بیرجند - ایرنا - مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه یک میلیون و ۲۹۲ هزار تن کالا از این استان صادر شده که به لحاظ وزن نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱ درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۱۱۳۷۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۹ 14 November 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، علی صادقی روز سه‌شنبه در کار ویژه مرز شورای تامین استان افزود: ارزش کالا‌های صادر شده ۳۴۳ میلیون دلار بوده که ۲۲ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به آمار صادرات محصولات تولیدی خراسان جنوبی گفت: در این مدت ۶۷۱ هزار تن کالای تولیدی استان به ارزش ۹۵ میلیون دلار صادر شده که از نظر وزن ۴۲ درصد و ارزش ۷۲ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: میزان ترانزیت از گمرک ماهیرود به کشور افغانستان در هفت ماه گذشته از سال جاری سه هزار و ۵۵۶ دستگاه کامیون با وزن ۸۰ هزار تن بوده است.

وی گفت: این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد کامیون ۳۸ درصد و از نظر وزن هشت درصد افزایش داشته است.

مدیرکل دفتر امنیتی و انتظامی استانداری خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: به منظور ارتقای کنترل‌ها، آزمایش و مراقبت‌های بهداشتی در مرز ماهیرود لازم است و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان طرح ارایه شده در این خصوص را به طور جدی پیگیری و اجرایی کند.

محمد شریف گلچین اظهار داشت: خراسان جنوبی یکی از استان‌های دارای بالاترین ضریب امنیتی در حوزه مرز بوده که این موضوع حاصل تعامل و هماهنگی دستگاه‌های انتظامی، امنیتی و اقتصادی است.

وی افزود: صادرات استان روند به رشدی داشته است و نشان می‌دهد اگر زمینه‌ها فراهم باشد می‌توان شاهد افزایش فعالیت‌های اقتصادی و تجاری بود.

مدیرکل دفتر امنیتی و انتظامی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه رفع نارسایی‌ها نیازمند هماهنگی، اتحاد و وحدت بین دستگاه‌های اجرایی است گفت: دغدغه مدیریت کلان استان مسئول سازی دلسوزانه است لذا باید همه دستگاه‌ها پای کار باشند تا در کنار رشد و رونق اقتصادی، مسایل امنیتی هم به خوبی مدیریت شود.

وی با اشاره به مرز مشترک بین خراسان جنوبی و افغانستان افزود: تاکنون توانسته‌ایم به خوبی تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم.

گلچین گفت: فلوچارتی که در کمیته هماهنگی مرز شهرستان سربیشه تصویب شده به دستگاه‌های اجرایی ارسال می‌شود و باید طی ۱۰ روز تکمیل شود.

وی همچنین با اشاره به تجمیع کامیون‌های سوخت در آن سوی مرز گفت: انباشت کامیون‌ها با توجه به زیرساخت‌های ضعیف امدادرسانی و اطفای حریق تهدید جدی است که باید دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان و دفتر امور اقتصادی استانداری پیگیری لازم را برای حل این مشکل انجام دهند.

مدیرکل دفتر امنیتی و انتظامی استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: تشدید مراقبت‌ها و کنترل مرزی از سوی دستگاه‌های امنیتی مورد انتظار است که با توجه به تهدید‌های موجود باید با جدیت دنبال شود.

وی با اشاره به تصمیم کشور پاکستان درخصوص خروج اتباع بیگانه گفت: سریز این جمعیت اتباع بیگانه در مرز‌های کشور محتمل است لذا باید اقدامات کنترلی در مرز‌ها و مناطق عمقی مد نظر باشد.

فرماندار سربیشه هم گفت: قیمت سوخت در داخل و خارج کشور تفاوت معناداری دارد و زمینه قاچاق سوخت را فراهم کرده از طرفی ناترازی تولید بنزین در کشور ایجاب می‌کند که از قاچاق سوخت جلوگیری کنیم.

محمدرضا لکزایی با اشاره به اینکه ۱۵ هزار نفر جمعیت در بخش مرزی دُرُح ساکن هستند افزود: تفاوت قیمت سوخت باعث ایجاد صف‌های طویل در پمب بنزین‌های درح و سربیشه شده است.

وی عنوان کرد: این خودرو‌ها در پمپ بنزین سربیشه سوخت‌گیری کرده و به سمت مرز حرکت می‌کنند لذا با حجم بالای تردد خودور‌های شخصی به سمت پایانه مرزی رو به رو هستیم که بی انضباطی در سایت‌های مرزی را رقم زده است.

فرماندار سربیشه تاکید کرد: برای جلوگیری از قاچاق نیاز است فهرست نیرو‌های شاغل در مرز به مرزبانی ارائه شود و استعلام‌ها برای صدور کارت تردد انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در مرز‌های اصلی صدور کارت تردد از وظایف گمرگ است ادامه داد: با این وجود ابتدا پایش و پالایش باید توسط مرزبانی انجام شود.

لکزایی با تاکید بر اینکه فضای پایانه مرزی باید ارتقا یابد گفت: حجم بالای سوخت در مرز تهدید جدی است که در سایه کمبود تجهیزات اطفای حریق باید مورد توجه قرار گیرد.

خراسان جنوبی دارای چهار بازارچه مرزی است و فعال‌ترین مرز استان در سال‌های اخیر مرز ماهیرود شهرستان سربیشه بوده که سومین معبر رسمی ایران با افغانستان در کنار مرز دوغارون خراسان رضوی و مرز میلک سیستان و بلوچستان شناخته می‌شود.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار