که در ادامه به نحوه  عملکرد ستاد بحران استان ایلام در  پیشگیری از  با بلای طبیعی بنام سیل خواهیم پرداخت.

در تابستان داغ 1402 بود که  خبر از وقوع شرایط فوق‌نرمال در فاز ال‌نینو داده شد ، خبری که از وقوع بارش‌های سنگین و سیل‌آسا حکایت داشت. که می‌توان گفت پیشانی اصلی و ورودی این سامانه های بارشی  نواحی غربی کشور است.

باید توجه داشت؛ ستاد مدیریت بحران استان ایلام از این اخبار بی خبر نبوده، با توجه به اینکه از اوایل تابستان  سال جاری کارشناسان هواشناسی ایلام نیز  فصل پر بارش و بالا از نرمال را برای فصل پاییز در استان پیش بینی کردند.

حال سوالی که در اینجا مطرح است، چرا ستاد مدیریت بحران ایلام همواره باید از واقعه باخبر باشد اما در پیشگیری از آن عاجز بماند. آیا جز کارشکنی برخی اعضا در انجام درست وظایف می توان دلیلی دیگری را یافت....؟!

مهم ترین اقدامی که در شهر ایلام برای پیشگیری از سیلاب صورت گرفت مربوط به  مهرماه سال جاری است،  استاندار ایلام  نهضت پاکسازی نخاله ها را اعلام نمود که شامل  لایروبی رودخانه ها ، مسیل ها  و  پاکسازی و جمع آوری نخالها   ظرف مدت 10روز بود.

اما امروز در واپسین روز های آبان ماه پدیده ال نینو اقتدار ستاد مدیریت بحران ایلام را نشان داد، اقتداری کاغذی که با دو ساعت بارندگی آن را شست و در خود حل نمود.

همزمان با فعالیت سامانه بارشی در ایلام، شهر گره کور خود، برکه ها و دریاچه های طبیعی پدیدار شدند، خیابان های خشکیده بی آب شهر، طغیان کردند و شهروندان نیز با سوار شدن بر سقف خودرو های خود فریاد زنان بابت زنده بودنشان تا آن لحظه  ، خداوند را شکر کردند .

ساعتی از قایق سواری ایلامی بر سقف خودرو های خود نگذشت که بازتاب ملی و سراسری پیدا کرد، بازتابی که تماما مدیون شهرداری و و عملکرد ضعیف برخی از اعضای ستاد مدیریت بحران استان  بود؛ بار  دیگر پرچم ایلام بر قله های بی تدبیری به اهتزاز درآمد.

این تنها عملکرد درخشان ستاد مدیریت بحران استان نبود، بلکه با اعلام زود هنگام و به موقع تعطیلی مدارس و دانشگاه های  پس از اینکه نیمه ای از دانش آموزان و دانشجویان با  استفاده از قایق خودروی و لباس قواصی خود را به مدرسه و دانشگاه ها  رسانده بودند، باری از دوش والدین و سرویس مدارس کاستند.

شهرداری ایلام که متهم ردیف اول در این نابسامانی ها است؛ نیز از قافله خدمت به مردم باز نماد و طی  اطلاعیه از عابران و رانندگان خواست از 26کیلومتر سیلبند  شهر ایلام، نقاطی را که خود عابران و رانندگان احتمال فرونشست در آن را می‌دهند، اکیدا از تردد در آنجا خورداری کنند.

از حق نگذریم ستاد مدیریت بحران استان ایلام یکی پرتلاش ترین ستاد های کشور در برگزاری جلسات و مصوبات کاغذی است و همواره نمره 20امتحانات تئوری را ازآن خود کرده و اما در امتحانات عملی بار ها  با ناداوری مقلوب قدرت طبیعت گردیده است.

می‌طلبد استاندار ایلام به عنوان رئیس ستاد مدیریت بحران استان ایلام دستور دهد اعضای که در انجام وظایف و امورات محوله خود کوتاهی و قصور داشته اند و با ایجاد ناهماهنگی شان ستاد مدیریت بحران را زیر سوال می ببرند، در وهله اول از ولی نعمتان خود که  مردم باشند عذر خواهی کنند و سپس توبیخ گردنند .

چرا که ادامه بحران سازی برخی اعضا در ستاد مدیریت بحران  قطعا در آینده نزدیک با ادامه بارش ها خسارات جبران ناپذیر و حوادث ناگوار را در استان ایلام رقم خواهد زد. /م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار